هشت غذای رایجی که ممکن است برای خوردن سالم نباشند!

باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: برخی مواد غذایی وجود دارند که ما تصور می‌کنیم سالم هستند اما حقیقت چیز دیگری است.

 به نقل پایگاه آمریکایی «webmd»، برخی از مواد غذایی که ما مصرف می‌کنیم، بر خلاف آنچه می‌پنداریم، سالم نیستند؛ بلکه به طور کامل بر خلاف آنچه ما می‌پنداریم، نتایجی معکوس دارند. برخی از این مواد غذایی و نوشیدنی‌ها طبق اعلام پایگاه پزشکی «webmd» به شرح زیر است:

قهوه کره

برخی از غذاهایی که ما تصور می‌کنیم بسیار سالم هستند، در واقع اینطور نیستند. برای مثال می‌توان به قهوه مخلوط با کره و روغن MCT اشاره کرد. روغن «ام سی تی» مکملی است که غالباً از روغن نارگیل درست می‌شود.

طرفداران قهوه می‌گویند قهوه آن‌ها را برای مدت طولانی تری سیر نگه داشته و به فعال بودن مغز آن‌ها و افزایش انرژی کمک می‌کند. اگرچه برخی تحقیقات چنین مسائلی را تأیید می‌کند اما باید توجه داشت چربی‌های اشباع شده در روغن نارگیل و کره می‌تواند کلسترول خون و ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش دهد.

قهوه کره

چای کامبوچا

کامبوچا یک چای سیاه یا سبز تخمیر شده است که مقدار کمی الکل دارد. برخی از مطالعات نشان می‌دهد کامبوچا ممکن است التهاب را کاهش داده و سلامت روده را افزایش دهد؛ اما فواید آن برای سلامتی تا حدود زیادی مشخص نیست. برخی از مارک‌های تجاری کامبوچا دارای مقدار زیادی قند است؛ بنابراین همیشه برچسب روی محصول را بررسی کنید. برخی کارشناسان می‌گویند می‌توانید ۱۲ اونس (معادل ۳۴۰ گرم) کامبوچا را روزانه بنوشید. با این حال، زنان باردار و کودکان باید از خوردن آن خودداری کنند.

چای کامبوچا

روغن نارگیل

روغن نارگیل سرشار از چربی‌های اشباع شده است. تحقیقات نشان می‌دهد که می‌تواند کلسترول خون را افزایش دهد. باید دانست شواهد زیادی در مورد برخی مزایایی که درباره آن گفته می‌شود، مانند کاهش وزن و کنترل دیابت نوع ۲ وجود ندارد.

پس سعی کنید چربی اشباع شده را به کمتر از ۱۰ درصد کالری روزانه خود محدود کنید. به جای روغن نارگیل، روغن کانولا، زیتون، بادام زمینی یا روغن آفتابگردان را مصرف کنید که همگی حاوی چربی اشباع کمتر هستند.

روغن نارگیل

محصولات بدون گلوتن

گلوتن پروتئینی است که در دانه‌های گندم، جو و چاودار یافت می‌شود. شاید شما فکر کنید خوردن غذاهای بدون گلوتن سالم‌تر است. این مسئله اگرچه به طور کلی در صورتی که شما از وجود مشکلات در گوارش غذا رنج می‌برید و یا به گلوتن حساسیت دارید، درست باشد اما باید دانست بسیاری از محصولات تجاری بدون گلوتن دارای میزان بالایی کربوهیدرات تصفیه شده، شکر و نمک هستند. همچنین رژیم غذایی خالی از گلوتن به کاهش وزن کمک نمی‌کند.

شیر تازه

برخی می‌گویند شیر فرآوری نشده از آسم، آلرژی، سرطان و بیماری‌های قلبی جلوگیری می‌کند اما این ادعاها نادرست است.

شیر خام دارای میکروب‌هایی مانند «اشرشیاکلی» و «سالمونلا» است که می‌تواند شما را بیمار کرده و یا حتی بکشد. شیر فرآوری شده یا پاستوریزه اگرچه حاوی ویتامین C کمی است، اما شیر خام نیز منبع اصلی این ویتامین به شمار نمی‌رود. به طور کلی، شیر پاستوریزه دارای فواید تغذیه‌ای مشابه شیر خام است و هیچ خطری برای سلامتی شما ندارد.

شیر تازه

آب میوه‌ها

برخی از آب میوه‌های خریداری شده ممکن است حاوی مقدار زیادی قند افزوده و مقدار کمی میوه یا سبزیجات تازه باشد، حتی ممکن است در آن میوه و یا سبزیجات تازه استفاده نشده باشد؛ بنابراین سعی کنید این محصولات را کنار گذاشته و خودتان آبِ میوه را بگیرید. همچنین بر غذاهای کامل به مانند کلم پیچ، اسفناج برای افزایش مصرف سبزیجات و یا شیر کم چرب و یا ماست برای پروتئین و یا مقداری میوه تازه تمرکز کنید.

آب میوه‌

گرانولا

گرانولا اگرچه ممکن است سالم به نظر برسد، چرا که از جوی دوسر سرشار از فیبر درست شده است اما بسیاری از مارک‌های تجاری موجود در بازار، حاوی روغن نارگیل و مقدار فراوانی قند افزوده هستند؛ بنابراین گرانولا را سعی کنید خودتان با جوی دوسر، بادام و نارگیل خرد شده درست کرده و آن را با کمی روغن کانولا و شربت افرا مخلوط کنید. آن را روی سینی فر بگذارید و به مدت ۷۵ دقیقه در فر با دمای ۲۵۰ درجه قرار دهید. بگذارید خنک شود. سپس آن را در یک محفظه بسته نگهداری کنید.

گرانولا

غذاهای بدون چربی

برخی از غذاهای بدون چربی مانند ماست‌های ساده و شیر بدون چربی، سالم‌تر هستند؛ اما بسیاری اوقات، محصولات بدون چربی، دارای قند هستند. بسیاری از غذاهای بدون چربی، حاوی مواد افزودنی شیمیایی برای جایگزینی چربی هستند. شما برای تامین انرژی و جذب ویتامین‌ها به چربی‌ها در رژیم غذایی خود نیاز دارید بنابراین باید از چربی‌های اشباع شده و ترانس خودداری کنید اما از نوع سالم چربی موجود در آجیل، دانه‌ها، آووکادو و ماهی‌هایی مانند ماهی آزاد و ساردین نترسید.

تقویت کننده‌های انرژی

تقویت کننده‌های انرژی یک میان وعده سریع و خوشنام به شمار می‌روند؛ اما بسیاری از آن‌ها دارای مقدار فراوانی قند، چربی‌های اشباع شده و افزودنی‌های فرآوری شده هستند؛ بنابراین به دنبال تقویت کننده‌ها با یک لیست کوتاه از موادی مغذی مانند آجیل، میوه‌های خشک، دانه‌ها و شکلات تلخ باشید. به یاد داشته باشید که آن‌ها میان وعده هستند و جایگزینی برای وعده‌های غذایی به شمار نمی‌روند.

2323

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1546155

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =