معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فراورده های نفتی و مدیرعامل پالایشگاه آبادان امروز در جمع خبرنگاران حاضر شدند تا به تشریح جزییات آتش سوزی در این پالایشگاه بپردازند.

 ضیغمی در این جلسه سه ساعته به تشریح عملکرد خود در روز حادثه پرداخت و تاکید کرد به محض ایجاد این حادثه وی به همراه هیات همراه رئیس جمهور محل حادثه را ترک کرده اند و ستاد بحران با مسوولیت مهربان مدیرعامل این پالایشگاه به بررسی و متوقف کردن آتش سوزی پرداخته اند.وی در پاسخ به این سوال که چرا شخص وی در زمان حادثه در سایت حضور نیافته وبا رئیس جمهور به بازدید از دیگر طرح های استانی پرداخته در شرایطی که همکاران وی در این پالایشگاه دچار مشکلاتی چون سوختگی و غیره شده بودند، تصریح کرد: در شرح وظایف من نبود که در زمان حادثه به رفع مشکلات بپردازم.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی توضیح داد:حضور در انزمان جزو وظایف من نیست چرا که در آن شرایط دستورالعملی وجود دارد که براساس ان مسوولان پالایشگاه کار خودشان را انجام می دهند.

ضیغمی در عین حال پس از پاسخگویی به سوال یکی دیگر از خبرنگاران با تذکر روابط عمومی خود درباره اظهارات وی در پاسخگویی به علت نبودش در زمان حادثه طرح سوال از سوی خبرنگاری دیگر را به تعویق انداخت و مجددا با طرح این سوال تاکید کرد:اگر شخص رئیس جمهور در این مراسم حضور نداشتند شاید بنده برای رسیدگی به اوضاع و احوال همکارانم حاضرمی شدم اما به هرحال یک تیم بحران در این پالایشگاه تشکیل شده بود که البته مشابه همین تیم هم در تهران و پالایش و پخش تشکیل شده بود و به تیم حاضر در پالایشگاه آبادان همفکری می دادند.بنابراین جای نگرانی نبود.

وی به حادثه دیدگان این حادثه اشاره ای داشت و گفت:حدود 34 نفر از کارکنان نفتی حاضر در سایت دچار حریق شدند که خوشبختانه باز هم 14 تن دیگر از حادثه دیدگان از بیمارستان مرخص شدند و به خانه های خود برگشتند.

زمان افتتاح سه بار تغییرکرد

به گفته معاون وزیر نفت 22 بهمن ماه سال گذشته قراربوده این پالایشگاه راه اندازی شود که به دلیل عدم حضور شرکت آلمانی فروشنده تجهیزات نصب شده در این پالایشگاه این افتتاح به تاخیر افتاده تا شاید آلمانی ها برای تست این تجهیزات به ایران بیایند.

وی به عدم حضور کارشناسان این شرکت آلمانی در ایران اشاره کرد و افرود: استاندار خوزستان اصرار داشت که این طرح را با حضور رئیس جمهور در روز ملی شدن صنعت نفت افتتاح کنیم که ما به دلیل آماده نبودن پروژه این پیشنهاد را رد کردیم که در نهایت قرارشد این پروژه در روز 3 خرداد افتتاح شود.

این اظهارات در شرایطی از سوی معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فراورده های نفتی مطرح می شود که رئیس کمیسون انرژی مجلس و دیگر اعضای این کمیسیون پس از انتشار اخبار این حادثه در گفت وگو هایی با رسانه های مختلف از آماده نبودن این پروژه برای افتتاح خبر داده بودند.براساس اظهارات بهارستانی ها این پروژه برای افتتاح به هیچ وجه آماده نبوده و البته پیش از این کارشناس ها بر احتمال ایجاد حادثه در افتتاحیه زودهنگام هشدار داده بودند که متاسفانه به دلیل مانور تبلیغاتی این افتتاح انجام شده بود.

آلمانی ها نیامدند

به گفته ضیغمی تست تجهیزات آلمانی را داخلی ها انجام داده بودند چرا که شرکت آلمانی به دلایل تحریم حاضر به تست تجیهزات خود نشده بودند در شرایطی که این شرکت موظف بوده اینکاررا انجام دهد

البته براساس اظهارات معاون وزیر نفت،این شرکت آلمانی طی نامه ای پس ازا ین حادثه مراتب عذرخواهی خود را تسلیم کرده است و تاکید کرده از این پس تجهیزات را به راحتی در اختیار ایران قرار می دهد و برخی از تجیهزات را نیز ارسال کرده اند.

به گفته او،قراراست تیرماه امسال نمایندگان این شرکت در ایران حاضرشوند که البته مدیرعامل پالایشگاه آبادان حاضربه شرکت در این جلسه نشده و من به دلیل مسوولیتم مجبور به حضور در این جلسه خواهم بود.

به گفته او مسوولان شرکت آلمانی برای آنکه کارشناس به ایران نفرستد تاکید کرده بود کارشناس قبلی که به ایران اعزام شده بود پس از مراجعه به آلمان دچار بیماری ناشناسی شده و به همین دلیل کارشناس های دیگر از حضور در ایران خودداری می کنند.

وی به حواب خود به این شرکت آلمای اشاره کرد و گفت:ما هم به آنها گفته ایم به جای این مزخرفات بیایید وپروژه را راه اندازی کنید که بالاخره به دلیل عدم حضور آنها ما با تکیه به توان داخلی این پروژه را راه اندازی کردیم.

ضیغمی در شرایطی بر عدم تست تجهیزات از سوی آلمانی ها تاکید دارد که در عین حال از انجام مراحل تست توسط داخلی ها دفاع می کند و معتقد است:انفجارجدی در پالایشگاه آبادان اتفاف نیفتاده و تنها بخش کوچکی از این پالایشگاه دچار حادثه کوچکی شده که بلافاصله در همان روز تا حدودی برطرف و تا 14 روز دیگر نیز کاملا مرتفع خواهد شد.این در حالی است که در این حادثه 34 تن از کارکنان نفتی دچار سوختگی شدند و یکی از مهندسین حوان این پالایشگاه نیز جان خود را از دست داد.

اروپایی ها آدم های بدجنسی هستند

البته مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی به بحث تحریم هم اشاره ای می کند و در عین حال اینگونه از اظهارات ایشان استنباط می شود که به گفته ضیغمی اروپایی ها در حادثه آتش سوزی پالایشگاه آبادان چند تهمت سریالی زده اند که نشان می دهد آنان هدفی را دنبال می کنند.اروپایی ها آدم های بدجنسی هستند و البته به دلیل این تهمت ها ضد بشر هم هستند.

وی تاکید دارد:اینگونه نمی شود که اروپایی ها هر غلطی که دلشان می خواهد بکنند و بعد ما در انتظار باشیم تا آنها هر موقع صلاح دانستن به ما کمک کنند.

به عقیده مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی اروپایی ها آدم های مادی هستند که دستور آمریکا را پیاده می کنند در شرایطی که کارما هیچ ربطی به مسایل هسته ای ندارد و ما در بخش فنی از آنها کمک خواسته ایم اما آنها مسایل هسته ای را با کار فنی قاطی کرده اند.

وی متذکرشد:ما قبول نداریم تحریم شده ایم بلکه معتقدیم آنها خودشان تحریم شده اند.متاسفانه آمریکایی ها و اروپایی ها با شیطنت برخورد می کنند./31221

 

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 154657

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام MY ۰۰:۴۶ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۱
    0 0
    ميگويند سايت آماده بهره برداري نبود 34 نفر كارگر داغون شدند جواب ميدهد:اروپايي ها بدجنسند مي خواستند بد جنس نباشند
  • بدون نام IR ۰۳:۰۴ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۱
    0 0
    از تأسف هم چيزي بالاتر بايد گفت! انفجار با آن عظمت، حداقل يك نفر كشته(كه بيشتر بوده) به قول خودشان 34 مجروح سوختگي بدون شك به خاطر تعجيل و صريح بگو شو آقايان، آنوقت به جاي قبول مسؤوليت و پاسخگويي به در و ديوار مي زنيد و معلومه همه چي سر آلماني ها كه غايبند خراب مي كنين. واي برشما كه روز قيامت بايد جواب بديد. خبرآنلايني ها شماهم اگه كمي انصاف و استقلال براتون باقي مانده اين يه نظر من را كه سياسي هم نيست منتشر كنيد.
  • بدون نام IR ۰۴:۲۹ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۱
    0 0
    اگر کسی فهمید این آقا بالاخره چی می خواهد بگوید. ظاهرا در آخر بحث هم عصبانی شده و حرفهای خلاف عرف گفته است.
  • حق نظر IR ۰۴:۴۱ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۱
    0 0
    فرار از مسووليت از اين بهتر نمي‌شد.
  • بدون نام IR ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۱
    0 0
    چون اونا نيومدن كه كمپرسور رو تست كنن شما هم بايد راه بندازيدش و با جون اين همه مردم بازي كنيد... البته تنها چيزي كه براي مسئولان مهم نيست جون مردمه و اين به همه ثابت شده... خدا رحم كنه به اين همه پروژه كه با تجيزات اروپايي ساخته شده و هنوز بهره برداري نشدند. البته از تجهيزات چيني هم نميشه مطمئن بود.