بولتون: خروج آمریکا همه را به خطر می‌اندازد/ گروه‌های تروریستی حالا مهمان‌نوازی بهتری دارند

ایسنا نوشت:مشاور امنیت ملی دولت سابق آمریکا در مصاحبه‌ای با شبکه «سی.ان.بی.سی» گفت، بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان می‌تواند دیگر بار این کشور را به پناهگاه گروه‌های تروریستی در منطقه تبدیل کند.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در ماه آوریل دستور خروج کامل ۳ هزار سرباز آمریکایی از افغانستان را تا ۱۱ سپتامبر صادر کرد.

جان بولتون، مشاور امنیت ملی دولت سابق آمریکا روز پنجشنبه در این گفتگوی تلویزیونی گفت، آمریکا در سال ۲۰۰۱ برای برکناری طالبان و «پناهگاهی که آن‌ها در اختیار القاعده قرار داده بودند» به افغانستان رفت.

او که به نظر بسیاری، سیاستمداری رادیکال در سیاست خارجی آمریکا محسوب می‌شود، گفت: «ما به دلایل راهبردی معتبری در آنجا (افغانستان) ماندیم.»

به گزارش یورونیوز، بولتون در ادامه از راهبرد قدیمی آمریکا برای ممانعت از دستیابی طالبان، القاعده و دیگر «گروه‌های تروریستی تهدیدکننده» به داشتن پناهگاهی امن که امکان برنامه‌ریزی برای حمله به منافع آمریکا و متحدانش را داشته باشند، دفاع کرد.

او که مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا از آوریل ۲۰۱۸ تا سپتامبر ۲۰۱۹ بود، گفت: «واشنگتن باید تا زمانی که تهدید گروه‌های تروریستی وجود داشت، حضور نظامی خود را در افغانستان حفظ می‌کرد.»

البته منتقدان حضور نظامی آمریکا در افغانستان به افزایش روزافزون هزینه‌های طولانی‌ترین جنگ این کشور چه از نظر تعداد جانباختگان و چه از منظر هزینه‌های صرف شده اشاره می‌کنند.

در دو دهه درگیری در افغانستان، افزون بر ۲۴۴۰ سرباز آمریکایی و بیش از صد هزار شهروند افغانستان کشته شدند و آمریکا نیز بیش از دو تریلیون دلار برای عملیاتهای جنگی و پشتیبانی در افغانستان و پاکستان هزینه کرد.

رئیس جمهور آمریکا در هفته جاری از تصمیم خود برای خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان در میان انتقادات فزاینده از نحوه‌ مدیریت دولتش در این زمینه دفاع کرد.

بولتون گفت: «آنچه که افغانستان تحت کنترل طالبان فراهم می‌کند امکانات بالقوه برای نظامی است که گروه‌های تروریستی را توانمند می‌سازد و این روند خلاف روش نظام های دیگر است که تلاش می‌کنند آن‌ها را شکار کرده و از میان ببرند.»

او در ادامه گفت: «آن‌ها [گروه‌های تروریستی] اکنون می‌توانند به افغانستان تحت تسلط طالبان بروند و مهمان‌نوازی بهتری را انتظار داشته باشند. من فکر می‌کنم این همه‌ی ما را به خطر می اندازد.»

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1546665

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =