کمک‌های ایران به لبنان آمریکا را سردرگم کرد

ایسنا نوشت: یک رسانه عربی در گزارشی نوشت که مقامات آمریکایی درپی شنیدن خبر کمک های ایران به لبنان از سوی سید حسن نصرالله دچار سردرگمی شده اند.

پایگاه خبری الخنادق در گزارشی نوشت که اظهارات دوروتی شیا، سفیر آمریکا به ویژه پس از اظهارات سید حسن نصرالله که با اعلام حرکت کشتی های ایرانی به سوی لبنان سلطه گری آمریکا را شکست داد، میزان قدرت سیلی‌ای که دولت آمریکا و هم پیمانان لبنانی و منطقه ای آن خوردند را نشان داد.

در این گزارش آمده است: کسی که از ویتنام و افغانستان درس عبرت نگرفت نمی توان در مقابله با یک قدرت منطقه ای مانند حزب الله روی آن حساب باز کرد ؛ قدرتی که اکنون در راس محور مقاومت است و یک بازیگر اصلی در تعیین آینده منطقه به شمار می رود و یکی از اولویت های آن اخراج نیروهای آمریکایی از منطقه است.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است:اخیراً به‌ دستور آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا باربارا لیف،دیپلمات باتجربه آمریکایی در امور منطقه به‌عنوان دستیار وزیر امور خارجه این کشور در امور خاورمیانه تعیین شد و جای دیوید شنکر را گرفت اما این جایگزینی تنها به‌معنای انتقال ظاهری مسئولیت است و در حقیقت مسئولیت ها همچنان به‌عهده دیوید شنکر است.

این پایگاه خبری می نویسد: پس از سخنان سید حسن نصرالله درباره حرکت کشتی‌های ایرانی حامل سوخت به‌سمت لبنان ،دیوید شنکر در این خصوص یک مصاحبه با پایگاه خبری «اساس مدیا»انجام داد و مدعی شد که سخنان نصرالله تنها یک مانور سیاسی است و هیچ فرد عاقلی آن را باور نمی کند، این در حالی است که هیچ گونه اظهار نظری از سوی مسئول مستقیم پرونده لبنان در وزارت خارجه آمریکا یعنی باربارا لیف در خصوص این امر مهم شنیده نشد.

نویسنده آورده است: برخی معتقدند که اظهارات شنکر یک واکنش گذرا به سخنان سید حسن نصرالله است اما رخدادهای منطقه از جمله خروج آمریکا از افغانستان واعلام خروج از عراق به طور آشکار نشان می دهد که دولت آمریکا به ریاست جو بایدن هیچ اهتمامی به منطقه خاورمیانه نمی دهد وتنها هم و غم آن مقابله با چین است.

در این گزارش با اشاره به تناقضات کلامی جو بایدن آمده است که این مساله احتمالا روی دیوید شنکر نیز تاثیر گذاشته است زیرا در گفت وگوی اخیرش از یک سو می گوید که مساله کشتی های ایرانی را هیچ فردعاقلی باور نمی کند و از سوی دیگر تاکید می کند که چالش اصلی نجیب میقاتی ، نخست وزیر مکلف لبنان عدم استقبال از کشتی ایرانی است.

در بخش پایانی این گزارش آمده است: دولت آمریکا طی دهه های اخیر هیچ‌گاه به فکر منافع ملت های منطقه نبوده است و تنها هدف آن تحقق منافع خود است،حتی اگر به ضرر تمام دنیا تمام شود. امروز پس از اعلام شروع کمک‌های ایران به لبنان از سوی سید حسن نصرالله ، سفیر پیر آمریکا به نمایندگی از دولت خود با کمک های ایران به لبنان مخالفت کرد و با سردرگمی نمی داند که چگونه با این رخداد تعامل کند و تنها با بیان اینکه قصد دارند از مصر و سوریه گاز و مازوت وارد لبنان کنند تلاش دارد که آبروی باقی مانده دولت آمریکا را حفظ کند، دلیل تمام این مسائل عدم برآورد صحیح از وضعیت لبنان و شکست هم پیمانان داخلی آن است.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1547343

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =