مدیرعامل مترو تهران: بودجه باشد خطوط ۶ و ۷ تا پایان سال ۱۴۰۱ تکمیل می‌شود

مدیرعامل شرکت قطار شهری تهران و حومه اعلام کرد: امکان تکمیل خطوط ۶ و ۷ تا پایان سال ۱۴۰۱ وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، علی امام روز شنبه درباره تکمیل خط ۶ و ۷ مترو تهران گفت: در حال حاضر قطارهای مترو با تردد در ۲۴۵ کیلومتر مسیر خطوط احداث شده شبکه مترو پایتخت و نیز مسافرگیری در ۱۳۹ ایستگاه، ‌ مشغول خدمت‌رسانی به شهروندان است، تکمیل شبکه موجود مشتمل برخطوط یک تا هفت، نیازمند افتتاح ۳۶ ایستگاه دیگر است تا طول مسیر بهره برداری از تونل هاب ساخته شده به ۲۹۸ کیلومتر برسد.

وی افزود: علاوه بر این، مبحث مهم احداث و تکمیل پایانه ها و پارکینگ های مترو، ساخت پست های برق باقی مانده و نیز تکمیل نواقص برخی ایستگاه های در حال بهره برداری را پیش رو داریم که لازمه تحقق تمام آنچه گفته شد، تأمین مبلغی در حدود ۳۵ هزار میلیارد تومان است. اما بدون در نظرگرفتن فرآیند ساخت پایانه و پارکینگ های مورد نیاز خطوط و همچنین پست های برق، اگر بتوان امسال و سال آینده بین ۱۲ تا ۱۵ هزار میلیارد تومان بودجه به شبکه مترو تهران تزریق کرد، امکان تکمیل ۳۶ ایستگاه به لحاظ عملیات ساختمانی و نصب تجهیزات لازم برای بهره برداری اولیه آنها تا پایان سال ۱۴۰۱ وجود خواهد داشت.

امام ادامه داد: البته در کنار توسعه سخت افزاری ساختار شبکه مترو تهران، باید حدود ۱۵۰۰ واگن نیز به ناوگان حمل ونقل ریلی پایتخت افزوده شود تا بتوان سرفاصله حرکتی قطارها در تمام خطوط موجود را به ۲ دقیقه رساند، این امر نیز نیازمند ۴۰ هزار میلیارد تومان بودجه است که تأمین آن حسب ضوابط و قوانین، عمدتا باید توسط دولت صورت پذیرد.

مدیرعامل شرکت مترو تهران خاطرنشان کرد: به منظور تکمیل خطوط هفت گانه موجود، یک فرآیند منظم و مطمئن برای تأمین منابع مالی مورد نیاز لازم است که در صورت تحقق این امر، می توان تا پایان سال ۱۴۰۱ شاهد بهره برداری از تمام ایستگاه‌های باقی مانده خطوط ۶ و ۷ بود و البته به موازات این دورنمای کوتاه مدت، حتماً‌ باید نگاه بلند مدت به اهداف توسعه ای طرح جامع حمل و نقل ریلی پایتخت داشت و تأمین ناوگان حمل و نقلی را نیز مدنظر قرار داد.

ناوگان مترو تهران و حومه در هفت خط و با بیش از ۱۴۰ ایستگاه فعال است و همچنین توسعه این ناوگان در خطوط ۶ و ۷ در حال انجام است.

۴۷۲۳۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1549376

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =