حسینی: وزارت خارجه امیرعبداللهیان دو وظیفه بنیادی دارد

کارشناس ارشد سیاست خارجی در گفتگویی در کلاب هاوس خبرآنلاین، به کلیات وزارت خارجه تحت رهبری امیرعبداللهیان اشاره کرد.

به گزارش خبرآنلاین، دیاکو حسینی در تشریح کلیات سیاست خارجی دولت سیزدهم گفت: فکر می کنم دولت سیزدهم مشکلی بنیادین دارد و آن این است که مبنایی برای سیاست خارجی خود ندارد. ادبیاتی نیز پشت سیاست خارجی این دولت وجود نداشته است. بسیاری از این کلمات کلیشه ای است و در دولت های قبلی نیز تکرار شده بود. تا این لحظه هنوز جهت گیری روشنی برای سیاست خارجی دولت رئیسی نداریم. مگر این که به تدریج در روزهای آینده شکل گیرد. با تغییر دولت در ایران سیاست خارجی تغییر نمی کند و ممکن است رویکردها مقداری تغییر کند.

این کارشناس گفت: وزارت خارجه تحت رهبری امیرعبداللهیان دو وظیفه بنیادی دارد: اولی احیای برجام که به نظر می رسد مذاکرات ادامه پیدا کند. دومی برگرداندن ثبات استراتژیک به منطقه است که با جنگ افغانستان و بهار عربی و .... منطقه دچار بی ثباتی شد. این دو موضوع به هم مرتبط هستند و بدون سامان دادن به برجام برگرداندن ثبات به منطقه ممکن نیست و همینطور بر عکس. حتی به صورت اقتصادی. امیرعبداللهیان در حالی روی کار آمده که آمریکا هژمونی خود را از دست داده و افغانستان نمونه بارز آن است. 

وی در پایان گفت: درسی که افغانستان گرفتیم این بود که کشورهای منطقه آمادگی پر کردن این خلا را نداشتند. برگرداندن ثبات به منطقه می تواند از اولویت های مهم وزارت خارجه باشد. مسیرنیز سخت تر شده چرا که نه تنها وضعیت بهتر نشده بلکه بدتر نیز شده است. باید دید وزارت خارجه با چه روشی ساماندهی در منطقه را دنبال خواهد کرد.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1549418

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =