کدام اجاره نامه ها مشمول وام ودیعه مسکن می شوند؟

مهر نوشت: معاون دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی از آغاز اعطای تسهیلات ودیعه مسکن خبر داد و گفت: اجاره نامه هایی از ۱ مهر ۱۳۹۹ تا ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ منعقد شده، مشمول این وام می شوند.

 علی قائدی ظهر امروز پنج شنبه ۱۱ شهریور در برنامه زنده تلویزیونی شبکه خبر سیما درباره آخرین وضعیت تسهیلات دهی ودیعه مسکن با اشاره به آغاز پرداخت این تسهیلات از سوی بانک‌های عامل، اظهار کرد: بر اساس مصوبه‌ای که ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ از ستاد ملی مقابله با کرونا داشتیم، از ۲۶ خرداد ثبت نام را آغاز کردیم تا کنون حدود ۷۴۰ هزار نفر ثبت نام کرده اند که از این ثبت نامی ها حدود ۸۱ هزار نفر به بانک‌ها معرفی شده اند.

وی درباره مبلغ تسهیلات ودیعه مسکن گفت: برای شهر تهران با توجه به اینکه مبالغ اجاره بها بالاتر است، ۷۰ میلیون تومان، برای سایر کلانشهرها ۴۰ میلیون تومان و برای سایر مناطق شهری هم ۲۵ میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

معاون دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی دوره بازپرداخت این تسهیلات را ۵ ساله عنوان کرد و افزود: نرخ سود این تسهیلات ۱۳ درصد است.

وی خاطرنشان کرد: روش دیگر بازپرداخت تسهیلات که سال گذشته به تصویب رسیده بود، مورد استقبال قرار نگرفت؛ آن هم این بود که وام گیرنده اقساط را پرداخت نمی‌کرد ولی در پایان سال یکجا اصل و سود وام را تسویه می‌کرد.

قائدی ادامه داد: نیازی به حضور در ادارات راه و شهرسازی برای ثبت نام نیست و فقط باید در مرحله آخر که مراجعه به بانک است، در شعبه حاضر شوند؛ برای ثبت نام متقاضیان باید به سامانه طرح اقدام ملی مسکن به آدرس… ثبت نام کنند، سپس به صورت کاملاً سیستمی شرایط متقاضیان پالایش می‌شود؛ هر متقاضی ای که واجد شرایط باشد، شعبه بانک مورد نظر را در نزدیک ترین محل زندگی خود انتخاب کرده و پس از آن به بانک مراجعه می‌کند.

وی یادآور شد: بانک هم شرایط مورد نظر خود را بررسی کرده و در صورتی که متقاضی، واجد شرایط باشد، پرداخت آن انجام خواهد شد. ما شرایط بانکی را بررسی می‌کنیم؛ یکی اینکه سرپرست خانوار باشد؛ در مقطع فعلی مالکیت نداشته باشد؛ تاریخ انعقاد قرارداد اجاره از اول مهر ۱۳۹۹ تا ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ مرتبط باشد. اگر این سه شرط را داشته باشد، تأیید شده و فرد می‌تواند بانک عامل را معرفی و به آن شعبه مراجعه کند.

این مقام مسئول در معاون مسکن وزارت راه و شهرسازی تصریح کرد: بنابراین افرادی که در حال حاضر نسبت به انعقاد قرارداد اجاره با موجر اقدام می‌کنند هم مشمول دریافت این تسهیلات خواهند شد.

وی خاطرنشان کرد: طبق قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن، کسانی می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند که یا آقای متأهل باشند یا خانم مجرد بالای ۳۵ سال؛ اجاره نامه‌ها هم یا باید در دفاتر مشاور املاک نوشته شده و کد رهگیری اخذ شود یا اینکه در دفاتر اسناد رسمی ثبت شده باشد.

معاون اداره کل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی گفت: با توجه به سقف کلی اختصاص داده شده از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا تا ۱۰ هزار میلیارد تومان، بعید است محدودیت خاصی برای ثبت نام در نظر گرفته شود. فعلاً هر فرد که ثبت نام کند و واجد شرایط باشد، می‌تواند به بانک مراجعه کند.

قائدی بیان کرد: با توجه به اینکه تسهیلات مذکور به دوره شیوع کروناست، بر اساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا، اگر چک برگشتی اشخاص مربوط به دوره کرونا باشد، این ستاد برای آنها استثنا قائل شده و می‌توانند این تسهیلات را دریافت کنند.

وی درباره طولانی شدن علت پرداخت این تسهیلات تأکید کرد: از زمان آغاز ثبت نام، یک ماه را برای انجام فرآیند ثبت نام در نظر گرفته بودیم؛ اما زمانی که می‌خواستیم پالایش کنیم، دوره آغاز بازبینی و اصلاحات فنی سیستم‌ها و سامانه‌های وزارت راه و شهرسازی بود که سبب شد یک ماه در فرآیند پالایش ثبت نام کنندگان، وقفه ایجاد شود؛ اما از هم اکنون دیگر دوره پالایش به طول نمی‌کشد و بعید است این روند بیش از ۱۰ روز به طول بینجامد.

۲۲۳۲۲۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1550984

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =