ابعاد طرح ساخت یک میلیون مسکن روشن نیست

یک کارشناس اقتصادی گفت: طرح ساخت یک میلیون مسکن هنوز طرح شفافی نیست و ابعاد این موضوع برای صاحب‌نظران و کارشناسان مبهم است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، وحید شقاقی شهری در کلاب‌هاوس خبرآنلاین با موضع آیا ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال امکان‌پذیر است؟ توضیح داد: سوال بنیادین این است که وظیفه دولت چیست؟ باید توجه داشت وظیفه دولت ساخت مسکن نیست و این یک خطای راهبردی است.

بیشتر بخوانید:

                         زمان انتظار برای خرید مسکن در ایران چقدر است؟

عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس ادامه داد: دولت مسئولیت سیاستگذاری و حمایت را بر عهده دارد و هرگونه دخالت دولت در اقتصاد اوضاع را بدتر می‌کند مگر ضرورت به شکلی باشد که دخالت دولت را توجیه پذیر کند.

شقاقی در توضیح این مطلب افزود: به عنوان مثال وقتی در بخش خصوصی، بنگاه‌دار هزینه اجتماعی به اقتصاد تحمیل می‌کند، دولت می‌تواند دخالت کند و یا زمانی که شکست بازار رخ می‌دهد،  دخالت دولت توجیه‌پذیر است اما همین دخالت نیز باید با محدودیت روبرو باشد.

شقاقی

دخالت در حوزه مسکن؛ هرگز

وی با اشاره به  تجربه ساخت مسکن مهر در دولت دهم گفت:  هر چند معتقدم در قالب این پروژه بخشی از دهک‌های کم درآمد صاحب مسکن شدند ولی تحلیل هزینه فایده آن می‌گوید با مکانیزم دیگری می‌شد هزینه‌ها را کاهش داد و فواید آن را بیشتر کرد.

وی سپس به شعار ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال اشاره کرد و ادامه داد: باز هم باید به این سوال مبنایی برگشت که آیا  لازم است دولت در بخش ساخت و ساز دخالت کند و مهمتر از آن آیا این دخالت به صرفه اقتصاد است؟

وی تاکید کرد: منطق سیاستگذاری اقتصادی می‌گوید باید حمایت‌ها به صورتی باشد که کمترین دخالت دولت در حوزه مسکن اتفاق بیفتد تا سرمایه گذار بخش خصوصی دنبال مسیر خود باشد. تجربه نشان داده است هر صنعتی با دخالت با بحران روبرو شده و مثال بارز این بحران را در صنعت خودرسازی می‌توان دید.

بحرانی به نام مهاجرت

شقاقی با تاکید بر اینکه دخالت و ورود دولت برای ساخت و ساز مسکن پیامد روشنی را ندارد، افزود: ما با مهاجرت ساکنان روستاها به شهرها و مهاجرت ساکنین شهرهای کوچک به کلانشهرها روبرو هستیم .،چون آمایش سرزمینی انجام نشده است و زیرساختها و الزامات قدرت و ثروت در سرزمین به خوبی توزیع نشده است.

وی با ذکر مثالی از تجربه جهان برای توسعه متوازن گفت: در شهرهای بزرگ دنیا، با احداث قطارهای حومه‌ای سریع، مشکل مسکن در شهرها حل شده است ولی در کشور ما زیرساخت‌های ناکافی در حمل و نقل باعث می‌شود فرد ایرانی مجبورشود برای اشتغال به کلانشهرها مهاجرت کند. این نشان می دهد بخش مسکن یک بخش تک بعدی و جزیره‌ای نیست ولی متاسفانه وزارت راه و شهرسازی در این باره تحلیل تک بعدی دارد.

او در توضیح این مطلب ادامه داد:آنها صرفا از زاویه ساخت و ساز مسکن مساله را تحلیل می کنند. در حالی که همه به این نتیجه می‌رسیم که مسکن در سیستم اقتصادی تعریف می‌شود که بحث‌های رفاهی، مهاجرت، اشتغال، آمایش سرزمینی، ارتباطات و تمرکززدایی در آنها دخالت دارد.

شقاقی نتیجه‌گیری کرد: نگاه تک‌بعدی به بخش مسکن نگران کننده است و با این سیاق من فرجام خوبی برای این شعار متصور نیستیم.

وی به تجربه مسکن مهر اشاره کرد و ادامه داد: در عین حال باید توجه داشت که اجرای تک بعدی این سیاست‌ها می‌تواند بار تورمی بالایی نظیر آنچه در مسکن مهر ایجاد شد را به اقتصاد تحمیل کند.

۲۲۳۲۲۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1551931

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =