نگرانی آمریکا از دولت جدید افغانستان/ جبهه مقاومت: کابینه غیرقانونی و نماد بارز دشمنی است/بایدن: ایران هنوز تصمیم نگرفته است

در مهمترین تحولات افغانستان طی 24 ساعت گذشته معرفی دولت موقت این کشور توسط طالبان با واکنش ها و بازتاب های فراوانی روبرو بوده است.

به گزارش خبرآنلاین، گروه طالبان در حالی شب گذشته دولت جدید موقت را معرفی کرد که خبری از کابینه فراگیر نیست و همه اعضا تقریبا از یک قوم هستند. به گزارش هرات نیوز طالبان: همچنین اعلام کرد: دولت آینده در افغانستان و همه امور آن مطابق قوانین و مقررات شرع خواهد بود. ما خواهان روابط مثبت و قوی با همسایگان خود و کشورهای جهان بر اساس دستیابی به بالاترین منافع افغانستان هستیم. ما از همه قوانین بین المللی ، قطعنامه ها و منشورهایی که مغایر با قوانین اسلامی نیست پیروی می کنیم.

بیشتر بخوانید:آشنایی با اعضای موقت دولت اعلامی طالبان

به گزارش اسپوتنیک، ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به معرفی این دولت گفت که کشورش نگران "وابستگی و سوابق" برخی از افرادی است که توسط طالبان برای تصدی پست‌ های محوری در دولت این کشور تعیین شده‌ اند. پرایس افزود: ما همچنین بار دیگر انتظارات روشن خود را مبنی بر اینکه طالبان اطمینان دهد خاک افغانستان برای تهدید هیچ کشور دیگری مورد استفاده قرار نمی‌گیرد و دسترسی بشردوستانه برای حمایت از مردم افغانستان را تضمین می‌ کند اعلام می‌ کنیم.

«جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا دیروز (سه‌شنبه) گفت که مطمئن است چین در پی دستیابی طالبان به قدرت در افغانستان تلاش خواهد کرد با آن به سازوکاری دست یابد.به گزارش فارس، بایدن در پاسخ به این سوال که آیا نگران است که چین این گروه را که تحت قوانین آمریکا تحریم شده، تامین مالی کند، گفت: چین با طالبان مشکل واقعی دارد. بنابراین آن‌ها سعی خواهند کرد تا با طالبان به سازوکاری دست یابند، مطمئن هستم. پاکستان، روسیه و ایران هم همینطور. همه آن‌ها در حال تلاش برای فهمیدن این هستند که اکنون چه کار کنند. 

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، درباره معرفی کابینه موقت طالبان گفت: مشخص نیست این دولت موقت تا چه زمانی بر سر قدرت باشد. آنچه ما باید انجام دهیم، پیگیری دقیق این روند در افغانستان است.

در همین حال جبهه مقاومت ملی افغانستان، با صدور بیانیه‌ای اعلام کابینه توسط طالبان را «غیرقانونی و نماد بارز دشمنی این گروه با مردم افغانستان»‌ توصیف کرد. به گزارش ایسنا، جبهه مقاومت مردمی افغانستان به رهبری احمد مسعود، در بیانیه‌ خود گفت که بعد از مشاوره با شخصیت‌های سیاسی و کادرهای تخصصی به زودی ساختار حکومت انتقالی مردم‌سالار و پاسخگو را اعلام خواهد کرد.در بیانیه فوق از تمام شهروندان افغانستان خواسته شده که برای رهایی از «اشغال طالبان و سایر هم‌پیمانان تروریست آن» به مقاومت ادامه دهند.

در همین حال وزیر اطلاع رسانی و سخنگوی دولت پاکستان گفت: هنوز اعلام موضع و واکنش به تشکیل دولت موقت توسط طالبان در افغانستان زود است و اسلام‌آباد در حال بررسی‌ تمامی تحولات می‌باشد. به گزارش ایرنا، منابع رسمی پاکستان روز چهارشنبه این اظهارات را به نقل از «فواد حسین» طی مصاحبه وی با شبکه بی‌بی‌سی عنوان کردند.وی افزود: هرگونه واکنش پاکستان به تشکیل کابینه موقت در افغانستان زود و اکنون زمان مناسبی برای بحث و یا اعلام موضع نیست.سخنگوی دولت پاکستان پناهجویان، تحرکات عناصر ضدپاکستانی در قلمروی افغانستان از جمله داعش و تحریک طالبان را مهم‌ترین چالش میان دو کشور توصیف کرد و افزود: جنگ افغانستان خسارت ۱۵۰ میلیارد دلاری به پاکستان زد و این کشور ۸۶ هزار نفر نیز تلفات داده است.

با ادامه جنگ در پنجشیر تظاهرات مختلف در شهرهای افغانستان همچنان ادامه دارد.  شهروندان هرات همانند دیگر شهرهای افغانستان در اعتراض به دخالت پاکستان تظاهرات کردند.به گزارش خبرگزاری شفقناافغانستان؛ تظاهرات ضد پاکستانی در هرات با خشونت طالبان منجر به شهادت یک تن و زخمی شدن چهار تن گردید.جمعی از زنان و مردان هرات در اعتراض به دخالت پاکستان در امور افغانستان در مقابل مقام ولایت هرات دست به تظاهرات زدند که این تظاهرات با تیر اندازی هوایی و لت و کوب تظاهر کنندگان توسط طالبان به خشونت کشیده شد. طالبان چند خبرنگار را نیز در زمان تهیه گزارش دستگیر کرده و با خود بردند.

با ادامه این تظاهرات خبری منتشر شده است که دخالت نظامی پاکستان در پنجشیر را تایید می کند. شبکه خبری فاکس به نقل از یک منبع آگاه در ستاد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا -سنتکام- گفت که ارتش پاکستان، از جمله با ۲۷ هلیکوپتر پر از نیروهای ویژه و پهپادهای پاکستانی، در حمله به پنجشیر به طالبان کمک می‌کند.

به گزارش رویترز، با ادامه انتقادها نسبت به عملکرد دولت بایدن در خروج نظامیان از افغانستان نیز کمیته روابط امور خارجی سنای آمریکا روز سه‌شنبه اعلام کرد که آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه این کشور هفته آینده (۱۴ سپتامبر) در مورد خروج آمریکا از افغانستان به این کمیته توضیح خواهد داد. جمهوری خواهان، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا را مقصر هرج و مرج و تنش در افغانستان می‌دانند اما دموکرات‌ها می‌گویند قصد دارند تمام تاریخچه بیست ساله حضور آمریکا در افغانستان را بررسی کنند. 

بلینکن در حالی به کمیته روابط امور خارجی سنای آمریکا می رود که جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا از کنگره خواسته است تا حدود ۶.۴ میلیارد دلار برای کمک به تلاش‌های کنونی اسکان افغان‌های در معرض خطر، به دنبال خروج ایالات متحده از کشور جنگ‌زده افغانستان، اختصاص دهد. به گزارش ایسنا این درخواست روز سه‌شنبه از طرف شالاندا یونگ، سرپرست دفتر مدیریت و بودجه آمریکا علنی شد و در آن از کنگره خواسته شده اعتبار مالی در نظر بگیرد تا "موفقیت این مأموریت چند وجهی و تاریخی امکان‌پذیر شود."او نوشت: این عملیات در سراسر جهان گسترده شد؛ با انتقال مهاجران از افغانستان به کشورهای ثالث از طریق پروازهای هوایی نظامی و چارتری. در مراکز ترانزیت، افراد تخلیه شده در پایگاه‌های ایالات متحده مستقر هستند، جایی که قبل از ورود به ایالات متحده تحت بررسی‌های امنیتی بیومتریک و بیوگرافی قرار می‌گیرند.این مقام آمریکایی تاکید کرد: علاوه بر پردازش‌های امنیتی، افراد تخلیه شده اقدامات احتیاطی بهداشت عمومی برای کووید-۱۹ و سایر موارد دریافت می‌کنند و با کمک شرکای سازمان‌های غیردولتی و با بودجه دولتی در ایالات متحده مستقر می‌شوند.بخش بزرگی از این اعتبار مالی به منظور حمایت از تاسیسات پردازش خارجی و برای رفع نیازهای حمل و نقل، در اختیار پنتاگون و وزارت خارجه آمریکا قرار خواهد گرفت. اعتبارات بیشتر به وزارت خارجه و یو.اس.اید برای کمک بشردوستانه برای افغانستان در این منطقه و به وزارت بهداشت و خدمات انسانی و وزارت خارجه برای پایش بهداشتی و واکسیناسیون ارائه خواهد شد.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1552852

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =