۰ نفر
۱۵ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۱:۱۸

پیام فروتن

چند وقت مانده به برگزاری جشنواره فیلم فجر سال گذشته، یکی از روزنامه​ها چند مطلب درباره فیلم جدید آقای کیمیایی در صفحات خود درج کرده و در یکی از آن​ها به ستایش از طراحی صحنه فیلم پرداخته بود. در همین صفحات بود که استاد ایرج رامین فر - طراح صحنه -گفته بود که برای لوکیشن زندان جایی را نزدیک میدان خراسان پیدا کردیم و فضای مزبور را در آن طراحی و اجرا کردیم. (نقل به مضمون). در ادامه یکی از منتقدان به نام نیز به ستایش از این لوکیشن و طراحی آن پرداخته بود.

استاد رامین فر که بی شک حرفه ای ترین و به زعم نگارنده بهترین طراح صحنه سینمای ماست، به راحتی از یک لوکیشن طراحی شده برای فیلمی دیگر، در فیلم جرم، استفاده می کند و طراحی آن را از آن خود می​داند و در مطبوعات و رسانه​ها خود را طراح این لوکیشن معرفی می​کند. در این که امروزه لوکیشن بکر در سینما و تلویزیون کمتر پیدا می​شود و از یک فضای داخلی در چندین و چند فیلم و سریال استفاده می​شود، شکی نیست. اما قصه زندان فیلم «جرم» چیز دیگریست که برای اطلاع استاد رامین​فر بیان می​کنم. شاهد این گفته ها، مدیر تولید و مجری طرح فیلم جرم است که تصور می​کنم در جریان ماجراهایی که ذکر می​شود، باشد.

زمستان سال 88 بود که برای طراحی صحنه یک تله فیلم به کارگردانی آقای مجید توکلی به دفتر فیلمی واقع در خیابان بهشتی، روبروی خیابان پاکستان دعوت شدم. یکی از لوکیشن​های موجود در فیلمنامه زندان بود، که به خاطر مشکلات کار در زندان واقعی، تصمیم گرفتیم آن را بازسازی کنیم. تیم تولید و تدارکات، سوله کوچکی در حوالی میدان خراسان که گویا قبلا کارگاه سماور سازی در آن جا دایر بود و متعلق به یکی از آشنایان آقای شریفی نیا بود پیدا کرد و آن را در اختیار ما قرار داد. کار طراحی و اجرای زندان از این جا شروع شد.

چند ماشین بزرگ نصب شده در محوطه ، باز شدند و به بیرون انتقال یافتند. کل سوله پاکسازی شد و انبوهی زباله از آن جا خارج شد. سپس سلول​ها مشخص و طراحی لازم برای آن​ها صورت گرفت. بعد نوبت آهنگرها بود که پروفیل​های آهنی سلول​ها را جوش دهند و بعد از آن نقاش​ها و فرایند رنگ کردن دیوارهای سوله. در ادامه تخت​های سربازی وارد سوله شد و چیدمان نهایی به وجود آمد. دیوارهای کاذبی هم در فضای انتهایی سوله به وجود آوردیم تا سینک​های آب دیده نشوند و انتهای سالن نیز لو نرود. در پایان نیز کارهای برقی مجموعه را انجام دادیم. بدین ترتیب بود که طراحی صحنه یکی از اصلی​ترین لوکیشن​های فیلم «زیگزاگ» صورت گرفت و امیرحسین رستمی و مجید مظفری نقش زندانیان این زندان را تقریبا یک زمستان قبل از ساخته شدن فیلم جرم در این دکور ایفا کردند. این فیلم هم اکنون در کلیه بقالی​ها و سوپرمارکت​ها و ... به فروش می​رسد!

دو سه روز پیش بود که روزنامه بانی فیلم مصاحبه​ای دیگر از استاد رامین​فر درباره طراحی صحنه فیلم «جرم» به چاپ رساند: «بازهم صحبت از این که لوکیشن زندان را ایشان به صورت اختصاصی برای فیلم جرم طراحی کرده​اند. کم کم داشتم مصاحبه​های قبلی استاد را فراموش می​کردم و شان استاد و حقی را که به گردن سینمای ایران دارند، اجل هر صحبت و انتقادی می​دانستم. اما مصاحبه تازه ...

5757

کد خبر 155362

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۷:۰۹ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۶
    0 1
    تا اونجایی که من خبر دارم اون لوکیشن توسط کارگردان همون تله‌فیلم به کیمیایی پیشنهاد شده.
  • هاله IR ۰۴:۵۷ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۴
    0 1
    هر چه ازین صحبت های پوچ و بی محتوا بشه به اعتفاد من اینقدر این اثر قوی جذاب و متعالسیت که ذره ای در تخریب هویت و تعالی جرم به فعلیت نمیرسد کمی عمیقتر و فرهیخته تر بیندیشید و زیباتر بنگرید! مسعود کیمیایی عقابیست که با کلاغان همنوایی نخواهد کرد! یا علی
  • پریسا IR ۰۶:۰۴ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۵
    1 0
    سانس ساعت هفت بیست و چهارم خرداد ماه بعد از اتمام فیلم، سینما آفریقا از صدای تشویق تماشاچیان پر شد و این یعنی هنر مسعود کیمیایی