رییس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به تدوین «درس ملی»، گفت: متناسب با برنامههای درسی، روش ارزشیابی دانشآموزان متنوع، نمرهدهی از روش «یک تا بیستی» خارج و ارزشیابی توصیفی در همه مقاطع ساماندهی میشود.
حجتالاسلام و المسلمین محیالدین بهرام محمدیان، با بیان اینکه چند رسانهای شدن آموزش جزو مهمترین بخشهای نظام آموزشی جدید است، گفت: یکی از محیطهای جدید آموزش، محیط مجازی است، بر این اساس بستههای جدید یادگیری، در کنار کتاب درسی، راهنمای معلم، کتاب کار، مجلات و فیلم آموزشی در قالبها و روشهای جدید ارایه میشوند، ضمن آنکه امیدواریم در آینده مجلات رشد به عنوان یکی از منابع آموزشی دانشآموزان مدنظر قرار گیرند.
وی افزود: کیف یا محتوای الکترونیکی نیز بخشی از بسته آموزشی تعریف شده در تغییرات برنامه درسی ملی است. همچنین متناسب با برنامههای درسی روش ارزشیابی دانش آموزان متنوع شده و نمره دادن به دانشآموزان از شیوه «یک تا 20» خارج و ارزشیابی توصیفی در همه مقاطع ساماندهی میشود که بخشی از نمرهدهی در این قالب قرار میگیرد.
به گفته رییس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی آموزش و پرورش، براساس تعاریف و حوزههای جدید یادگیری، آموزش باید از محیط صرف مدرسه خارج شده و در محیط درون و برون مدرسه شکل بگیرد لذا بر اساس برنامه جدید، بخشی از درس به کوچه، بازار، درون خانواده منتقل میشود و جزو ساعت آموزشی و تربیتی دانشآموزان خواهد بود.
وی ادامه داد: پس ازاجرایی شدن برنامه سند ملی و درس ملی آموزش و پرورش، اردوهای دانش آموزی همچون بازدید از موزهها و گردشهای علمی، به محیطهای آموزشی تبدیل و یادگیری در محیطهای واقعی انجام میشود.
محمدیان با بیان اینکه رویکرد برنامه درس ملی یک رویکرد نو و جدیدی در برنامهریزی درسی است و هدف آن شکوفایی فطرت توحیدی است، تصریح کرد: نظام برنامهریزی درسی در کشور ما همانند فلسفه آموزش و پرورش امری وارداتی است و تاکنون عمده برنامهریزان با اسناد و یافتههای علمی و پژوهش ترجمه شده کار کردهاند.
محمدیان با بیان اینکه دیدگاههای دینی و اسلامی زیربنای اندیشههای جدید آموزش و پرورش از جمله سند ملی و درس ملی برای برنامهریزی درسی است، افزود: با نظر صاحبنظران و شناسایی نیاز مخاطبان و تشخیص تمایلات آنها، حوزههای یادگیری جدیدی در این دو سند تعریف شده است.
معاون آموزش و پرورش در خاتمه خاطرنشان کرد: تمامی برنامههای درسی از مقطع ابتدایی تا پایان دبیرستان در حوزههای یادگیری تفکر، حکمت، معارف اسلامی مبتنی براندیشه ایمانی، زبان فارسی، آشنایی با زبانهای خارجی، آداب و مهارت زندگی، مطالعات اجتماعی، ریاضیات، علوم تجربی و بهداشت، تندرستی و تربیت بدنی تدوین و تعریف شده است و اساس نظام جدید برنامهریزی و رویکرد آموزشی خواهد بود.
4747
نظر شما