۵۶ نفر
۲۹ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۰
دفاتر اسناد رسمی، مرجع قانونی ثبت نقل و انتقال خودرو

در چند سال گذشته، دستگاه‌ها و نهادهای مختلف هر یک به نوعی با حمله به اختیارات، وظایف و صلاحیت‌های دفاتر اسناد رسمی، معضلاتی را برای این صنف فراهم آورده‌اند. این  روزها نیز اسناد خودرو، به خبر اول رسانه‌ها تبدیل شده است. همه در پی یک پاسخ به این پرسش هستند که آیا سند خودرو باید در دفترخانه تنظیم شود؟

پاسخ به این پرسش، روشن است:

بدون توجه به مجادلات غیرحقوقی و رسانه‌ای و فارغ از اینکه این هجمه‌ها با اجرای اصل ۴۴ مورد نظر مقام معظم رهبری ناسازگاری دارد، این موضوع از چند جهت قابل بررسی است.

معاونت راهنمایی و رانندگی، ‌صلاحیت و ماموریت حل معضل ترافیک و ساماندهی آن‌را در کشور بر عهده دارد و در قانون تشکیل نیروی انتظامی، وظایف پلیس و صلاحیت‌های آن مشخص شده و  سخنی از انجام معاملات خودرو نیامده است؛ معاملات خودرو سازوکار، اصول و قواعد خود را دارد که  نیاز به نظارت توسط یک نفر حقوقدان دارد. زیرا خودرو، یک کالای سرمایه‌ای و باارزش است و  معاملات خودرو ملازمه با حقوق دولتی و حقوق متعاملین دارد. و علاوه بر آن، باید حقوق اشخاص نیازمند به حمایت هم حفظ بشود.

به همین دلیل، در ماده ۲۹ قانون رسیدگی به تخلفات راهنمایی و رانندگی تأکید شده است که مردم حتما باید برای تنظیم سند خودرو به دفترخانه بروند.

می‌دانیم که ازجمله رسالت انحصاری و قانونی دفترخانه‌ها، رعایت مصلحت و منافع  اشخاص صغیر و کم‌توان ذهنی است. اگر رعایت نکنند علاوه بر آنکه مجازات می‌شوند باید ضرر این اشخاص صغیر یا محروم از نعمت عقل را هم جبران کنند. اما افسران راهنمایی رانندگی چنین تکلیفی ندارند و امکان مجازات آنها هم نیست.

دخالت پلیس راهور در معاملات خودرو و اصرار بر این کار برای نیروی انتظامی و پلیس یک مملکت، شایسته نیست. راهنمایی و رانندگی در هیچ قانونی صلاحیت ورود به معاملات خودرو را ندارد. اما برابر قانون، مسؤول نظم دادن جاده‌ها و ترافیک داخل و خارج شهر است. هم اکنون عملکرد پلیس در نظم دادن ترافیک اصلا رضایت‌بخش نیست. زیرا پلیس، صلاحیت ذاتی خود را رها کرده و دنبال آن است که مردم به دفترخانه نروند اما در ایام تعطیل مثل عید نوروز، مردم یک شبانه‌روز در مسیر راه سه‌چهار ساعته راه تهران به شهرهای شمالی فرسوده می‌شوند و هیچکس هم پاسخگو نیست. این همه سوخت به هدر می‌رود و این همه آسیب‌های روانی به مردم وارد می‌شود کسی پاسخگو نیست اما راهنمایی و رانندگی به مردم می‌گوید به دفترخانه نروید تا از جهت مالی ضرر نکنید!

از طرفی، سالانه در قانون بودجه محل‌هایی برای درآمد و تأمین بودجه تعیین می‌شود. و در قانون مالیات بر ارزش افزوده، محل‌های درآمدی پایداری از مالیات انتقال خودرو پیش‌بینی شده است و سردفتران مکلفند آن‌ها را اخذ کنند. این تکلیف را برای سردفتران، قانون، تعیین کرده است.

و بر این اساس، بسیاری از وجوه که در دفاتر اسناد رسمی برای ثبت معاملات راجع به خودرو وصول می‌شود، مربوط به مالیات نقل وانتقال خودرو و عوارض مربوط به شهرداری و حق‌الثبت دولتی سند می‌باشد که ارتباط به دستمزد دفاتر اسناد رسمی ندارد و تنها بخش اندک از وجوه دریافتی بابت حق‌الزحمه تحریر اسناد است که به سردفتران و کارکنان دفترخانه تعلق می گیرد.

اینکه گفته شود مردم به دفترخانه نروند و پول ندهند، تشویق مردم به فرار ازمالیات، آن‌هم در این روزها که باید اقتصاد مقاومتی تقویت شود، مطمئنا به ضررهای جبران‌ناپذیری منجر می‌شود. به عبارت دیگر، نفی جایگاه قانونی و نقش بی‌بدیل دفاتر اسناد رسمی در امر نقل وانتقال مالکیت خودروها و تأکید مکرر بر عدم لزوم ثبت رسمی معاملات خودروها موجب ترویج و تشویق مردم به انجام معاملات عادی و عدم پرداخت حقوق و عوارض قانونی متعلقه خواهد بود که مفاسد و عواقب مخرب و هرج و مرج ناشی از آن بر هیچکس پوشیده نیست. همچنین این امر قابل توجیه نیست که در قانون دفترخانه‌ها را مکلف به اخذ مالیات نمایند و بعد بگویند دفترخانه جیب مردم را خالی می‌کنند.

و اگر قرار است با انجام نقل و انتقال در مراکز تعویض  پلاک، مالیات و حق‌الثبت حذف شود و از این راه به نفع مردم کار شود، می‌توان پیشنهاد داد که سند نقل و انتقال برابر مقررات قانونی در دفاتر اسناد رسمی تنظیم شود اما بدون دریافت مالیات نقل و انتقال و حق‌الثبت.

نباید این‌گونه باشد که موضوع نقل وانتقال مالکیت خودروها با توجه به ظرایف حقوقی مربوطه که  به دلالت و تأکید مقررات قانونی مربوط به راهنمایی و رانندگی و سایر مقررات جاری و با توجه به مأموریت قانونی و صلاحیت ذاتی سردفتران در امر تنظیم و ثبت اسناد رسمی، مورد مداخله پلیس قرار گیرد و تا زمان که مقررات جاری بر انجام رسمی معاملات مزبور تأکید دارد که موجب سلامت و امنیت و دقت و صحت اسناد مربوطه می‌شود و همچنین وصول حقوق و عوارض دولتی و شهرداری را در پی دارد، نباید اجازه دهند که بر طبل عدم لزوم ثبت معاملات راجع به خودروها در دفاتر اسناد رسمی بکوبند و چه‌بسا رسانه‌ای کردن موضوع  موجبات ناامنی اقتصادی دارایی مردم را فراهم آورد.

* قاضی دادگستری

۴۷۲۳۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1556611

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 28
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی اشرفی IR ۱۹:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    یک مامور دولتی رسمی، از طریق کامپیوتر، به راحتی و در کمتر از ده دقیقه پلاک خودرو را تعویض می کند. دفتر اسناد رسمی که یک سازمان قدیمی و متعلق به دوران قاجاریه و صفویه است، بابت کاری که اصلا معلوم نیست چه ضرورتی دارد، چند صدهزار تومان می‌گیرد!!! ما راجع به ضرورت این کار صحبت می‌کنیم. شاید ثبت نقل و انتقال گوشی همراه یا یخچال و اجاق گاز هم در «قانون» گنجانده بشه. آیا صرف قانون شدن چیزی، توجیه عقلی و منطقی هم داره؟
  • IR ۱۹:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    202 9
    آقای قاضی، هزینه های عوارض و مالیات و غیره به صورت جداگانه دریافت می شود و علاوه بر این مبالغ، هزینه بسیار بالا و غیرمنطقی توسط همکاران شما که انقدر سنگشان را به سینه میزنید دریافت می شود آن هم بدون هیچ دلیل منطقی. چرا به ازای حق تحریر (که هیچ چیزی تحریر نمی شود چون همه فرم ها آماده است) و یک امضا و مهر برای یک خودرو مثلا 2 یا 3 میلیون تومان پول بی زبان به جیب سردفترداران برود. مگر این دوستان شما درآمد کمی دارند؟ در نهایت، باز هم مطمئن هستم که در این جنگ زرگری باز هم مردم ضرر خواهند کرد.
  • جرمشناس-واکاو اجتماعی IR ۱۹:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    150 5
    یک نکته ظریف و به زبان ساده خدمت هموطن عزیزم دارم. در جهت تفسیر قوانین، مقررات و هر بحث علمی دیگر(بالاخص مباحث حقوقی)، تعیین کننده منفعت شخصی مفسر است و لاغیر.در بین همکاران ما هم اگر همسر، برادر، فرزندو... شخص مفَسر سردفتر باشد قطعاً حق را به دفترخانه می دهد اما اگر نفع شخصی در تفسیر نداشته باشد به مانند همه شهروندان بیچاره(من جمله حقیر) حق را به پلیس میدهد که قطعاً منفعت ملّت در دومیست. رسول خدامرادی از پرسنل قوه، دکترای حقوق دانشگاه تهران، مدرس دانشگاه و...
  • IR ۲۰:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    197 5
    نیروی انتظامی بهترین کارو کرد فقط پول مردم بالا میکشن دفتر خانه .حالا بشین گریه کن
  • IR ۲۰:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    159 4
    آقای حقوق دان خجالت حدی داره واقعا شما این همه مدت دست توجیب مردم کردی بس نیست این حرفا کدام شما فکر کشور ویا مردم هستید بابا فکر جیب و ماشین مدل بالا فرزندان خودهسید
  • NL ۲۰:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    155 5
    جمع کنید بابا. خرید فروش خودرو دفتر اسناد رسمی نمیخواد.
  • NL ۲۰:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    114 3
    مرجع نقل و انتقال فقط جاییست که سند صادر می کند.
  • رضا IR ۲۰:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    158 6
    سوال اینجاست که چرا منافع یک صنف باعث خسارت به مردم شده و کسی برخورد جدی نمیکند مگر دادستان کل کشور اعلام نکرده که برگ سبز سند خودروست پس چرا این مطالب رو منتشر میکنید
  • علی IR ۲۰:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    112 2
    دوباره شروع کردن اسناد رسمی ها
  • مهدی GB ۲۰:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    89 2
    خبر های سفارشی خبر های سفارشی خبر های سفارشی
  • IR ۲۱:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    37 2
    سلام فقط ی جور حل و فصل شه که بیشتر از این مردم اذیت و هزینه اضافی ندن قوانیم قابل اصلاحاس خوبه بدانید همه عزیزان زحمت کش ثبت کارشان مهم و عزیزان راهور و کاها کار راهور سخترم هست راهور خوبه کلا هوشمندم بشه
  • ایران من IR ۲۱:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    124 4
    کسی که خودرو صفر از کارخانه میخرد، تنها سندی که مالکیت وی را مشخص میکند برگ سبز است که به تایید پلیس راهنمایی و رانندگی رسیده است. چگونه برای این مالک سندی که در دفترخانه ثبت شده باشد مطالبه نمیشود؟ آیا کارزاری که ازسوی دفترخانه های اسناد رسمی راه افتاده جز برای کسب درآمد خود و تحمیل هزینه اضافه به مردم نیست؟
  • IR ۲۱:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    97 4
    بس کنید آنقدر دست تو جیب مردم کردن یک تکه آهن پاره مگه چند بار باید سند زد دلمون خوش شد بود که یک کار مثبت انجام دادند خدایا خودت
  • IR ۲۱:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    107 4
    دفاتر دزد اسناد رسمی ، چند وقت دیگه گوشی اپل و یخچال ساید رو هم میگن بیارید سند بزنیم
  • علی US ۲۱:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    94 3
    اول جواب اینکه خودرو جز کالاهای منقول است یا غیر منقول بده ؟؟دوم چه ضرری متحمل میشید که انقدر زور داره براتون؟؟؟سوم تو قانون 29 یه جا اشاره کرده دیگه ولکن نیستید اصل 29 اصل 29 ولی اینکه هزار بند که اصل 29 رانغز میکند نمیگید ؟؟؟اگر خودرو تو قانون شما سندش ما میبریم یه وام بگیریم یا ضمانت بزاریم قبول کردید؟؟؟؟که نمیکنید ومیگید جز کالای مصرفیه قبول نیس ؟؟برادر مه با خودت رو راست باشبگو ضرر میکنیم والا تو راچه به دل سوختن برای مردم
  • حبسین IR ۲۱:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    99 3
    دقیقا پلیس یک کار خوب انجام داد وانکه مردم به دفترخانها نروند دفترخانها پول مفت از مردم میگرفتن یا پول زور
  • محمود IR ۲۱:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    84 2
    از رو نمی رن همه برای خالی کردن جیب مردم دکان باز کردن در کجای دنیا در دو مرجع برای یک خودرو سند میزنن
  • IR ۲۱:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    احسنت بر ان قاضی شریف
  • تنها IR ۲۱:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    70 3
    اگر یه کار ،فقط یه کار درست تو این سیستم که باعث میشه هزینه ملت کمتر بشه همین موضوع عدم نیاز به انتقال سند تو دفترخانه است که بخاطر مغایرت با منافع گروهی محدود باید تو پاچه کل ملت بده.ایها الناس منافع شخصی رو کنار بزنید و به داد مردم گرفتار و بی پول برسید...
  • فرهاد IR ۲۱:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    75 2
    اگر ملاک برای سند دفترخانه است کارخانه ها خودروهایی که میفروشن بنام خریدار سند بزنن چرا اینکار نمیشه. مدارک ماشین صفر چیزی غیر از اسناد پلیس راهور نیست
  • کیا IR ۲۱:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    63 3
    مطمعن باشیم شما دلسوز مردمی یه ماشین بخوای بخری بفروشی مدل پایین ایرانی ۲میلیون پول باید خرج دفترخونه کنی، همون تعویض پلاک بهترین راهه مالیاتم همونجا میگیرن شمام دبسوزیتو ببر جای دیگه
  • محمود IR ۲۱:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    50 3
    رانت خواری به وضوح
  • علی IR ۲۱:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    64 3
    ارباب راضی. نوکر ناراضی. اخر قبو ل کردند به شما چه؟ خودت در انتقال سند برو دفترخانه
  • IR ۲۱:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    84 3
    سلام .خودرو هم مث بقیه وسایل مث تلویزون یا موبایل هست پس نیازی به سند رسمی نداره با سند خودرو نه میشه وام گرفت یا حتی کسیو ضمانت کرد فقط در زمان خریدو فروش یه پول الکی میره تو جیب دفترخانه ها .بنظرم تعویض پلاک کفایت میکنه برا نقل وانتقال خودرو .اینکه دفتر خانه ها مخالفت میکنن با این قانون فقط بخاطر پول هزینه نقل انتقال هس .
  • رضا IR ۲۱:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    56 2
    ثبت اسناد منقول اختیاری است نه اجباری . از هر جهت به نفع مردم است که دفترخانه نروند , هزینه , وقت , احراز اصالت خودرو , عدم شکایت و ... نظر مردم هم همان سند راهور است میزان رای ملت است.
  • امیر IR ۲۱:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    50 4
    مردم رو مسخره دارین شما همتون به فکر جبیتون هستین و براتون مهم نیست که مردم باید با این هزینه های زیاد چکار کنن خداوکیلی خجالت بکشیم مردم که بیچاره کردین همه شما توی یک وجب خاک می خوایین و هیچ مال و ثروتی نمی توانید ببرید پس چرا اینقدر حاضر مال می زنید
  • شهروند IR ۲۱:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    19 93
    دقیقا درست گفتن ایشون،پلیس وظیفه ذاتی خودش رو‌نمیتونه درست اجرا کنه حالا میخواد کار دفاتر اسناد رو انجام بده،مطمئنا نفعشون برای سهامداران شرکت رهگشاست نه مردم
  • غلام احمد غفاری IR ۲۱:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    74 7
    مردم بیچاره یک کار خوب را می خواستند ببینن اما نمی گذارند