مؤسسۀ «رَند» وابسته به نیروی هوایی آمریکا با انتشار پژوهش خود، به کاخ سفید توصیه هایی کرده است.

در این گزارش خبرآنلاین در این گزارش توصیه شد تلاش کند ایران را از دستیابی به انرژی هسته‌ای منصرف سازد، اگر این اتفاق نیفتاد باید به فکر ایجاد بازدارندگی باشد.

مؤسسۀ «رَند» وابسته به نیروی هوایی آمریکا با انتشار پژوهش خود، به کاخ سفید توصیه کرد، تلاش کند ایران را از دستیابی به انرژی هسته‌ای منصرف سازد، اگر این اتفاق نیفتاد باید به فکر ایجاد بازدارندگی باشد.  

به گزارش خبرآنلاین، خبرگزاری فرانسه در انعکاس خبر انتشار این پژوهش به نقل از «رَند» نوشت: برای ایرانی که اکنون وسیعاً قادر به تولید تسلیحات هسته‌ای است، هدف سیاست ایالات متحده باید منصرف کردن ایران از حرکت در مسیر تولید سلاح هسته‌ای باشد. 

به گزارش این خبرگزاری، «رَند RAND»، افزود: اگر آمریکا در این کار ناکام ماند، باید به دقت در مورد یک استراتژی بیندیشد که برای ایران مسلّح هسته‌ای ایجاد بازدارندگی کند.

تحریم‌ها ناکارآمد بوده
خبرگزاری فرانسه نوشت: این گزارش منعکس‌کنندۀ تغییری در چرخۀ سیاست ایالات متحده در بارۀ مواجهه با ایران است، چراکه افزایش تحریم‌های بین‌المللی بر ایران نتوانسته جهت برنامۀ هسته‌ای ایران را به عقب باز گرداند. 
 
ایدۀ حمله به ایران پلاسیده است
در این گزارش آمده است: تقاضا برای حملۀ نظامی برای گرفتن ظرفیت هسته‌ای ایران، فروکش کرده و کم‌رنگ شده است. حتی در اسراییل، که ایران را تهدیدی بالفعل تلقی می‌کرد، اظهارات رییس پیشین موساد تردیدهایی دربارۀ چگونگی مواجهه با ایران به‌وجود آورده است.  
اشارۀ گزارش به سخنرانی‌های جنجالی «مئیر داگان» رییس پیشین موساد در دانشگاه‌های «عبری» و «تل‌آویو» است. 

چه بسا بهار عربی به نفع ایران تمام شود
آن‎چه موجب پیچیده‌تر شدن تصمیم‌سازی توسط ایالات متحده شده است، «بهار عربی» است که ممکن است ممکن است منجر به روی کارآمدن دولت‌های منعطف نسبت ایران در کشورهایی شود که اکنون میزبان آمریکا هستند. 

این مرکز تحقیقاتی که با حمایت و پشتیبانی نیروی هوایی آمریکا فعالیت می‌کند، در گزارش خود نوشت: ایران هم‌اکنون وسیعاً مواد، تجهیزات و تکنولوژی مورد نیاز تولید تسلیحات هسته‌ای را در اختیار دارد. 

«تلاش‌های بین‌المللی برای کنترل واردات به ایران و تجارت ممنوعه اکنون امید است که پیشرفت ایران را کُند کرده باشد و احتمالاً فن‌آوری‌های خاصّ مورد نیاز ایران را در مضایقه قرار دهد».  

از نیروهای داخل ایران غافل نشوید

نویسندگان این گزارش تأکید می‌کنند که جناح‌ها و شخصیت‌هایی در ایران هستند، که دیدگاه‌های متفاوتی در مورد تسلیحاتی‌سازی یا عدم نظامی‌سازی برنامۀ هسته‌ای کشورشان دارند، و فشار بین‌المللی و ایالات متحده همچنان می‌تواند بر نتیجۀ این بحث تأثیرگذار باشد.  

در این گزارش، فصلی هم به بازدارندگی ایران اختصاص داده شده، که پیش‍فرضش دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای است.

چند توصیۀ بازدارنده
در میان گام‌های نظامی پیشنهاد شده در گزارش به این موارد می‌توان اشاره کرد: مانور، صف‌آرایی و تمرینات بمب‌افکن‌های هسته‌ای در منطقه و تعهد به استفاده از نیروی هسته‌ای برای واکنش نشان دادن به کاربرد تسلیحات هسته‌ای از سوی ایران. 

این گزارش توصیه‌هایی نیز به «نیروی هوایی آمریکا» دارد: تمریناتی را طراحی کنید که نشان دهد می‌توانید تأسیسات هسته‌ای ایران را به خطر اندازید.

AFP
ترجمه: رضا دانشمندی
/27216

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 155833

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =