مهمترین پایگاه اصلاح طلبان کجاست؟ / جریان اصلاحات باید از سال ۹۶ دست به آسیب‌شناسی خود می‌زد

ایلنا نوشت: یک فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: چندسالی است که تشکیل یک حزب فراگیر در جریان اصلاحات بیان می‌شود و این جریان برای رسیدن به این امر راه طولانی در پیش دارد.

محمد نعیمی‌پور، درباره این‌که امروز مطرح می‌شود جریان اصلاحات برای این‌که در عرصه سیاسی کشور به فعالیت خود ادامه دهد و آن تاثیرگذاری که در گذشته داشته است را دوباره تکرار کند باید یک حزب فراگیر تشکیل دهد، گفت: ایده حزب فراگیر مدت‌هاست که در جریان اصلاحات مطرح می‌شود و  شاید چند سالی است که تشکیل یک حزب فراگیر در جریان اصلاحات بیان می‌شود اما با وجود تلاش‌هایی که صورت گرفت، چندان این آرزو موفقیت‌آمیز نبود و معتقدم در حال حاضر هم تا رسیدن به یک چنین هدفی راه‌های طولانی در پیش است. 

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تاکید کرد: مشکل اصلی این است که معمولاً نقطه عزیمت برای تشکیل حزب یکسان نیست و بسیاری شاید با یک نگاه محدود به موضوعات می‌پردازند و بعضی‌ها این موضوع را یک جریان تاریخی می‌دانند که برای کامل کردنش تلاش می‌کنند لذا این دیدگاه متفاوت تا امروز اجازه نداده است که یک حزب فراگیر در جبهه اصلاحات تشکیل شود، حال باید ببینیم در آینده چه می‌شود. 

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که پس از نتایج انتخابات در خرداد ۱۴۰۰ مطرح شد که جریان اصلاحات باید دست به یک نقد درون گفتمانی بزند و آسیب‌شناسی صورت دهد تا بتواند در شرایط جدید کشور که تقریبا همه قوا باهم یکدست شده‌اند، به فعالیت خود ادامه دهد، اظهار داشت: معقتدم نقد و بررسی آنچه گذشت، باید از سال ۹۶ شروع می‌شد؛ حال چرا می‌گویم در سال ۹۶ این اتفاق باید می‌افتاد؟ چراکه در سال ۹۲ جریان تندرو راست یا راست افراطی تصور می‌کرد که اصلاح‌طلبان را برای همیشه پس از سرکوب سال ۸۸ از صحنه خارج کرده است و بر روی کار بود بنابراین لازم بود همه متفق به میدان بیایند.

نعیمی‌پور یادآور شد: اما سال ۹۶ سالی بود که باز می‌دانستند آقای روحانی نامزد اصلاح‌طلبان و کاندیدایی در یک وضعیت خاص است بنابراین از همان موقع باید نقد و بررسی درون گفتمانی در جریان اصلاحات صورت می‌گرفت و اعضای این جریان خودشان را برای ۱۴۰۰ آماده می‌کردند.

وی با بیان این‌که افراد در جریان اصلاحات باید بررسی می‌کردند که چگونه می‌توانند پایگاه‌های قوت و قدرت خودشان را تثبیت کنند و توسعه دهند، خاطرنشان کرد: مهم‌ترین پایگاه اصلاح‌طلبان افکار عمومی است، زیرا طیف بسیار گسترده‌ای از نخبگان، تحصیلکرده‌ها، تکنوکرات‌ها و بروکرات‌ها که با برنامه‌ها و خط مشی‌هایی که جریان اصولگرا مطرح می‌کند موافق نیستند به سمت اصلاح‌طلبان تمایل بیشتری پیدا می‌کنند به همین دلیل باید این پایگاه تثبیت می‌شد اما این کار نشد و نتیجه‌اش هم در ۱۴۰۰ مشخص شد، چراکه عمکلرد و برنامه‌های اصلاح‌طلبان را بررسی و مشاهده کردند برنامه‌ها چشم‌گیر و قابل توجه نیستند و به همین دلیل اتفاقات ۱۴۰۰ رخ داد.

وی تاکید کرد: حال هر چقدر کار در این زمینه‌ها (نقد درون گفتمانی جریان اصلاحات) به  تاخیر بیفتد می‌توان گفت فعالیت سیاسی اصلاح‌طلبان دچار تعویق چندین ساله خواهد شد.

23215

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1558696

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =