۰ نفر
۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۰
حذف یارانه؛ نقطه درخشش صنایع فراموش شده

قطعا همه کشورها این مسیر را رفته‌اند و ما در کشوری 85 میلیونی بیش از چین و روسیه با آن جمعیت یارانه پرداخت می‌کنیم.

اگر این یارانه‌ها را مرحله‌به‌مرحله حذف کنیم چیزی عاید اقتصاد کشور نمی‌شود، اگر بتوانیم یارانه را یکباره چه از طریق برگزاری رفراندوم یا چه از طریق مجلس یارانه‌های پنهان در حوزه انرژی شامل بنزین، گاز، برق و فرآورده‌های نفتی، ارز و کالاهای اساسی حذف کنیم، قطعا فضای اقتصاد کشور شفاف‌تر و رانت و فساد مالی و اداری و همچنین امضاهای طلایی و فسادهای نظام بانکی کمتر خواهد شد و به همین دلیل منابعی در کشور آزاد و عدالتی هم برقرار می‌شود.

چه دلیلی دارد زمانی‌که قیمت تمام شده بنزین بیش از 10 هزار تومان است اقشار مرفه هم بنزین سه هزار تومانی مصرف کنند. قطعا این اقدام، هم با عدالت و هم با مبانی اقتصاد سازگاری دارد، هم تکلیف همه مردم و صنایع مشخص می‌شود. اتفاقی که افتاده این است که به دلیل پرداخت سال‌ها سوبسید انرژی همه صنایع ما شده پتروشیمی و فولاد و فلزات و صنعت غذا و نساجی و لوازم خانگی و ... تقریبا دچار فرسودگی و عدم سرمایه‌گذاری شده‌اند و همه منابع به سمت صنایع انرژی‌بر سرازیر شده که نه سرمایه‌گذاری در آن انجام می‌شود و نه نقشی اثرگذار در اشتغال دارند.

صنعت پتروشیمی صنعت اشتغالزایی نیست ولی در صنعت نساجی در همه دنیا طرفدار دارد و بیشتر کشورهای جهان به سمت تقویت این صنعت حرکت کرده‌اند چراکه هم سرمایه‌پذیری خوبی دارد و هم در ایجاد اشتغال بسیار بهتر از صنایع پتروشیمی عمل می‌کند. مجلس در مقطعی برای حذف یارانه‌ها گفته بود که می‌خواهد رفراندوم برگزار کند اما به نظرم این اتفاق رخ نمی‌دهد چراکه بعید به نظر می‌رسد  اصولگرایان تن به رفراندوم بدهند چون از عرف شدن این اقدام می‌ترسند که این عرف در جامعه رایج شود تا در مسائل بعدی نظر مردم را بگیرند.

ولی قاعدتا اگر رفراندومی صورت بگیرد و بخشی از منابع حذف یارانه‌ها به خود مردم برسد قطعا مردم استقبال خواهند کرد. موسسه بروکین اخیرا گزارشی درباره تاثیر خروج آمریکا از برجام در زندگی مردم ایران ارائه کرد که در آن گفته شده 4.6 درصد مردم ایران سوپرپولدارند و کاملا مرفه هستند، حدود 15 درصد خانوار متوسط روبه بالا، 15 درصد متوسط رو به پایین، 45 درصد دارای حقوق کارمندی و کارگری و 20 درصد هم قشر زیرخط فقر هستند؛‌ 45 درصدی که حقوق کارمندی و کارگری دارند و 20 درصدی که زیرخط فقر هستند قطعا از حذف یارانه‌ها استقبال می‌کنند چون فکر می‌کنند یارانه‌ها نفعی برای آنها ندارد.

* عضو اتاق بازرگانی ایران
* منتشر شده در روزنامه آرمان/ سه‌شنبه ۶ مهر 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1559132

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =