برگزاری نخستین نشست بین‌المللی اندیشه‌های آبی با محوریت آب، صلح و توسعه پایدار در یزد

نخستین نشست بین المللی اندیشه های آبی با محوریت آب، صلح و توسع پایدار با مشارکت وزارت نیرو، دفتر منطقه ای یونسکو در تهران و مرکز بین المللی قنات و سازه های آبی یزد در یزد برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از یزد؛ این نشست علمی با حضور مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد، فقیه خراسانی پژوهشگر ارشد مرکز بین المللی قنات به صورت حضوری و رییس دفتر منطقه ای یونسکو در تهران سواتان سوتکوفسکی و همچنین حقوقدان، مجتهد و استاد حوزه و دانشگاه آیت الله محقق داماد به صورت ویدئو کنفرانس و با حضور مجازی تعدادی از اندیشمندان و علاقه مندان به محیط زیست در شرکت آب منطقه ای یزد برگزار شد.

در ابتدا عباس فقیه خراسانی دبیر این نشست با بیان اینکه مرکز بین المللی قنات و سازه های تاریخی آب، یک مرکزمطالعاتی و پژوهشی در حوزه سیستم های سنتی انتقال آب هست هدف این مرکز را انتشار یک نگاه تازه به محیط زیست دانست و اظهار امیدواری کرد که این نشست نقطه عطفی در اندیشه و نوع عمل ما در باره محیط زیست باشد.

در ادامه مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد با تقدیر و تشکر از حضور فرهیختگان در این برنامه گفت:امروزه انسان، سرگشته و نگران از غرور ناشی از پیشرفت های یک سده گذشته بیش از هرچیز خود را محتاج خرد جمعی و صدای واحد دانسته و بر اثر نابخردی های دیروزو امروز خویش فردایش را بسیار تاریک می بیند و قهر مادر طبیعت را به انتظار نشسته است.

محمدمهدی جوادیان زاده با اشاره به دست اندازی هایی که بشر در چند دهه گذشته درطبیعت ایجاد کرده و امروزه با عواقب سخت آن روبروست افزود: امروز بر آن شدیم بعنوان بخش کوچکی از جامعه بزرگ دغدغه مندان و در چارچوب ماموریت های مرکز بین المللی قنات و سازه های تاریخی آبی رویدادی را با عنوان اندیشه های آب برنامه ریزی کرده تا فرصتی باشد برای گفتگو در باره باید ها و نبایدهای بشر در مواجهه با طبیعت و محیط زیست و به طور خاص فضایی برای پرداختن به موضوع مدیریت منابع محدود آب.

وی با اشاره به چشم انداز جهانی آب برای مدیریت آب در قرن بیست و یک که توسط شورای جهانی آب تدوین شده است خاطرنشان کرد: تنها با همکاری تمامی ذینفعان در سایه صلح و سازش و درک متقابل می توان به تحقق این چشم انداز امید بست.

آیت الله سید مصطفی محقق داماد نیز در این نشست با ابراز خرسندی از برگزاری اینگونه جلسات با نگاه ویژه به محیط زیست بحث را با موضوع الهیات محیط زیست ادامه داد و افزود:مسئله امروز ما جداشدن از مبانی دینی است که بر گناه بودن اسراف و احترام به محیط زیست تاکید دارد و هرآنچه که ما با آموزه های دینی فاصله بگیریم دغدغه های زیست محیطی به همان اندازه بیشتر خواهد شد.

سواتان سوتکوفسکی رییس دفتر منطقه ای یونسکو در تهران هم با تبریک روز جهانی صلح و آمیخته بودن صلح و سازش با توسعه و حفاظت محیط زیست اظهار امیدواری کرد که دفتر منطقه ای یونسکو در تهران بتواند مسیر حضور اندیشمندان و علاقه مندان محیط زیست را در فضای فرهنگی و بین المللی هموار نماید.

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1559160

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =