بازی دو سر برد آنکارا در قبال باکو و ایروان

سفیر اسبق ایران در گفتگویی با اشاره به نقض تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان توسط ترکیه و همزمان استفاده از بازار ارمنستان گفت که آنکارا هیچگاه بابت بی احترامی به تمامیت ارضی باکو مورد انتقاد قرار نگرفته است.

به گزارش خبرآنلاین محسن پاک آیین در این راستا گفت: برای سالهای طولانی شاهد هستیم که بازار ارمنستان در اختیار کالاهای ترکیه قرار دارد. این در حالی است که ترکیه با ارمنستان رابطه ای ندارد. هر زمان که جمهوری آذربایجان نیز به این مساله اعتراض می کند ترکیه پای بخش خصوصی و عدم کنترل بر آن را به میان می آورد. از همین رو می بینیم که ترکیه هیچگاه بابت بی احترامی به تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان مورد انتقاد قرار نگرفته است.

این کارشناس در خصوص رزمایش اخیر ایران و تحولات ژئوپلتیکی در منطقه قفقاز نیز گفت:  ایران احساس کرد که جمهوری آذربایجان به همراه ترکیه و رژیم صهیونیستی به دنبال تغییر ژئوپلتیک منطقه است؛ با عبارت ساده تر اینکه درصدد تغییر مرزهای منطقه هستند. ایران هیچگاه تغییر مرزهای جغرافیایی را نمی پذیرد. طراحی به این شکل بوده که با تحریک ترکیه که سالها اختلاف نظر جدی با ارمنستان دارد به همراه جمهوری آذربایجان و با حمایت پنهان رژیم صهیونیستی منطقه نوردوز در استان سیونیک ارمنستان با قوای نظامی اشغال شود تا راه ترکیه از این مسیر به عمق باکو و دریای خزر باز شود و در آن سو نیز راه جمهوری آذربایجان نیز به نخجوان باز شود و نیازی به عبور از خاک ایران نداشته باشد. در صورت این اقدام به طور طبیعی مرز ایران با ارمنستان نیز بسته و ارتباط تهران با ایروان نیز به طور کل قطع می شد. مساله ای که ایران نمی تواند به راحتی آن را بپذیرد؛ چرا که این اتفاق آسیب ها و خطرات و تهدیدهای امنیتی جدی را متوجه منطقه و به خصوص ایران می کرد که با دو کشور جمهوری آذربایجان و ارمنستان دارای مرز است. از طرفی پای قدرت های فرامنطقه ای مانند آمریکا و همچنین رژیم صهیونیستی را به منطقه باز می کرد که یک خطر امنیتی برای ایران محسوب می شد. خط قرمزی که ایران هرگز آن را نمی پذیرد.

مشروح گفتگو را در لینک زیر بخوانید:

پشت پرده یک مناقشه مرزی؛ چه توطئه‌ای علیه ایران در جریان است؟
 

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1560772

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
    0 1
    راههای شرق به غرب و شمال و جنوب بهم می رسند از طریق پل های روگذر و زیر گذر مزاحم هم نمی شوند. در ایران کسی این مساله ساده را درک میکند؟
  • IR ۲۲:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
    8 8
    اتش بیار معرکه .ترکیه خبیث
  • فرزان IR ۱۶:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
    0 6
    مابه اندازه کافی موشک داریم موشک راه گشاست
  • Payam IR ۲۱:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
    8 2
    طبق قرار داد صلح آذربایجان و ارمنستان یکی از مفادش ایجاد ارتباط بین ارمنستان و منطقه قره باغ کوهستانی از طریق کوریدور لاچین و ارتباط جمهوری آذربایجان و نخجوان از طریق کوریدور زنگه زور هست واین اتفاق خواهد افتاد چه ایران بخواهد یا نخواهد و ارمنستان هم برای توسعه اقتصادی به این تفاهم نامه احتیاج دارد و بزودی تعیین حدود مرزها و ایجاد کوریدور اتفاق خواهد افتاد
  • علی IR ۲۲:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
    0 3
    آقای اردوغان یادت نره ایران نجاتت داد حالاهم بلده چطور زمینت بزنه عاقل باش گول اسراییل رانخور بهت دروغ میگن