۰ نفر
۱۹ خرداد ۱۳۹۰ - ۰۵:۲۶

غرب در آغاز امیدوار بود قذافی را به زودی ساقط می کند اما در میانه راه استراتژی خود را تغییر داد.

علی برومند در گفتگو با خبر در جواب این سوال که آیا در آینده شاهد تجزیه لیبی خواهیم بود،گفت: سرزمینی که دارای بافت قبایلی است و مفهوم همبستگی ملی تحت الشعاع حیات قبایلی است همواره در معرض خطر تجزیه است. لیبی هم اکنون مدتهاست که به دو بخش شرقی و غربی تقسیم شده و برخی کشورها حتی این مساله را به رسمیت شناخته اند.

وی در ادامه اقزود: اما تا زمانی که در سازمان ملل اتفاقی نیفتد این خطر را نباید جدی بگیریم. مساله اینست که قذافی خود را حاکم تمام لیبی می داند و انقلابیون نیز توان چنین تجزیه ای را ندارند. غرب هم ظاهرا هنوز به چنین جمع بندی نرسیده است. بنابراین خطر تجزیه امری فوری نیست اما همواره به صورت یک خطر بالقوه مطرح است.

برومند معتقد است اروپا و آمریکا به منابع سرشار انرژی در لیبی امید بسته اند چرا که نه قذافی و نه انقلابیون در صورت تسلط بر منابع نفتی تا اطلاع ثانوی گزینه ای جز غرب برای فروش انرژی ندارند و به دلیل نیاز فوری به پول نقد و سایر امکانات در مقام چانه زنی برای قیمت گذاری هم نخواهند بود.

او اظهار داشت غرب در حال حاضر نگران مدیریت هزینه های بالفعل نبرد است و برهمین اساس است که هنوز فرماندهی نبرد در لیبی بلاتکلیف است و هریک از بازیگران، آن را به گردن دیگری می اندازد تا کمترین آسیب را ببیند.26151

متن کامل این گفتگو را اینجا بخوانید.

 

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 156131

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =