۱ نفر
۱۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۲
خدمات مشاوره سوگ در سامانه ۴۰۳۰

ایسنا نوشت: خدمات حوزه سلامت روان وزارت بهداشت ایران در همه گیری کووید-۱۹ به عنوان یکی از خدمات برتر از سوی کمیته بین بخشی پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر و سلامت روان سازمان ملل متحد انتخاب شد.

دکتر احمد حاجبی - مدیر کل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت گفت: دفتر نمایندگی سازمان جهانی بهداشت در ایران در مکاتبه ای رسمی به اداره کل روابط بین الملل وزارت بهداشت اعلام کرده که خدمات حوزه سلامت روان ارائه شده در نظام سلامت کشورمان در ایام کووید-۱۹ مورد توجه سازمان های بین المللی حاضر در کمیته بین بخشی پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر سازمان ملل متحد قرار گرفته است.

حاجبی با بیان اینکه کمیته بین بخشی پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر سازمان ملل متحد از چهل سازمان بین المللی تشکیل شده است که سازمان جهانی بهداشت هم یکی از اعضای آن است، افزود: این کمیته سالیانه خدمات بهداشتی ارائه شده در حوزه های مرتبط با اهداف توسعه پایدار را از سوی نهادهای دولتی متولی سلامت در کشورها، سایر نهادهای دولتی و همچنین سازمان های مردم نهاد مورد بررسی قرار داده و از میان خدمات ارائه شده در حوزه بیماری های غیرواگیر و سلامت روان مانند دیابت، فشار خون، سرطان ها، حوادث جاده ای و اختلالات روانپزشکی، تعدادی از سازمان ها و خدمات آنها را به عنوان ارائه دهنده خدمات برتر مورد تقدیر قرار می دهد. 

وی ادامه داد: در سال ۲۰۲۱، خدمات حوزه سلامت روان ارائه شده توسط وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از خدمات قابل توجه و برتر انتخاب شده است.

مدیر کل دفتر سلامت روانی ،اجتماعی و اعتیاد در مورد خدمات ارائه شده این حوزه گفت: در حال حاضر علاوه بر غربالگری مشکلات سلامت روان و ارائه خدمات پزشکی و روانشناختی به افراد و گروه های هدف در مراکز ارائه دهنده خدمات در نظام مراقبت های بهداشتی اولیه، خدمات روانشناختی تلفنی از طریق سامانه ۴۰۳۰، خدمات مشاوره سوگ و خدمات سلامت روان برای بهبودیافتگان کووید-۱۹ ارائه می شود. 

وی افزود: همچنین سامانه خودارزیابی روانشناختی نیز از طریق پایگاه اینترنتی Salamat.gov.ir قابل دسترسی است. افراد می توانند از طریق این سامانه به سوالات خودارزیابی روانشناختی پاسخ داده و بازخورد دریافت کنند و به محتواهای آموزشی خودمراقبتی در حوزه سلامت روان دسترسی داشته باشند.

وی همچنین در مورد سایر حیطه های ارائه خدمات حوزه سلامت روان افزود: خدمات پیشگیری اولیه مانند آموزش مهارت های زندگی و مهارت های فرزندپروری نیز کماکان در مراکز خدمات جامع سلامت ارائه می شود و خدماتی مانند تشخیص و مراقبت اختلالات روانپزشکی، پیشگیری از خودکشی و حمایت های روانی اجتماعی به دنبال حوادث غیرمترقبه و بلایا نیز در نظام بهداشتی کشور ادغام یافته و جاری می باشد.

بنابر اعلام روابط عمومی معاونت بهداشت وزارت بهداشت، حاجبی گفت: این مداخلات در فهرست خدمات پایه حوزه سلامت روان هستند. علاوه بر این، خدمات پیشگیری و کاهش آسیب مصرف مواد نیز از طریق کارشناسان حوزه سلامت روان معاونت های بهداشت دانشگاه های علوم پزشکی کشور ارائه می شود.

وی در پایان خاطر نشان کرد: مردم می توانند برای دریافت خدمات سلامت روان با شماره ۴۰۳۰ تماس بگیرند و مستقیما به کارشناسان سلامت روان وصل شده و خدمات روانشناختی تلفنی دریافت کرده و یا برای دریافت خدمات حضوری به مراکز خدمات جامع سلامت مراجعه کنند.

۴۷۲۳۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1562895

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =