سقوط آزاد تقاضای کیک و شیرینی/ چرا شیرینی گران شد؟

رییس اتحادیه صنف قنادان می‌گوید نوسان در قیمت شکر و تخم مرغ و نبود روغن با قیمت مصوب، در کنار این نکته که تاکنون از سوی دولت حمایتی از صنف ما صورت نگرفته، همگی از عوامل گرانی و کاهش تقاضای مردمی است.

به گزارش خبرآنلاین ، از انتهای سال ۱۳۹۸ تا پایان نیمه سال ۱۴۰۰، بسیاری از قنادی‌ها و شیرینی‌فروشی‌های سطح شهر تهران یا تعطیل شده‌اند یا با ظرفیت بسیار پایین به کار ادامه می‌دهند.

نگاهی به وضعیت نرخ‌ها در بازار مواد اولیه نشان می‌دهد در هفته‌های اخیر قیمت تخم و مرغ و شکر به عنوان ارکان جدانشدنی این صنف به طرز شگفت‌انگیزی بالا رفته و موجب بروز مشکلاتی برای فعالان این عرصه شده است.

بیشتر بخوانید: 

اتاق اصناف: گرانی موجب حذف بسیاری از اقلام از سبد خانوار شده است

رییس اتحادیه صنف قنادان درباره افزایش قیمت مواد اولیه به خبرآنلاین گفت: شکر و تخم مرغ جزو مواد اولیه اصلی صنف ما محسوب می‌شود و متاسفانه شاهد نوسان شدید نرخ این مصحولات در بازار هستیم  و همکاران ما برای تهیه این اقلام با مشکلاتی مواجه هستند.

علی بهره‌مند افزود: تاکنون از سوی دولت حمایتی از صنف ما صورت نگرفته و نسبت به ارائه مواد اولیه با نرخ دولتی و یارانه‌ای به ما اقدام نشده است.

وی تصریح کرد: اکنون همکاران ما مجبورند شکر را در بازار آزاد و به نرخ ۱۳.۵ تا ۱۴ هزار تومان تهیه کنند. همچنین در زمینه تهیه روغن نیز با مشکلاتی مواجه هستیم و روغن را با قیمت مصوب از کارخانه‌ها تهیه کرده و توسط تعاونی اتحادیه بین اعضا توزیع می‌شود.

وی بیان کرد: قیمت یک حلب روغن ۱۶ لیتری بین ۲۴۰ تا ۲۵۰ هزار تومان است. در عین حال از ابتدای سال تا پایان مهر۱۴۰۰ حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد بر قیمت مواد اولیه مورد نیاز همکاران ما در این صنف افزوده و سبب بروز مشکلات فراوانی شده است.

تداخل صنفی بلای جان قنادان 

رییس اتحادیه صنف قنادان درباره تعطیلی مغازه‌ها و واحدهای صنفی قنادان توضیح داد: وجود مشکلات اقتصادی و همچنین شیوع کرونا که تبدیل به دغدغه اصلی بنده و اعضای این صنف شده و افزایش بی‌رویه قیمت مواد اولیه و مشکلات موجود بر سر راه تامین این مواد، مشکلات مربوط به بخش نیروی انسانی شاغل در این صنف و همچنین تداخل صنفی برای از مشاغل و اصناف که اصلا تخصصی در تهیه و تولید شیرینی ندارند اما نسبت به تهیه شیرینی اقدام می‌کنند، مسائل فراوانی را برای همکاران ما ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: برای مثال واحدهای صنفی نان‌های فانتزی، سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای موجب بروز مشکلاتی برای اعضای صنف قنادان در سطح شهر تهران شده است.

بهره‌مند تاکید کرد: در یک‌سال اخیر بسیاری از همکاران شاغل از در این صنف، پروانه کسب خود را باطل کرده و واحد صنفی را تعطیل کرده‌اند و از این صنف خارج شده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: بنده به عنوان رییس اتحادیه صنف قنادان تاکنون با مسئولان مختلف نامه‌نگاری کرده و به شرح مشکلات و مصائب پرداخته‌ام و خواستار ممانعت از ادامه روند تداخل صنفی‌ها شده‌ام اما تاکنون اقدام موثری در این زمینه انجام نشده است. واحدهای صنفی تولید نان‌های حجیم و فانتزی‌های؛ آرد سوبسیددار دریافت می‌کنند و هر کیسه آرد برای آنها شاید ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان هزینه داشته باشد؛ در حالی‌که ما مجبور به تهیه آرد در بازار آزاد و با نرخ کیسه‌ای ۳۰۰ هزار تومان هستیم بنابراین تولید شیرینی هرچند بی کیفیت در مقایسه با واحدهای صنفی قنادی‌ها در نان‌فانتزی‌ها دارای سود و منفعیت برای این صنف است.  این واحدهای صنفی اقدام به تولید شیرینی‌های بی‌کیفیت‌تر و البته ارزان‌تر نسبت به قنادی‌ها کنند که این مساله موجب شده تا مردم نسبت به شغل ما و همکاران ما بدبین شوند و فکر کنند اجناس ما گران‌تر هستند.

بهره‌مند گفت: شیرینی و محصولاتی که در واحدهای صنفی قنادی ارائه می‌شود با تولیدات واحدهای صنفی نان‌فانتزی و ... فاصله بسیاری از نظر کیفیت دارد.

سقوط آزاد تقاضای کیک و شیرینی/ چرا شیرینی گران شد؟

وی درباره میزان مصرف و خرید شیرینی در ۷ ماهه سال ۱۴۰۰ اظهار کرد: با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه که منجر به افزایش قیمت محصولات نهایی شده طبیعی است که تقاضا کاهش یابد. در این مدت تحت تاثیر کاهش قدرت خرید مردم، تقاضا برای خرید شیرینی بسیار پایین آمده و خرید شیرینی جایگاه خود را در سبد خانوار از دست داده بنابراین این محصول جزو اولویت‌های خانوار قرار ندارد.

قیمت مصوب انواع شیرینی 

 رییس اتحادیه صنف قنادان در پاسخ به این سئوال که چرا قیمت شیرینی تا این حد افزایش یافته است؟ گفت: همان طور که گفتم گرانی مواد اولیه و کاهش مشتری ، دلیل بالا رفتن قیمت شیرینی است اما قیمت مصوب اعلامی ما به این شرح است.  شیرینی زبان، پاپیون و گل محمدی کیلویی ۶۵ هزار تومان، شیرینی کیک یزدی ۴۹ هزار تومان، شیرینی تر ۷۸ هزار تومان است و این موارد نرخ‌های مصوب برای شیرینی‌های پرمصرف بازار است.

وی تاکید کرد: اگر واحد صنفی برای نمونه اقدام به فروش محصولی بیش از نرخ‌های مصرب کند، شهروندان می‌توانند موارد را به اتحادیه اطلاع دهند و حتم بدانند در کوتاه‌ترین زمان ممکن به شکایات رسیدگی خواهد شد.

وی ادامه داد: بقیه محصولاتی که در شیرینی فروشی‌ها و قنادی‌ها عرضه می‌شود بر اساس مواد استفاده شده از سوی همکاران و محسابه سود متعارف نسبت به تعیین قیمت‌های عرف بازار اقدام می‌کنند.

وی درباره نرخ شیرینی‌های دسری توضیح داد: تهیه شیرینی‌های دسری به سبب استفاده از شکلات‌ها و مواد خاص دارای قیمت‌ها متفاوتی هستند و آنالیز قیمت مواد مصرفی در واحدهای صنفی مشحص است و اگر مشکلی پیش‌ آید اتحادیه رسیدگی خواهد کرد.

کاهش چشمگیر سفارش برای خرید کیک 

بهره‌مند درباره وضعیت مصرف و سفارش دادن کیک در واحدهای صنفی گفت: در ماه‌های اخیر کاهش کاهش سفارش تهیه کیک از سوی شهروندان بوده‌ایم زیرا پیش از شیوع کرونا روزانه سفارشات فراوانی برای تهیه کیک تولد، نامزدی، عروسی و جشن‌ها و دورهمی‌ها دریافت می‌کردیم اما در بیش از ۱.۵ سال گذشته میزان سفارش کیک کاهش بسیار چشمگیری یافته است. اکنون شهروندان نسبت به تهیه کیک‌های تولید در وزن‌های یک ، ۲ و حداکثر ۵ کیلو به همکاران ما سفارش می‌دهند.

وی عنوان کرد: قیمت کیک‌های سفارشی بر اساس توافق با مشتریان تعیین می‌شود.

۲۲۳۲۲۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1565605

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =