پاسخ گروسی به سوالی درباره دیدار با رئیسی

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت که طی روزهای آینده برای دیدار با مقامات ایرانی به تهران سفر خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در گفت وگو با شبکه بلومبرگ از سفر قریب الوقوع خود به ایران خبر داد.

گروسی در ادامه گفت که امیدوار است بتواند با سران ایران برای حل اختلافات درخصوص بازرسی های آژانس که از نظر او در شرایط حساسی و شکننده ای قرار دارد، گفت وگو کند.

وی در پاسخ به سوالی درباره سفر اخیرش به واشنگتن و دیدار با مقامات آمریکایی گفت: خب، این بخشی از کار عادی من است که با کشورهای عضو آژانس تعامل داشته باشم. ایالات متحده یکی از شرکای کلیدی آژانس است و طبیعی است که موضوعاتی برای گفت وگو با یکدیگر داشته باشیم. موضوعاتی مثل ایران و سایر مسائل که آمریکا نیز سهمی در آن دارد.

مدیرکل آژانس در پاسخ به این سوال که از نظر او سیاست خارجی دولت قبلی و کنونی آمریکا در مواجهه با ایران چقدر با یکدیگر تفاوت دارند، اظهار داشت: البته که سیاست های آنها متفاوت است و این در دموکراسی یک امر طبیعی است اما چیزی که می توانم بگویم این است که حمایت ایالات متحده از آژانس بین المللی انرژی اتمی، فارغ از اینکه یک دموکرات در کاخ سفید در راس بوده یا یک جمهوری خواه، همواره مستحکم و دائمی بوده است.

وی در پاسخ به سوالی درباره گزارش های متعدد آژانس به آمریکا در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ و اینکه آیا این گزارشات هنوز هم ادامه دارد، گفت: این شغل من است. کار من همین است. باز هم می گویم بدون در نظر گرفتن اینکه چه کسی در کاخ سفید است، ما باید اطلاعات بدهیم. ما یک کار بزرگ برای انجام بازرسی در جهان، به ویژه در ایران داریم. ما گزارش های فصلی را داریم و همچنین اگر اتفاق مهمی افتاد می بایست کشورهای عضو (آژانس) را مطلع کنیم تا شاید آنها بخواهند موضعی اتخاذ کنند.

گروسی همچنین درباره توافق اخیر خود با ایران برای ادامه بازرسی ها در این کشور و اینکه چه زمانی قصد سفر مجدد به تهران را دارد، تصریح کرد: من امیدوارم که بتوانم طی روزهای آینده به ایران بروم. ما در ماه سپتامبر توافق کردیم که من به ایران بازگردم. آن زمان گفت وگوهای فنی داشتیم اما واضح است که این، یک موضوع گسترده است که علاوه بر جنبه فنی دارای موضوعات عمیق سیاسی نیز هست که می بایست درباره آنها بحث و رایزنی کنیم تا به یک فهم مشترک برسیم.

وی افزود: همان طور که می دانید یک دولت جدید در ایران روی کار آمده است. این دولت برآمده از گروهی است که دیدگاه های سرسختانه تری درخصوص برنامه هسته ای، همکاری با سازمان های بین المللی ازجمله آژانس اتمی دارد. در نتیجه ما باید با یکدیگر هماهنگ شویم، همان طور که در هر رابطه دیگری باید این اتفاق بیفتد اما من هنوز فرصت آن را نداشته ام بنابراین به ایران بازمی‌گردم.

رئیس دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل در ادامه تاکید کرد که به زودی به ایران سفر خواهد کرد.

رافائل گروسی در پاسخ به اینکه در ایران با چه کسانی دیدار خواهد کرد، اظهار داشت: این، به آنها بستگی دارد. البته دیدارهای ما در سطح بالای مقامات سیاسی خواهد بود، همچون وزیر امورخارجه. 

وی در پاسخ به این سوال که آیا با رئیس جمهور ایران هم ملاقات خواهد داشت، گفت: البته اگر او آنقدر مهربان باشد که با من دیدار کند.

مدیرکل آژانس در پاسخ به سوالی درباره تفاوت دولت جدید ایران و تیم روحانی خاطر نشان کرد: مشخص است که آنها (دولت جدید) روی کار آمده اند و این، موضوعی محرمانه نیست که نسبت به موضوعات زیادی ازجمله برجام دیدگاه انتقادی دارند. آنها به طور کلی رویکردی متفاوت دارند. البته من فکر می کنم هنوز این دیدگاه در هر دو طرف، یعنی اعضای ١+٥ یا همان اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل به علاوه آلمان تحت هماهنگی اتحادیه اروپا و در طرف دیگر ایران، تاکید می کنم "هنوز" در هر دو طرف وجود دارد که به مذاکرات قبلی بازگردند. آژانس اتمی نیز در این میان نقش تضمین کننده را ایفا می کند. ما نظارت و بازرسی‌ها را انجام می دهیم.

وی در پاسخ به اینکه نظر او به عنوان ضامن و کسی که با تمام طرف های توافق در ارتباط است درباره وضعیت منفی موجود پیرامون برجام چیست، بیان کرد: باید بگویم که فازهایی وجود دارد که وقتی یک مسئله برای مدتی طولانی ادامه پیدا می کند، بروز آنها اجتناب ناپدیر خواهد بود. اینکه شاهد فراز و نشیب و یا لحظاتی بهتر باشید. در حال حاضر با یک وضعیت بلاتکلیف مواجه هستیم، چراکه قرار بود این روند (مذاکرات) ادامه دار باشد اما یک وقفه ای به وجود آمده است. به نظر می آید که تمام مذاکره کنندگان در حال آماده کردن خود برای بازگشت (به مذاکرات برجامی) هستند اما من نمی توانم آنها را تفسیر کنم. من کار خودم را انجام می دهم.

23311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1565664

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ایراندوست IR ۱۹:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    7 21
    جناب رافائل خان گروسی : شما وقتی که به ایران سفر میکنید بایستی با همطراز خودت گفتگو کنی. همطراز شما " آبدارچی" وزارت خارجه است نه وزیر امور خارجه سعی کن اینرا بفهمی!
  • IR ۰۹:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۹
    5 3
    هر وقت توانستی بر تأسیسات هسته‌ای رژیم صهیونیستی نظارت کنی انوقت بیا در مورد نظارت بر انرژی اتمی ایران صحبت کنیم
  • زهرا IR ۱۰:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۹
    5 2
    البته باید میگفت اگر سعادت دیدار ایشان نصیبم بشه یا اصلا منو بپذیرد و بهم اجازه ملاقات بده! وگرنه که ایشون همیشه مهربان بوده اند...
  • ناشناس IR ۱۷:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۹
    2 0
    این فرد عامل آمریکاست و ماموریتی از جانب آنها دارد.
    • ناشناس IR ۲۳:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۹
      0 1
      سلام دوستان،، بزار بیاد ببینم چی میشه،،، امریکایی یا هرجای باشه،،، ماهمینجوری تو عذابیم،،، شاید فرجی شد دلار شکست ای بابا قضاوت نکنید جلوتر