۰ نفر
۳۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۱
بورس نزولی می‌ماند یا صعود می‌کند؟

باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: در قالب یک نظرسنجی، پیش‌بینی ۱۰ کارشناس بازار سرمایه درباره روند بازار و شاخص کل بورس در هفته آینده گردآوری شده است.

در قالب سوالی سه گزینه‌ای از ۱۰ کارشناس بازار سرمایه، در مورد پیش‌بینی روند شاخص کل بورس در هفته پیش رو که منتهی به چهارشنبه ۵ آبان ماه ۱۴۰۰ است، نظرسنجی صورت گرفت.

سوال و نتایج این نظرسنجی به همراه نظرات تکمیلی و کوتاه کارشناسان به شرح زیر است:

روند بازار سرمایه و بازدهی هفتگی شاخص کل در هفته آتی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

۱. مثبت. افزایشی

۲. بدون تغییر چشمگیر (کمتر از ۱ درصد)

۳. منفی. کاهشی

نظرسنجی

همچنین در جدول زیر، علت انتخاب گزینه‌ها توسط کارشناسان توضیح داده شده است. 

نام کارشناس توضیحات
کورش آسایش گزینه سوم. خبر حذف تخفیف خوراک پتروشیمی ها و همچنین خبرهای مربوط به معاملات اوراق می تواند هیجان فروش را در سهامداران تشدید کند.
فردین آقابزرگی گزینه دوم. به دلیل عدم وجود محرک مثبت و نقدینگی لازم و همچنین تداوم معاملات اوراق بدهی به نرخ ۲۲ درصد ترجیحی، امکان افزایش شاخص و جهش مثبت وجود ندارد.
آرتا اسدی گزینه سوم. بازار در هفته گذشته تلاش کرده که افزایش داشته باشد اما نتوانسته است. به احتمال زیاد و با توجه به تعطیلی این هفته و حواشی ایجاد شده (پلمپ شدن شرکت بورس تهران) به احتمال زیاد شاهد ریزش خواهیم بود.
امین امیدی گزینه اول. با توجه به گزارش های شش ماهه قابل قبول اکثر شرکت ها به ویژه گروه فلزات اساسی و شیمیایی.
آراد پورکار گزینه دوم. بازار سرمایه به دلیل گزارش های شش ماهه پتانسیل گرفتن گارد صعودی را دارد اما تا زمانی که به بالای خط روند نزولی برنگردد و ارزش معاملات پایین باشد، رفتار نوسانی را در بازار شاهد خواهیم بود.
محمد خبری زاد گزینه اول. با توجه به گزارش های شش ماهه شرکت ها، نمادهای منتخب در صنعت فلزات، پتروشیمی می توانند پیش روهای بازار در هفته بعد باشند. 
سجاد دولت دوست گزینه دوم. گزارش های خوب برخی از گروه ها و گزارش های نامناسب گروه هایی نظیر پالایش، بازار را در هفته آینده تعادلی خواهد کرد.
حسین مرید سادات گزینه سوم. با توجه به کاهش ارزش معاملات و فشار فروش مشهود در بازار، نمی توان هفته پویایی را پیش بینی کرد.
علی ملک لی گزینه اول. به دلیل رسیدن شاخص کل به محدوده حمایتی، انتظار مثبت شدن شاخص در طول هفته را داریم، اما نه زیاد.
مهدی قلی پور گزینه اول. به علت رشد قیمت های جهانی، رشد قیمت ارز و گزارش های خوب فولادی.

با توجه به اینکه هر سه گزینه با احتمال تقریبا یکسانی انتخاب شده اند؛ بنابراین قضاوت درباره روند شاخص کل بورس در هفته بعد کمی دشوار به نظر می رسد. اما از آنجایی که ۷۰ درصد کارشناسان بر مجموع گزینه اول و دوم (مثبت و بدون تغییر) اتفاق نظر دارند، احتمال ریزشی بودن شاخص کل در هفته بعد پایین تر است.

لازم به ذکر است نتایج این نظرسنجی و تحلیل کارشناسان، نظر باشگاه خبرنگاران جوان نبوده و سیگنال بورسی و توصیه به خرید یا فروش محسوب نمی‌شود.

223227

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1566151

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =