۰ نفر
۱۹ مرداد ۱۳۸۸ - ۰۶:۰۳

کارشناسان و سهامداران با ادامه روند صعودی قیمت فلزات به پتانسیل شرکت‌های فلزی عضو بورس تهران علاقمند شدند.

همزمان با عبور شاخص کل بورس تهران از مرز روانی 10 هزار واحد، ادامه روند صعودی قیمت فلزات در بازارهای جهانی بار دیگر توجه کارشناسان و سهامداران را به پتانسیل شرکت‌های فلزی عضو بورس تهران برای افزایش قیمت سهام و همراهی شاخص کل در روند صعودی خود جلب کرد.  تاره‌ترین گزارش‌ها نشان می‌دهد، قیمت آلومینیم طی هفته گذشته از 82/1 دلار برای هر کیلوگرم به 93/1دلار افزایش یافت. قیمت روی نیز طی هفته گذشته از 67/1 دلار برای هر کیلوگرم، به 81/1 دلار رسید.

همچنین قیمت سه ماهه فولاد مدیترانه طی هفته گذشته از کمتر از 385/0 دلار برای هر کیلوگرم به 3876/0 دلار رسید. در همین حال قیمت مس طی هفته گذشته از 5/5 دلار برای هر کیلوگرم به 97/5 دلار افزایش یافت. بر این اساس به نظر می‌رسد در صورت ادامه روند حاضر تا پایان تابستان فلزی‌ها پتانسیل اصلی ادامه رشد شاخص کل بورس تهران شوند. البته تجربه سقوط قیمت‌ها در شهریور سال گذشته باعث شده تا بازار امسال با محافظه‌کاری بیشتری با تحولات بازار جهانی فلزات برخورد کند و خیلی اسیر خرید‌های احساسی نشود.

در چنین شرایطی شاخص کل بورس سهام تهران از عدد 10 هزار و 43 واحد عبور کرد. آخرین بار روز 22 آبان ماه سال گذشته شاخص عدد 10 هزار و 20 واحد را لمس کرد و پس از آن دیگر 10 هزار واحد را در پرونده خود ثبت نکرد. البته برخی کارشناسان تغییر محاسبه شاخص فعلی را همچنان با دیده تردید می‌نگرند چرا که به باور آنها امکان مقایسه شاخص کل با سال‌های گذشته از میان رفته است.

در معاملات روز گذشته بورس تهران مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران با 66/8 واحد، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با 34/7 واحد، فولاد مبارکه اصفهان با 34/6 واحد و مدیریت سرمایه‌گذاری امید با 21/6 واحد بیشترین تأثیر مثبت را بر روند شاخص به جای گذاشتند. به طوری که در پایان معاملات دیروز بازار سهام، شاخص کل به عدد 10 هزار و 9/43 واحد رسیدکه نسبت به روز کاری پیش از آن 9/44 واحد افزایش یافت. شاخص بازار اول با 2/33 واحد افزایش به هشت هزار و 203 واحد رسید. شاخص بازار دوم با 6/90 واحد افزایش به عدد 14 هزار و 783 واحد رسید. شاخص صنعت با 2/43 واحد افزایش به هفت هزار و 862 واحد رسید.

در معاملات دیروز بازار سهام 80 میلیون سهم به ارزش 159 میلیارد و 771 میلیون ریال در 9 هزار و 528 دفعه معامله شد که کابل‌ باختر، حق‌تقدم البرز دارو و حق‌تقدم الکتریک‌ خودرو شرق بیشترین افزایش قیمت را داشتند.
در مقابل ایتالران‌، کاشی‌ پارس، سرمایه‌گذاری ‌توسعه ‌آذربایجان و تجهیز نیروی‌ زنگان بالاترین کاهش قیمت سهام را تجربه کردند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 14362

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =