هنوز چیزی از اعلام معافیت پنج ساله خودروها از معاینه فنی نگذشته بود که صدای اعتراض ها به گوش نمایندگان مجلس رسید .

از این رو آنها تصمیم گرفتند که طبق قانون 6 ماه دیگر آن را اصلاح کنند.در همین باره صدرالدین علی‌پور، مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی می گوید که هم اکنون میزان مراجعات به مراکز معاینه فنی از روزانه 4 تا 5 هزار خودرو به حدود هزار و 500 خودرو کاهش یافته است .وی امیدوار است با شروع سال تحصیلی این قانون اصلاح شود.

تصویب معافیت پنج ساله خودروها از انجام معاینه فنی چه تاثیری بر کار شما گذاشت؟

طبیعی است که میزان مراجعات خودروها به مراکز معاینه فنی را به طور چشمگیری کاهش داد. هم اکنون میزان مراجعات به مراکز معاینه فنی از روزانه 4 تا 5 هزار خودرو به حدود هزار و 500 خودرو کاهش یافته است .

این موضوع  با سرد شدن هوا و افزایش آلودگی بیشتر تاثیر خودش را نشان می دهد؟

دقیقا. در حالیکه معاینه فنی خودروهای اروپایی با آن تکنولوژی‌های بالا و مناسب به صورت سالانه انجام می‌شود، مجلس تا پنج سال خودروهای تولیدی را از دریافت معاینه فنی معاف کرده است و این اقدام در واقع معافیت تهران و شهروندانش از داشتن هوایی پاک است. متاسفانه برخی دلیل اعتراض های ما را اقتصادی اعلام می کنند در حالیکه معاینه فنی خودروها به هیچ وجه برای شهرداری تهران توجیه اقتصادی ندارد و صرفا جنبه خدماتی و زیست محیطی آن مهم است چرا که به طور مستقیم با سلامت شهروندان درارتباط است.

اما نمایندگان اعلام کرده اند که تا 6 ماه آینده این قانون بازنگری می شود؟

بله. قول‌های مساعدی در این زمینه داده شده که تجدیدنظر در مورد معافیت پنج ساله خودروها از معاینه فنی به صورت طرحی دو فوریتی در مجلس مطرح و پیگیری شود. اما در صورت عدم تجدیدنظر در این‌بخش از قانون ثبت تخلفات و اخذ جرایم رانندگی امسال با سرد شدن هوا با وضعیت بحرانی آلودگی هوا مواجه خواهیم شد. طبق اعلام نمایندگان مجلس حدود 2 ماه دیگر، مدت شش ماهه تمام می‌شود. نمایندگان می‌توانند این مصوبه را در آستانه بازگشایی مدارس موردبازنگری قرار دهند که امیدواریم هر چه سریعتر این موضوع محقق شود .

این موضوع بر تصادفات رانندگی هم تاثر داشته داست؟

حدود 15 درصد تصادفات کشور مربوط به نقص فنی خودروهاست، این در حالی است که با این شرایط می‌خواهیم خودروها را برای پنج سال رها کنیم. 25 درصد خودروهای دو تا پنج سال عمر در کشور از تست‌های معاینه فنی رد می‌شوند و در واقع این مصوبه معاف تهران از داشتن هوای پاک و افزایش احتمال تصادفات و سوانح رانندگی است.

گویا برای خودروهای گاز سوز هم معاینه فنی اجباری شده است؟

بله. قرار است از هر مرکز معاینه فنی 2نفر به وزارت کشور معرفی شود که این افراد از سوی وزارت کشور به موسسه استاندارد برای آموزش های تئوری و عملی معرفی می شوند. افراد پس از آموزش های لازم برای تست مخازن و تجهیزات، گواهینامه از موسسه استاندارد دریافت می کنند و قرار است در یک دوره 6ماهه به تمامی خودروهای گازسوز معاینه فنی گاز داده شود. و تمامی جایگاه CNG از این پس مکلف هستند که تنها اجازه سوخت گیری را به خودروهایی دهند که برچسب معاینه فنی روی شیشه های آنها چسبیده شود.

232

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 156744

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =