۰ نفر
۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۲
چرا شاخص این هفته روند نزولی داشت؟

باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: سهام‌های خرد و کوچک در هفته کاری گذشته نسبت به سهام بزرگ‌تر، افت قیمتی بیشتری را تجربه کرده اند.

در این هفته شاخص کل بورس از ابتدای هفته با روند منفی فعالیت خود را آغاز کرد و با روند منفی به پیشواز تعطیلات یکشنبه رفت و بعد نیز در دوشنبه دست از روند منفی نکشید و به سقوط خود همچنان ادامه داد، اما در روز سه شنبه و چهارشنبه این روند ریزشی متوقف شد و شاخص کل بسیار ناچیز رشد کرد.

هفته‌ کاری در حالی به پایان رسید که با مشخص شدن رئیس جدید سازمان بورس بسیاری از کارشناسان منتظر اقدامات رئیس جدید سازمان بورس بودند و پیش از این شرایط متفاوتی را برای بازار سرمایه متصور بودند.

روند نزولی بازار خبر از بی اعتمادی سهامداران نسبت به بازار می‌دهد


در رابطه با شرایط بازار در هفته کاری گذشته و عوامل موثر بر آن با کارشناسان بازار سرمایه به گفت و گو پرداختیم:

مهدی میرزایی کارشناس بازار سرمایه در رابطه با شرایط شاخص‌ها در هفته گذشته اظهار کرد: شاخص کل در ابتدای هفته از رقم حدود یک میلیون و ۴۰۷ هزار واحد در انتهای هفته امروز چهارشنبه به رقم یک میلیون و ۳۹۳ هزار واحد رسید که خبر از افت شاخص کل می‌دهد و می‌توان از این روند این موضوع را برداشت کرد که بازار یک وضعیت ثابت را طی کرده، وضعیت ثابتی که گرایش به افت داشته است.

او ادامه داد: شاخص هم وزن نیز از رقم ۳۸۸ هزار واحد در ابتدای هفته به حدود ۳۷۶ هزار و احد رسیده است. نکته حائز اهمیتی که وجود دارد این است که با بررسی درصدی افت شاخص هم وزن به مراتب بیشتر از درصد افت شاخص کل بوده است و این به بدین معنی است که سهام‌های خرد و کوچک در هفته کاری گذشته نسبت به سهام بزرگ‌تر افت قیمتی بیشتری را تجربه کرده اند.

متزلزل شدن اعتماد به بازار با افت حجم معاملات

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه بیان کرد: با بررسی حجم معاملات، مشاهده می‌شود که حجم معاملات از ابتدای هفته از رقم ۵.۷ میلیارد به تعداد ۴.۴ میلیارد در انتهای هفته رسیده است که این افت نشان دهنده این موضوع است که افراد حاضر در بازار، دست نگه داشته اند و خیلی وارد معاملات نشده اند و فروش نیز افت داشته که پیام روشن و مهم این مورد، متزلزل شدن اعتماد به بازار است.

او افزود: در رابطه با ارزش معاملات که یکی از شاخص‌های مهم برای بازار تلقی می‌شود، می‌توان گفت در ابتدای هفته ارزش معاملات بازار ۴.۵ هزار میلیارد تومان در روز بوده است که به کمتر از ۳ هزار میلیارد تومان در انتهای هفته رسیده است و این نشان دهنده حکم فرما شدن سکون در بازار است.

میرزایی در ادامه افزود: در هفته کاری که به پایان رسید با توجه به افت بازار اکثر نمادها نیز با افت همراه بوده اند و تنها تعداد محدودی از نمادها شرایط مثبت را تجربه کردند که خیلی نیز چشم گیر نبوده است و در کل وضعیت عمومی نمادها منفی بوده است.

شاخص کل هم وزن، افت بیشتری را در این هفته کاری تجربه کرد

محمد خبری زاد کارشناس بازار سرمایه در رابطه با شرایط شاخص‌ها در هفته گذشته اظهار کرد: شاخص کل در هفته قبل کار خود را با یک میلیون و ۴۳۶ هزار واحد تمام کرده بود و اما امروز با گذشت یک هفته کاری در پله یک میلیون و ۳۹۳ هزار واحدی قرار گرفت. این یعنی شاخص کل نسبت به هفته قبل افت حدود ۴۰ هزار واحدی را داشته و تقریبا ۳ درصد شاخص کل نزول را تجربه کرده است.

او افزود: شاخص هم وزن نیز هفته قبل با ۳۹۷ هزار واحد کار خود را به اتمام رسانده بود و این هفته با پایان فعالیت کاری به عدد ۳۷۶ هزار واحد رسید و حدود ۲۰ هزار واحد ریزش داشته و حدود ۶ درصد افت را تجربه کرده است و در مجموع شاهد افت بیشتر شاخص هم وزن در این هفته کاری بوده ایم.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه گفت: اگر بخواهیم در رابطه با نمادهایی که بیشترین بازدهی را در این هفته کاری داشته اند صحبت کنیم شرکت حمل و نقل انبار داری، ریل پرداز نو آفرین (حافرین)، کالا و سفانو بالاترین بازدهی را داشته اند. حافرین با ۲۱ درصد، کالا ۲۰ درصد و سفانو با ۱۷ درصد بازدهی مثبت را در این هفته کاری تجربه کرده اند و در مقابل پایین‌ترین بازده هفته‌ مربوط به نمادهای لپارس، غفارس و وملی بوده است.

خبری زاد در ادامه اظهار کرد: از نظر صنعتی، صنعت استخراج منابع و صنعت اطلاعات و ارتباطات از جمله صنعت‌های پیشتاز بازار بوده اند.

او در ادامه افزود: در رابطه با بررسی ورود و خروج پول حقیقی برای این هفته کاری می‌توان گفت تقریبا هر روز شاهد خروج نقدینگی از بازار بوده ایم و این عدد حدود ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بوده است.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: علیرغم گزارشات مناسب (۶ ماهه و ماهانه مهر) منتشر شده از شرکت‌ها بازار به این موضوع واکنش مناسبی نداشته است. مورد بعد اینکه اکنون نقدینگی مناسبی در بازار وجود ندارد و کمبود تقاضا از عامل تاثیر گذار بر روند بازار به ویژه در این هفته کاری بوده است.

اوراق فروشی دولتی زخمی با درد بلند مدت

کوروش آسایش کارشناس بازار سرمایه با بررسی روند بازار و عوامل تاثیر گذار بر آن اظهار کرد: در هفته کاری که گذشت هر دو شاخص کل و شاخص هم وزن روند منفی را تجربه کرده اند. افت شاخص کل در مجموع بیشتر از شاخص هم وزن بوده است.

او ادامه داد: در رابطه با عوامل تاثیر گذار به چند عامل می‌توان اشاره کرد، اول موضوع و بحث تکنیکالی مطرح است که شاخص در محدوده افت خود قرار گرفته بود. مورد بعد سکوت و عدم حمایت مسئولان از بازار در این شرایط با توجه به اظهارات آنان است که سبب شد ناامیدی بیشتری به بازار پمپاژ شود، چرا که بسیاری از سهامداران از دولت فعلی انتظار اقدامی عملی داشته اند.

کارشناس بازار سرمایه در پایان گفت: در رابطه با اوراق فروشی نیز باید گفت این موضوع تاثیرش برای امروز یا دیروز نبوده چندین هفته است که در بازار اوراق فروشی دولتی را شاهد بوده ایم که به طور قطع بر بازار اثر گذار است، اما متاسفانه نمی‌توان تاثیر آن را تنها به این هفته محدود کرد و این اثر بلند مدت خواهد بود. البته روند نزولی بازار خبر از بی اعتمادی سهامداران نسبت به بازار می‌دهد که این نیز موضوع مهم و تاثیر گذاری است.

در هفته ای که گذشت، هر دو شاخص کل و شاخص هم وزن روند نزولی را تجربه کردند که البته روند نزولی شاخص هم وزن از شاخص کل بیشتر بود، در رابطه با حجم و ارزش معاملات نیز این نزول صدق می‌کند. نزولی که سبب تردید در اقدامات بسیاری از سهامداران حاضر در بازار شده است.

223227

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1567614

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =