نظر 6 فعال سیاسی درباره عملکرد رسانه ملی در ماجرای حمله سایبری و اقدام غیرقانونی زاکانی

سایت فردا نوشت: رویکرد رسانه ملی در قضیه حمله سایبری و حواشی انتصاب داماد زاکانی توجه بسیاری از سیاسیون و اهالی رسانه را به خود جلب کرده است.

رویکرد صداوسیما در هفته گذشته بیش از هر وقت دیگری مورد توجه قرار گرفت. دلیلش نحوه پوشش خبر در ماجرای حمله سایبری و اختلال بنزینی ، همچنین پیگیری مساله انتصاب داماد زاکانی بود. رویکردی که طی سال‌های گذشته از این رسانه کمتر دیده شده بود. لذا اکنون که همزمان با تغییرات مدیریتی در رسانه ملی چنین تحولی در رویکرد سازمان مشاهده شده، توجه همه جلب شد. بسیاری از چرخش صداوسیما به سوی مردم گفتند و برخی دیگر نیز همچنان بدبینانه نگریسته و اصرار کردند که اتفاق خاصی نیفتاده است. 

روزنامه «جهان صنعت» در شماره امروز خود در گفت‌وگو با 6 نفر از سیاسیون و چهره‌های اهل رسانه این موضوع را بررسی کرده است. احمد مازنی، رییس کمیسیون فرهنگی در مجلس دهم از جمله آنهایی است که می‌خواهد برای امیدوار شدن به رسانه ملی منتظر بماند. او می‌گوید: «برای قضاوت درباره مدیریت جدید صداوسیما هنوز زود است. باید منتظر ماند و دید که آقای جبلی چه راهبردهایی را در سازمان اعلام می‌کند و چه حرف و اقدام تازه‌ای خواهد شد.. اگر ما به اندازه‌ای قانع شویم که پیگیری یک مساله با شائبه فساد در صداوسیما پیگیری شود یا درباره مساله بحران‌سازی مثل بنزین اطلاع‌ رسانی شود، درست نیست. این خیلی کم است. صداوسیما اشکالات ساختاری دارد که با این گزارش‌ها و رفتارها اصلاح نمی‌شود.»

محمد ‌هاشمی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب که سابقه مدیریت سازمان صداوسیما را نیز دارد هم همین نظر را دارد. او با تاکید بر اینکه «با یک گل بهار نمی‌شود» می‌گوید: «دقت داشته باشید که رسانه ملی با دادن دو تا خبر از یک جریانی،ملی نمی‌شود.ما شاهدیم که حضورجریان‌های سیاسی در صداوسیما عادلانه نیست. مثلا اصلاح‌طلبان یا اعتدالگرایان در هیچ برنامه‌ای نیستند. مرحوم آقای‌هاشمی فرمانده جنگ بود اما وقتی هفته دفاع مقدس می‌شود در هیچ‌کدام از برنامه‌های صداوسیما نام و تصویری از ایشان نمی‌بینیم. همچنین شخصیت‌های دیگری در کشور هستند که کلا ممنوع‌التصویر یا ممنوع‌الخبر هستند. یعنی با یک خبر این رسانه، ملی نمی‌شود.»

نظر 6 فعال سیاسی درباره عملکرد رسانه ملی در ماجرای حمله سایبری و اقدام غیرقانونی زاکانی

یکی دیگر از آن بدبین‌ها احمد زیدآبادی، روزنامه‌نگار است.او می‌گوید«تا جایی که برنامه‌های سیاسی را گاه می‌بینیم،معتقدم که همچنان درجهت توهم‌زایی و گمراه کردن مردم و مسوولان حرکت می‌کند. تا وقتی هم که در آن زمینه‌ها تغییری ایجاد نشود، این بحث‌های حاشیه‌ای، فایده‌ای ندارد.»

محمد عطریانفر، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران اما اگرچه به آنهایی که تغییر در صداوسیما را باور ندارند، حق می‌دهد بدبین باشند اما خودش خوشبین است. او می‌گوید: «معتقدم که باید از این رویکرد استقبال و صداوسیما را تشویق کرد. حتی اگر برخی، موارد اخیر را نوعی تسویه‌حساب درون‌تشکیلاتی تعبیر کنند به نظر من نفس اینکه صداوسیما نابسامانی‌ها را مطرح و مسوولان را در قبال آن پاسخگو کند، خوب است و باید از آن استقبال کرد.»

شهربانو امانی عضو شورای شهر پنجم نیز از دیگر چهره‌های سیاسی است که با رویکرد تازه صداوسیما همزمان با تغییر مدیریت در آن با عینک خوشبینی می‌نگرد. او می‌گوید: «اگر صداوسیما در دوره جدید خود حتی به صورت مورد، قطره‌چکانی و محدود این رویکرد را در پیش بگیرد ما از آن استقبال می‌کنیم. این در واقع تلاشی است برای قرار گرفتن در کنار مردم و مردم ایران هم بسیار هوشمند هستند».

بیژن مقدم فعال رسانه‌ای اصولگرا هم از جمله آنهایی است که با مشاهده عملکرد رسانه ملی در ماجرای حمله سایبری و اقدام غیرقانونی زاکانی سخت به تغییر رویه صداوسیما امیدوار شده است. او می‌گوید: «صداوسیما به دو جهت در فضای رسانه‌ای واکنش مثبتی را دریافت کرد. زمانی که فکر کرد حقی ضایع شده و کار غلطی مثل انتصابی که توسط آقای زاکانی صورت گرفته خیلی سریع وارد شد، حرف‌های قبلی او را یادآوری کرد و نشان داد که این حرف و عمل‌ها با هم سازگار نیست. اگر در چارچوب سیاسی نگاه کنیم قاعدتا نباید این کار انجام می‌شد، اما چون انجام شد، این تصور شکل گرفت که با تحولات مدیریتی در داخل صداوسیما از نظر رویکرد نیز تحولی ایجاد شده است.از تغییر غالبا استقبال شد.» وی افزود: «در قضیه اختلال جایگاه‌های سوخت هم دو نکته وجود داشت. یکی واکنش سریع و یکی هم بیان اطلاعات درست. در رخدادهای سال‌های گذشته دیده بودیم که صداوسیما آنقدر محتاط بود که شاید نسبت به اتفاقات خیلی مهم هم تاخیر چندساعته داشت. توجیه‌شان هم این بود که ما رسانه رسمی هستیم و باید نظر دستگاه‌های مختلف را بپرسیم و این فرآیند طول می‌کشد. این بار اما دیدیم که این کار خیلی سریع انجام شد و صداوسیما در فاصله کوتاهی وارد شد، مساله و مشکل را بیان کرد، به صحنه رفت، پمپ‌بنزین‌ها را نشان داد، با مردم حرف زد و بعد هم گفت که حمله سایبری بوده و ادامه ماجرا. همین شد که وقتی از فرآیند حل مشکل سخن می‌گفت مردم اعتماد کردند.

دلیلش این بود که خبر اولیه به درستی اعلام شد و رسانه‌های بیگانه حرف بیشتری برای گفتن نداشتند.»مقدم در پاسخ به اینکه آیا این رویکرد مقدمه آن است که بعد از این اگر اعتراضی در گوشه‌ای از کشور شکل گرفت، صداوسیما نادیده نگیرد؟ یا به چهره‌ها و جریان‌های سیاسی رقیب هم فرصت حضور دهد؟ گفت: «ما درباره تصمیمات بعدی آنها خبری نداریم، اما این را نشانه خوبی از یک فهم درست نسبت به اتفاقات بیرونی تلقی می‌کنیم. یک کار حرفه‌ای و مسوولانه انجام شد. یعنی وقتی تشخیص داده شد که یک رفتار غلط در دستگاه‌های دولتی انجام شده، نقد صورت گرفت و وقتی هم اتفاقی افتاد به سرعت با مردم در میان گذاشته شد و پیگیری شد. این یک نشانه است و اگر تکرار شود انشالله همان مسیر برگرداندن اعتماد مردم به رسانه ملی را شاهد خواهیم بود. الان نمی‌توان قضاوت کرد چون سیاست‌ها را نمی‌دانیم، اما از همین‌جا می‌توان نشانه‌گذاری کرد و از صداوسیما تقدیر کرد، چون این روش جواب داد. همین استقبال سبب می‌شد که این مسیر را ادامه بدهند.»

2323

کد خبر 1567883

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =