انتقاد روزنامه دولت از اظهارات یک مقام وزارت خارجه در باره لزوم کنارآمدن با طالبان

روزنامه ایران نوشت: رسول موسوی، مدیرکل بخش آسیای غربی وزارت امور خارجه پنجشنبه در نشست بررسی تحولات جمهوری آذربایجان و افغانستان بر امنیت ملی ایران، مواضعی درباره تحولات افغانستان اتخاذ کرد که با مواضع رسمی و اعلامی وزارت خارجه همخوانی نداشت.

 او هرچند این مواضع را شخصی خواند، اما بیان مواضع شخصی برخلاف مواضع رسمی و ملی از یک شخصیت حقوقی اقدامی حرفه‌ای و دیپلماتیک به نظر نمی‌رسد.

کنار زدن طالبان از قدرت امکانپذیر نیست

رسول موسوی 5شنبه گفته بود: اما چه کار می‌شود کرد؟ آیا جنگیدن با طالبان امکان‌پذیر است؟ آیا کنار زدن طالبان از قدرت برای جمهوری اسلامی امکان‌پذیر است؟ خیلی صریح و روشن بگویم، نه! امکانپذیر نیست. فعلا شرایطی نیست که ایران سیبل درگیری با طالبان باشد. طالبان زمان شوروی نیز بود و ریشه از خارج ندارد و اگر نگاه کنیم، این‌ها آموزش دیده مولوی محمد نبی بودند که علیه شوروی جنگیدند و تا اینجا آمدند.

بالاخره طالبان یک مجموعه است، یک تفکر است و ما چاره‌ای جز اینکه نوعی سیاست در مقابل این جریان خاص پیش بگیریم، نداریم. در حال حاضر امکان کنار زدن طالب از قدرت وجود ندارد، هیچ قدرت اپوزیسیون مسلحی که بتواند با طالب درگیر شود، جز داعش وجود ندارد. فقط داعش است که با طالب می‌جنگد و این به مراتب بدتر است. اگر ما با طالب درگیر بشویم[بعد از آن] یا یک دشمن سخت‌تر به نام داعش مواجه هستیم؛ به نظر می‌رسد فعلاً داعش را با طالب متوقف کنیم به لحاظ امنیتی بیشتر به نفع ما است. جنگ داخلی جدید نیز هم به ضرر ما است.

23302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1568194

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =