۲ نفر
۱۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۹
۹ روش برای رهایی از خارش کهیر

کهیر وقتی پر از خارش می‌شود، بسیار آزاردهنده است و وقتی بدن‌تان را شروع به خاراندن کنید، وضعیت کهیر را هم بدتر می‌کنید.

نادیا زکالوند: برخی از افراد محل کهیرهای خود را چنان می‌خارانند که موجب خونریزی می‌شوند و آنها را مستعد ابتلا به عفونت می‌کنند. اما با چند روش کاربردی می‌توان از شر خارش کهیر نجات پیدا کرد:

۱. استفاده از کمپرس آب سرد

با استفاده از دستمال مرطوب خنک یا یک بسته حاوی یخ یا حتی بسته‌ای از سبزی‌های یخ‌زده مثل نخود فرنگی یا دانه‌های ذرت می‌توانید خارش کهیر را متوقف کنید. سرما پس از ۱۰ دقیقه ناحیه مربوط به کهیر را بی‌حس کرده و خارش متوقف می‌شود.

۲. انعکاس در آینه

این روش ممکن است عجیب به نظر آید اما می‌توانید با استفاده از آینه مغزتان را گول بزنید. مثلا، اگر بازوی چپ‌تان دچار خارش شد، روبه‌روی آینه بایستید و بازوی سمت راست‌تان را –جایی که کهیر ندارد- بخارانید. مغز گول می‌خورد و به‌مرور خارش کهیر آرام می‌شود.

۳. طب فشاری

محققان در بررسی‌های خود نشان دادند که فشار دادن برخی از نقاط خاص بازو می‌تواند خارش کهیر در هر نقطه از بدن را برطرف کند. بازوی چپ‌تان را خم کنید، دست راست‌تان را در قسمت بیرونی آرنج چپ که اکنون خم شده است قرار دهید و سپس با انگشت‌تان قسمت بالای ماهیچه ساعدتان را ۳ دقیقه ماساژ دهید و در همان حال نفس عمیقی بکشید. خارش کهیرتان به حداقل می‌رسد.

۴. پماد مخصوص کهیر

با خرید کرم یا پماد مخصوص کاهش خارش کهیر از داروخانه می‌توانید از شر خارش کهیر رها شوید. البته پمادهایی که ماده شیمیایی سرامید دارند، عالی هستند.

۵. هیدروکورتیزون

هیدروکورتیزون در درمان التهاب و کهیر و خارش‌های ناشی از آن و همچنین مشکلات التهابی پوستی دیگر استفاده می‌شود. اما استفاده زیاد از این داروی استروئیدی عوارض جانبی دارد، بنابراین در استفاده از آن نباید افراط کرد.

۶. دوش آب گرم

هنگام خارش کهیر به مدت ۱۵ دقیقه حمام آب گرم بگیرید. برای تسکین بیشتر می‌توانید به آب وان کمی جودوسر اضافه کنید. پس از حمام به بدن‌تان مرطوب‌کننده بزنید.

۷. ملاتونین

مکمل هورمون ملاتونین می‌تواند فرد را خواب‌آلود کند و همین خواب‌آلودگی از شدت خارش‌ها می‌کاهد.

۸. تکنیک‌های آرامش‌سازی

با استفاده از تکنیک‌های آرامش‌سازی مانند مدیتیشن، می‌توانید عذاب خارش شدید ناشی از کهیر را برطرف کنید. هنگام مدیتیشن، روی یک واژه متمرکز شوید و نفس عمیق بکشید. بخشی از ماهیچه‌هایتان را منقبض و رها کنید و این کار را از پاها شروع کنید تا به گردن برسید. با این روش از تنش خارش‌های کهیر کاسته می‌شود.

۹. مشغول نگهداشتن خود

خاراندن بدن درست مانند جویدن ناخن ممکن است به عادت تبدیل شود و حتی وقتی بدن‌تان هم خارش ندارد، خودتان را بخارانید. برای قطع کردن این چرخه، حواس‌تان را به کاری دیگر منحرف کنید. مثلا بازی کامپیوتری انجام دهید یا وسیله‌ای درست کنید. با این کار می‌توانید از شر خارش رها شوید.

منبع:webmd

۴۷۴۷

کد خبر 1569140

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =