پیشنهاد مهم اقتصادی رفیق دوست به دولت رئیسی/ نمی‌خواهم بعد از ۸۰ سال پست بگیرم!

برنا نوشت:وزیر سپاه در دوران دفاع مقدس گفت: از نظر وسایل دفاعی یا با آمریکا هم ترازیم یا از این کشور جلوتر هستیم، امروز معتقدیم حمله نظامی علیه ایران امکان ندارد و هرکسی باشد شکست می‌خورد.

«محسن رفیق‌دوست»، وزیر سپاه در دوران دفاع مقدس،در رابطه با قدرت دفاعی و موشکی ایران پس از شهادت حاج قاسم سلیمانی معتقد است: «قدرت دفاعی و وضعیت موشکی ایران روز به روز بیشتر و بهتر می‌شود و ایران  برای دنیا هر روز ترسناک‌تر می‌شود. سیاست کلی ما دفاعی است و به دنبال حمله نیستیم.»

در همین رابطه و ابعاد بیشتر موضوعات منطقه‌ای با رفیق‌دوست به گفت‌وگو پرداختیم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

*درخواست آمریکا برای اضافه شدن موضوع نفوذ منطقه‌ای و موشکی ایران با توجه به روند پیگیری برجام را چطور ارزیابی می‌کنید؟ از دیدگاه شما سیاست خارجی کشور ما چه موضعی را در شرایط فعلی باید اتخاذ کند؟

مسئولین رده بالا در زمان جنگ تحمیلی کاملا متوجه شدند تا زمانی که در مواضع خود هستیم آب ما با آمریکا در یک جوی نمی‌رود. وقتی امام شعار «جنگ جنگ تا پیروزی» را به شعار «جنگ جنگ تا رفع فتنه» تبدیل کردند این پیام را دادند که کشور باید آنچنان قوی شود که هیچ‌کس فکر حمله به ایران را نداشته باشد، به لطف خدا و همت جوانانی که گرفتار دولت ها نبودند امروز از نظر موقعیت نظامی در شرایطی هستیم که جهان ما را یک قدرت استثنایی می‌شناسد.

*از نظر دفاعی در چند سال اخیر به چه نقطه‌ای رسیدیم؟ در واقع ایران امروز از نظر قدرت دفاعی به چه مرحله‌ای از امکانات رسیده است؟

دو عامل عِده و عُده در موضوعات دفاعی مطرح است، نیرویی که ایران برای دفاع از خودش می‌تواند در کمترین زمان ممکن فراهم کند هیچ ابر قدرتی در جهان ندارد. از نظر وسایل دفاعی هم یا با آمریکا هم ترازیم یا از این کشور جلوتر هستیم، در بسیاری موارد توان دفاعی ایران از آمریکا مجهزتر است. بنابراین امروز معتقدیم حمله نظامی علیه ایران امکان ندارد و هرکسی باشد شکست می‌خورد. در چنین شرایطی آمریکا هر  شرطی بگذارد برای ما مهم نیست.

*وضعیت دفاعی و موشکی ایران را پس از شهادت «سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی» چطور ارزیابی می‌کنید؟ نقطه تفاوت قبل و بعد از مکتب حاج قاسم در منطقه چیست؟

قدرت  دفاعی و وضعیت موشکی ایران روز به روز بیشتر می‌شود و ایران برای دنیا هر روز ترسناک‌تر می‌شود، سیاست کلی ما دفاعی است و به دنبال حمله نیستیم، در واقع قدرتمند شدن ایران از نظر دفاعی و موشکی، باعث می‌شود هیچ‌کس جرات حمله نداشته باشد و احتمال جنگ را به‌طور کلی از بین می‌برد. ایران هر روز قوی‌تر می‌شود اما به دنبال حمله نیستیم، کشورها نگران حمله نباشند ما حمله نمی‌کنیم و فقط از خودمان دفاع می کنیم.

حاج قاسم یک فرد نبود، یک مکتب و کلاس بود، کاری در منطقه به سرانجام رساند که با شهادت ایشان از بین نمی رود، منطقی که امام هدف‌گذاری و پیاده کردند همان سیاست حاج قاسم بود؛ دفاع یک ملت از سرزمین و هستی منطق حاج قاسم و امام بود که در عراق، سوریه و یمن پیاده شده است، حاج قاسم شهید شد اما امروز وقتی مجلس عراق تصویب می‌کند آمریکا باید از منطقه خارج شود، آمریکا هم ماندن را به صرفه نمی‌داند. بعد از آن هم بیشترین پیروزی‌های مردم یمن بعد از شهادت حاج قاسم پیش آمد، مردم یمن به زودی بر سعودی‌ها پیروز می‌شوند.

*قدرت فعلی ایران چه در مسائل منطقه‌ای و چه موشکی بیش از همه نشات گرفته از چه موضوعی می‌دانید؟

تمام این موضوعات در گرو منویات رهبر انقلاب است، همه کشورهای قدرتمند و سران آنها در ملاقات با رهبری مطرح کردند که این رهبر با این قدرت در دنیا وجود ندارد؛ جهان می‌داند رهبر انقلاب قدرتمندترین رهبر جهان است. اما در کل، سیاست نظام در مسائل خارجی مخالفت با برجام نیست و همانطور که دولت رئیسی اعلام کرده ایران با هیچ کشوری جنگ ندارد و با همه کشورها روابط دوستی دارد. ما پیمان برجام را قبول داریم و اگر همان پیمان برقرار باشد به آن برمی‌گردیم اما در نهایت آینده سیاست خارجه در تمام منطقه را در اختیار ایران می‌دانیم.

*آیا «سردار قاآنی» می‌تواند ریشه حاج قاسم سلیمانی را در منطقه و شرایط دفاعی کشور حفظ کند و مکتب او را ادامه بدهد؟

سردار قاآنی تا حدی که از او توقع می‌رفت جای حاج قاسم را پر کرده و بعد از شهادت ایشان ریشه راه حاج قاسم سلیمانی خشک نشده و اتفاقات در منطقه هم ادامه پیدا می‌کند.
 
اما نکته مهم دیگر هم این است که اساسا آمریکا چطور توانست جرات پیدا کند و سناریوی کثیف شهادت حاج قاسم سلیمانی را طراحی کند؟

آمریکا حاج قاسم را یکی از دشمنان اصلی خود می‌دانست؛ آمریکا با خیانت عده‌ای در ایران و عراق و چند کشور توانست سپهد شهید حاج قاسم را به شهادت برساند. در واقع آمریکایی‌ها فکر می‌کردند اگر حاج قاسم را به شهادت برسانند دفاع‌های ملی و منطقه‌ای از بین می‌رود اما هزینه این توهم را دادند، البته فعلا آمریکا کوچک‌ترین جریمه را پرداخت کرده اما هنوز جریمه خون حاج قاسم ادامه دارد.

*از سیاست دولت در مسائل اقتصادی و مرتبط با سیاست خارجی و البته همانطور که اشاره کردید اقتصاد بدون وابستگی به برجام، چه تحلیلی دارید؟

پیشنهاد من به دولت این است که باید از همان ابتدا با سر و صدا اقتصاد دولتی را به اقتصاد مردمی تبدیل کند، البته مجلس و دولت طرح‌ها، مصوبات و برنامه‌هایی در این راستا دارند که ان‌شاءالله اجرایی می‌شود. یکی از اصلی‌ترین و مهم ترین اقدامات در راستای اصلاح ساختار اقتصادی و حل مشکلات سفره مردم، تعیین تکلیف یارانه‌های پنهان است. به‌طور طبیعی حداکثر ۱۵درصد از افراد جامعه از یارانه‌های پنهان بهره‌مند می‌شوند و رقم آن هم به قدری بالاست که اگر به ۸۵ درصد جامعه اختصاص داده شود سفره‌های مردم رنگین می‌شود. دولت مصمم است تکلیف یارانه‌های پنهان را معین کند و آنچه را نظام در اختیار دولت قرار داده به مردم بپردازد و این عدالت است که هرکس کمتر برخوردار است نظام به او رسیدگی کند. از آذرماه هم دولت رئیسی برای یارانه‌های پنهان برنامه‌های خوبی دارد. در مجموع سیاست دولت رئیسی توجه به کشورهای منطقه و تشکیل یک اتحاد منطقه‌ای مقابل آمریکاست. در افق دور دست می‌بینیم چین، روسیه، هند و ایران خطی ممتد ۳/۵ میلیارد نفری را مقابل آمریکا می‌سازند که ایران در این خط به علت جسارت و قدرتی که از خود نشان داده، نقش برجسته‌ای دارد.

*FATF چطور؟ با وجود این قرار گرفتن ایران در لیست سیاه مبادلات و موضوعات اقتصادی با مشکل مواجه نمی‌شوند؟

اف ای تی اف هیچ ارتباط و تاثیری در مسائل کشور ندارد، در تحریم امروز ما صد تا اف ای تی اف وجود دارد.اگر تحریم‌ها برداشته شود نظام به ابهام‌هایی که درمورد این کنوانسیون وجود دارد می‌پردازد و سعی می‌کند آنها را رفع کند اما امروز که تحریم هستیم و پولی در کشور وجود ندارد، اف ای تی اف هیچ تاثیر و وزنی در ایران ندارد حتی اگر امروز هم آن را بپذیریم باز هم تاثیری در شرایط کشور ندارد.

*پیشنهاد اقتصادی هم تا به امروز به دولت ارائه کرده‌اید؟

بله، مدام دیدار داریم، راه حل مشکل اقتصادی ایران کلمه پنج حرفی «تولید» است در صورتی که صددرصد به دست مردم باشد. اشباع بازار داخلی، گرفتن بازارهای خارجی، افزایش کمیت و بهبود کیفیت سر فصل هستند، دانشمندان می‌گویند ایران با همین آب و خاک و با اصلاح سیستم‌ها می‌تواند ۲۵۰ میلیون نفر را غذا بدهد، کشوری که از نظر دفاعی خودکفاست نمی‌تواند نهاده‌های دامی را خودکفا کند؟ همه مشکلات اقتصادی در حوزه دفاعی هم وجود داشته است اما به خودکفایی رسیدیم، تمام مواد اولیه و صددرصد مواد اولیه وسایل دفاعی از خارج وارد می‌شد اما امروز ما یکی از صادرکنندگان اسلحه هستیم. البته به ستمگران و ظالمان اسلحه نمی‌فروشیم و این سیاست ایدئولوژیک ما ست که می‌دانیم به کدام کشورها اسلحه بفروشیم.

*مهم ترین مُسکن را برای بهبود وضع فعلی اقتصاد حل چه معضلی می دانید؟

 دولت نباید برای حل مشکلات اقتصادی از مُسکن استفاده کند، باید هرچه سریع‌تر اقتصاد را به دست مردم بسپارد. اقتصاد دولتی باید در مسکن، تجارت، صادرات و خدمات کاملا به مردم سپرده شود دولتی‌ها کنار هم بنشینند و برای این موضوع راهکار پیدا کنند. تمام مسائل اقتصادی دولت باید به بخش خصوصی واگذار شود و نظر امام(ره) هم همین بود.امام (ره) همیشه معتقد بود کارهایی که مردم می‌توانند انجام بدهند دولت انجام ندهد و تمام عقیده رهبر کبیر انقلاب بر این اساس بود که مردم علاقه‌مند شوند امور کشور را به دست بگیرند. من به دولت پیشنهاد می‌کنم اگر می‌خواهد سالی یک میلیون مسکن بسازد تمام امور این ساخت و ساز را به مردم بسپارد. برخی می‌گویند دولت امکانات کافی برای ساخت یک میلیون مسکن ندارد، این حرف تا حدودی درست است اما مردم این امکان را دارند و اگر ساخت یک میلیون مسکن به مردم سپرده شود قطعا آنها امکانات را هم فراهم و مصالح آن را تامین می‌کنند. توان مالی در داخل کشور زیاد است و باید در تولید مسکن، مواد غذایی و ...به کار گرفته شود.باید رغبت مردم را برای سرمایه‌گذاری دربورس و ارز بگیریم و آن را وارد تولید کنیم. در واقع باید ارز را پائین بیاوریم و از کاهش صادرات نترسیم، دولت باید همان میزان که ارز پایین می آید به صادرکنندگان جایزه بدهد تا کار خود را بدون مشکل ادامه بدهند و در دنیا هم به همین فرمول عمل می‌کنند بنابراین اگر دولت در عین حال که با روش‌های درمانی کوتاه مدت به داد مردم می‌رسد، باید فکرهای اساسی هم داشته باشد.

کشورها نگران حمله نباشند ما حمله نمی‌کنیم/ ایران برای دنیا هر روز ترسناک‌تر می‌شود/ برای کمک به دولت آماده‌ام/ یکی از صادرکنندگان اسلحه هستیم

*با این حال هنوز کش و قوس برجام و بالا و پائین شدن قیمت ارز برای مردم ارزش خبری دارد، آیا شما معتقدید به طور کل باید اقتصاد را از دیپلماسی جدا کرد؟

در موضوعات اقتصادی توجه به داخل و تبدیل اقتصاد دولتی به اقتصاد مردمی راه حل نهایی است و در این صورت نیازی به برجام و ... نداریم. اگر دولت صددرصد تولید را به مردم بسپارد همه مشکلات اقتصادی کشور حل می شود و ما هر روز قدرتمندتر می شویم.

*قصد دارید با تیم اقتصادی دولت همکاری داشته باشید؟ پیشنهادی به شما از سوی دولت وجود داشته است؟

من بعد از ۸۰ سال پست بگیرم؟ البته که کارهای بسیاری می‌توانم برای دولت و اقتصاد کشور انجام بدهم اما بیشتر در حد مشورت باید از من بخواهند.

23217

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1570159

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =