کارگاه «حکمت اسلامی و عالم معاصر» صبح امروز سه شنبه 24 خرداد در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی آغاز به کارکرد.

به گزارش خبرآنلاین در نخستین روز این کارگاه دکتر حمیدرضا آیت اللهی رئیس پ‍ژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، دکتر حسین کلباسی اشتری (رییس کارگاه)سخنرانی های کوتاهی خواهد داشت.

سپس دکتر رضا داوری اردکانی با موضوع امکان همسخنی با حکمای مسلمان؛از آرمان تا واقعیت سخنرانی می کند. همزمان چند نشست تخصصی هم در بخش جنبی این کارگاه برگزار می شود.

در این نشست ها سخنرانان موضوعات مرتبط با حکمت و فلسفه را در آرای آیت ا... جوادی آملی، علامه جعفری، علامه طباطبایی و شهید مطهری بررسی می کنند.در نشست اول با موضوع حکمت اسلامی و دیدگاه آیت ا... جوادی آملی ، حجت الاسلام دکتر حمید پارسانیا موضوع حقوق بشر ، حجت الاسلام دکتر محمدرضا مصطفی پور حکمت اسلامی و رابطه انسان و طبیعت و حجت الاسلام دکتر مرتضی واعظ جوادی نیز بازشناسی ساختار علم دینی را از دیدگاه حضرت آیت ا... جوادی آملی بررسی خواهند کرد.

حکمت اسلامی و علامه جعفری عنوان دومین نشست نخستین روز کارگاه است.در این نشست نیز دکتر عبدالرحیم گواهی درباره کرامت انسانی از منظر استاد جعفری (ره)، دکتر محمد حسین مظفری پیرامون مبادی و مبانی نظریة حقوق بشر اسلامی از نگاه علامه جعفری و دکتر سیدیحیی یثربی هم در مسأله حقوق بشر و رابطه آن با ادیان سخنرانی می کنند.

سومین نشست هم درباره حکمت اسلامی و علامه طباطبایی برگزا می شود.در این نشست دکتر قاسم پورحسن، دکتر محمدرضا اسدی و دکتر حسین کلباسی اشتری به ترتیب نقش باورهای پایه در نظام معرفتی علامه طباطبایی، تحلیل رویکرد وجودشناسانه علامه درباب علم (با تأکید بر علم حضوری) و جستارهایی درباب مقام حکمت شیعی از دیدگاه ایشان سخنرانی خواهند کرد. سخنران ویژه این نشست دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی است که درباره آینده فلسفه اسلامی صحبت خواهد کرد.

در نشست چهارم هم دکتر عبدالرزاق حسامی فر، دکتر مسعود امید و دکتر علی اکبر احمدی در سخنرانی های خود نقد ایده آلیسم، نسبت معرفت شناسی و روانشناسی ادراک و الهیات جدید را از دیدگاه شهید مطهری بررسی می کنند.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 157181

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =