۰ نفر
۲۴ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۲:۵۴

محمد امیرپور:

در روزهای نزدیک به انتخابات دوره هفتم اتاق ایران، افرادی با ادعای دلسوزی و اصلاح ساختار اتاق، با انتشار مطالبی، انتقادهایی از رئیس کنونی اتاق ایران مطرح کرده­اند. در این که شیوه دلسوزی و اصلاح، چنین است یا نه، بحث زیادی می­شود کرد؛ اما در برابر اشکالات بیان‏شده توسط نگارندگان، ذکر چند نکته ضروری است:

  • 1- بخش قابل توجهی از اشکالات، متوجه دبیرکل اتاق ایران، پذیرفته و انکارنکردنی است. حقیقتاً شایسته نهادی چون اتاق ایران، دبیرکلی است قاطع‏تر، پرنشاط و پرحرارت و کاردان و محبوب‏تر از دبیرکل کنونی، دبیرکل اتاق ایران باید در میان اعضای محترم هیات نمایندگان، بدنه اجرایی و حتی تمامی اعضای اتاق­ها دارای نفوذ کلام و جایگاه تأثیرگذار باشد. این ویژگی­ها زمانی اهمیت بیشتر می­یابد که تعامل او با نهادهای دولتی مرتبط با اتاق هم در نظر گرفته شود، دبیرکل اتاق ایران، دبیرکل نهادی است که در آن 34 اتاق شهرستان، بیش از 100 تشکل اقتصادی کلان و بیش از سی اتاق و شورای مشترک حضور دارد، با این وجود، سبب این همه توجه به جایگاه دبیرکل اتاق ایران، نشان از اقتدار بیش از پیش هیات رئیسه دوره ششم و جان گرفتن بیشتر مجموعه اتاق در این مقطع است؛ تقویت نقش اتاق و تأثیرگذاری بیشتر آن در این دوره از هر حیث است که مناصبی چون دبیری کل را جدی­تر و پر اهمیت­تر از همیشه جلوه­گر می­سازد و تأثیرگذاری این مسند را بیان می­کند و این همه نقد را بر می­انگیزد. به علاوه نباید از انصاف گذشت و دستاوردهایی چون تهیه، ابلاغ و پایش برنامه استراتژیک اتاق ایران به منظور نهادینه­سازی فرهنگ برنامه‏محوری و هدف­مندی فعالیت بدنه اجرایی پاسخ­گو را نادیده گرفت. این دستاورد، هر چند محصول همفکری و ایده­پردازی شخص دبیر کل و دیگران است، پیگیری و جدیت تا پیاده­سازی و اجرای هر چه جامع­تر آن برای ساختار سنتی شکل‏یافته­ای که چند ده سال به دور از این سامانه رفتار می­کرده امری است پرخیر و سازنده، برای حال و آینده اتاق؛ این موضوع، آن‏جا زیباتر است که به اتاق­های 34 گانه هم سرایت نموده است.

 

  • 2- ارائه گزارش عملکرد دوره‏ای اتاق ایران به شکلی شفاف و گسترده و به‏دور از هر نوع پنهان‏کاری یا بزرگ‏نمایی، امر کم‏اهمیتی نیست؛ راه‏دادن چشمان و گوش­های عضو وغیر عضو به اتاق، بازکردن درهای اتاق ایران و سایر اتاق­ها به شکلی آگاهانه و برنامه­ریزی شده از ابتکارات برخاسته از روحیه تنوع‏طلب و آمیخته با سعه صدر رئیس دوره ششم اتاق است؛ روحیه و دیدگاهی که به خوبی به سایر اتاق­ها و مسئولان خرد و کلان اتاق­ها نیز راه یافته و فضا را چنان ساخته که آراء پرتنوع و دارای تضاد قابل توجه از سوی افراد و طیف­های مختلف، روی میز مذاکرات و مباحثات کوچک و بزرگ اتاق ایران ورز و ارج می­یابد و در بسیاری از موارد، منجر به بندهای وزینی می­شود که به صحن خانه ملت راه می­یابد و قدر تقنین پیدا می­کند؛ عرضه گزارش عملکرد این چهارساله، راه را برای آیندگان هم نشان می­دهد؛ دیگران هم ملزم خواهند بود به هر شکلی گویا و روشن، پاسخ­گوی موکلان و ابواب جمعی خود باشند.

 

  • 3- درباره سفرهای خارجی، اشکالات مربوط به هیات­های همراه رئیس، مبرهن است، با این وجود، دستاوردهای سفرها، سرمایه سنگین و پربهایی برای همیشه اتاق ایران و مجموعه اعضای محترم اتاق­هاست.
  • - نیل به مقام عضویت در فدراسیون جهانی اتاق‏ها (WCF).
  • - حذف دستور تحریم ایران از دستور کار اجلاس سالانه اتاق بازرگانی بین­المللی (ICC)، آن‏هم در قلب اروپا و پاریس
  • - کسب عنوان ریاست دوره‏ای اتاق اکو و انتقال دبیرخانه آن به تهران و اتاق ایران
  • - و تصویب استاندارد جهانی غذای حلال در اجلاس سازمان کنفرانس اسلامی

نمونه­هایی از توفیقات بی­بدیل حاصل از سفرهایی است که این‏همه مورد هجوم منتقدان دلسوز قرار گرفته است! پرسش این‏جاست که خروج دستور تحریم ایران، تصویب استاندارد جهانی غذای حلال، ریاست اکو و عضویت در فدراسیون جهانی اتاق­ها، آیا بدون مقدمه، به یک‏باره، با ملاحظه و تعارفات مرسوم میان ایرانیان حاصل می­شود یا مسبوق به لابی­ها و پیش‏نیازهای فراوان بین­المللی است که بعضاً از بسیار پیش‏تر از متن، باید مقدمه‏سازی می­شد؟!

  • - اما این‏که در این سفر یا آن سفر، کسی از روابط عمومی یا کسانی از هیات محترم نمایندگان همراه نبوده‏اند، قابل بررسی و اعتنای جدی است؛ ولی استحصال این توفیق­ها در شرایط کنونی اقتصاد داخلی و بین­المللی، تحریم­ها و سنگ­اندازی­های معروف، آسان و ارزان نیست؛ هست؟!

 

  • 4- ملاحظه‏کاری، محافظه‏کاری یا ناتوانی از نه گفتن آقای دکتر اما امری است که قدری از آن، به سلیقه­ها برمی‏گردد؛ بخشی به ویژگی­های فردی و بخشی دیگر به تعاریفی از اصطلاح عاریتی «محافظه‏کاری»؛ محافظه‏کاری در عرف سیاسی، معنایی دارد که چندان قابل انطباق با فضای اقتصادی و اداری نیست، به‏خصوص که از آقای نهاوندیان، موضع­گیری­هایی را دیده­ایم که از سر شجاعت و جسارت ناشی از دانایی و توانایی او بوده است؛ اظهارات او در اتاق تهران در مهر 88 در موضوع واگذاری شرکت­ها به شبه­دولتی­ها، در کنفرانس صادرات غیرنفتی سال 89 در تبریز و مواردی از این دست، یادآور همین جسارت و جرأت است. تندی‏نکردن و نه نگفتن و ملاحظه‏کاری اما با اخلاق‏ورزی و حکمت و موعظه حسنه که سفارش قرآنی ماست، سخت، هم‏مزر و هم‏معنی است؛ نباید افراط و تفریط داشت، اما نباید رفتاری کرد که مخل تأمین فضای آراسته به حسن خلق و بزرگ‏منشی باشد؛ در انتخابات اسفندماه که محمد نهاوندیان با چالش طاقت‏فرسای رد صلاحیت­های بی­منطق و بی­سابقه روبه‏رو بود، با همین مسلک، توانست مسائل را حل و فصل نماید؛ این، یعنی خلق چهره­ای صالح و بالغ از اتاق که باید آن‏را قدر دانست و پاس داشت نه این‏که به تیر تخریب از بین برد؟!

 

  • 5- سستی و فشل‏بودن ساختار اداری هم امری است که تا حد زیادی انکار نکردنی است، هر چند بخشی از آن، ناشی از حضور مدیران دارنده تفکر دولتی در اتاق ایران است، تعریف مدیر دولتی اما آیا تنها کسی است که دوره یا حتی دورانی را در بدنه دولت گذرانده یا تعریفی جدی­تر و علمی­تر دارد؟ مدیری که در قید بوروکراسی فرساینده اداری است و معتاد به کندی رایج در ادارات دولتی است، مدیری که عادت به هزینه‏کردن، بی­توجه به درآمد و برنامه­ریزی برای آن باشد، مدیری که ارزش زمان را همسان قدری که فعال بخش خصوصی می‏داند، نداند البته مدیری نیست که بتواند در بدنه اجرایی بخش خصوصی، آن‏هم جایی مثل اتاق، توفیق، به دست آورد؛ با این حال، کسانی را می بینیم و دیده­ایم که در همین نهاد، در حال ساخت توفیقات و تحصیل پیشرفت­هایی هستند که تاکنون معدوم بوده است.

در مجموع، انصاف‏محوری، پرهیز از هیجانات آنی این روزها و شب­هایی که یکی‏دو روز دیگر نخواهد بود، خردورزی و وقار و قصد اصلاح امور به منظور حفاظت و تأمین منافع جمع و نه منفعت فردی، مؤلفه‏هایی است که نمی­توان اهمیت آن و توجه بدان را از قلم و نظر و دست و دل، پنهان داشت.

آرزومند انتخاباتی سالم، جامع و مبتنی بر شعور و تعقل هستیم.

/39/39

کد خبر 157328

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین