۰ نفر
۲۵ خرداد ۱۳۹۰ - ۰۴:۴۴

روزنامه جام جم نوشت:

اگر رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور اصرار دارد بگوید ریزگردهای مزاحم عربی که زندگی ایرانیان از مرز تا پایتخت را مختل کرده بلا یا بحران نیست مختار است اما این گرد‌و غبارها از نگاه مردم یک چالش انکارناپذیرند. مهار ریزگردها که فقط با مهار بیابان‌های طغیان کرد در منطقه امکانپذیر است، اولویت عراق نیست همان طور که مهار شنزارهای ربع الخالی در عربستان و زمین‌های کشاورزی رها شده در سوریه و اردن فعلا در اولویت نیست.

البته دیروز علی سلاجقه رئیس مجموعه منابع طبیعی کشور در آستانه روز جهانی بیابان‌زدایی به خبرنگاران داخلی تضمین داد که مقابله با بیابان در عراق جزو اولویت‌های مسوولان این کشور قرار گرفته و عراقی‌ها تعهد داده‌اند تا تمام مخارج پروژه بیابان‌زدایی در یک میلیون هکتار از اراضی این کشور را تقبل کنند.

سلاجقه به همین علت نسبت به آینده کار امیدوار است هر چند می‌گوید از امروز که نقشه چشمه‌های ریزگرد در عراق تهیه‌شده و آموزش کارشناسان این کشور برای اجرای طرح در شرف آغاز است تا روزی که مردم ایران به طور کلی از شر ریزگردها خلاص شوند، دست کم 5 سال طول می‌کشد.

البته اگر این یک میلیون هکتار بیابان جزو خاک ایران بود شاید درباره تاریخ پایان بحران می‌شد با اطمینان بیشتری حرف زد، اما هنوز کسی نمی‌تواند به طور قطع بگوید که نهالکاری و بذرکاری و ایجاد بادشکن در سرزمینی که هنوز تامین آب، برق و امنیت را در صدر اولویت‌هایش قرار می‌دهد، چه سرنوشتی پیدا خواهد کرد؟

در این میان سرعت پیشرفت پروژه نیز نکته‌ای بحث‌برانگیز است، زیرا ایران که به عنوان کشوری سرآمد در امر بیابان‌زدایی در جهان شناخته می‌شود، از ابتدای تاسیس سازمان جنگل‌ها تاکنون از مجموع 6 میلیون هکتار کانون‌های بحران شناسایی شده فقط 5‌/‌2 میلیون هکتار احیا شده چه رسد به عراق که در انتظار کمک‌های ایران نشسته و وسعت بیابان‌هایش بیش از یک میلیون هکتار است.

البته پشت ماجرای ریزگردها، مساله‌ای دیگر هم وجود دارد؛ موضوعی که به کشور ترکیه و عملکردش در ساخت سدهای متعدد در سرشاخه‌های رود دجله و فرات مربوط است، یعنی اقدامی که باعث خشک شدن زمین‌های بین‌النهرین و در نتیجه ایجاد بستر زایش ریزگردها شده؛ ولی به طور رسمی نامی از آن برده نمی‌شود.

مخالفت با ساخت سد

اما با وجود این مسوولان کشور ما خوش‌بین هستند و رفع معضل گرد‌و‌غبار را شدنی می‌دانند؛ هرچند که سرعت بیابان‌زدایی در کشور خودمان که منشأ نزدیک به 10 درصد حجم گرد و غبارهاست، ماجرای مخصوص به خودش را دارد. دیروز خبرنگاری خطاب به رئیس سازمان جنگل‌ها گفت که چون ایران در احیای تالاب‌ها، مقابله با سدسازی‌ها و تامین حق‌آبه رودخانه‌ها و دریاچه‌ها، کارنامه موفقی ندارد، پس دیر نیست زمانی که دریاچه ارومیه تبدیل به نمکزاری وسیع شود و نمک‌های پراکنده در فضا به خورد زمین‌های کشاوزی و مردم بخش‌های مختلف کشور برود که البته پاسخ علی سلاجقه به این نگرانی قابل تامل است. او گفت: ساخت سد در کشور نشانه توسعه است و خوشبختانه ایران در بحث‌های عمرانی سرآمد است و این که دریاچه ارومیه خشک شده به عملکرد سازمان‌های دیگری برمی‌گردد که ما قصد وارد شدن به حیطه وظایفشان را نداریم..

هوای تهران تا پایان تابستان ناسالم می‌ماند

از سوی دیگر در حالی که آلودگی هوای تهران هر روز بحرانی‌‌تر می‌شود، به گفته مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران به ‎دلیل ورود موج‌های گرد و غبار از غرب کشور احتمالا تا پایان تابستان شاخص آلودگی هوای شهر تهران در شرایط ناسالم می‌ماند.یوسف رشیدی با بیان این که ظرف چند روز آینده نیز در شرایط ناسالم قرار داریم، اضافه کرد: از ابتدای سال تاکنون یک روز هم هوای پاک نداشتیم. 35 روز هوای سالم و 48 روز هوای ناسالم و 3 روز هوای بسیار ناسالم داشته‌ایم.

47301

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 157384

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • Man city IS ۰۵:۱۴ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۵
    1 0
    ای خداااا از بی خردان سفله بستان....داد دل مردم خردمند.فقط باید به حال مردم خوزستان و سایر استانهای مرزی خون گریست با این مسئولان متعهد....باید خون گریست....
  • بدون نام IR ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۵
    1 0
    يعني تا 5 سال وضع همينه كه هست ...........