۲۳ نفر
۱ آذر ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۳
نتیجه‌گیری پنجاه هزار برابری غلط و بسیار خطرناک درباره زلزله

چند روزی ایست که بعد از زلزله بندر عباس، پیامی توسط برخی اعلام می شود - و خدا می داند با چه نیتی-؛ 

پیامی مبنی بر اینکه جامعه مهندسی گل کاشته و آمار تلفات زلزله را بعد از زلزله بم طی ١٨ سال گذشته از هزاران نفر به یک نفر با کاهش ٥٠ هزار برابری در تلفات نسبت به زلزله بم رسانیده اند. لذا جامعه مهندسی کشور را به این سبب مورد تجلیل و قدردانی قرار داده از دولت و ملت گله می کند ؟ عینا بشرح زیر:

نتیجه‌گیری پنجاه هزار برابری غلط و بسیار خطرناک درباره زلزله

زحمات جامعه مهندسی به جای خود بدون شک !  ولیکن این پیام بسیار خطرناک و نتیجه گیری از آن بقول خود پیام ٥٠ هزار برابر در مورد تلفات احتمالی اشتباه است !  و اما چرا ؟

اول اینکه زلزله بندر عباس با ٦/٤ زلزله قابل توجه ای بود و مطمئنا خسارات قابل توجه ای باید همراه داشته باشد. ولیکن بعد از برآورد اشتباه محل زلزله و سپس اصلاح آن، متاسفانه گویی یک مرتبه سکوت خبری رخ داد؟ شاید سیاست برخورد با این نوع حوادث کمی تغییر کرده است !؟

دوم اینکه در این ١٨ سالی که در پیام از آن یاد می شود شاید کمتر از ١٠٪؜ بنای نو در شهرهای کشور ایجاد شده باشد آنهم بفرض  ساخت درست و مقاوم ؟ لذا نتیجه گیری با ١٠٪؜ بنای جدید و ٩٠٪؜ سازه و ساختمان موجود کاملا مردود بلکه فاجعه بار است !

سوم اینکه بم یک منطقه کوچک و دارای تراکم جمعیتی و ساختمانی خیلی پایینی بود که به هر حال، هم ساختمان های مهندسی سازه آن و هم قدیمی آن و هم دو سوم جمعیت آن متاسفانه از بین رفتند اینجا

این مطلب در خصوص زلزله رودبار منجیل هم تا حدود زیادی صادق است البته پس از لحاظ کردن پراکندگی شهرهای زلزله زده: خطر زمین لرزه به بهانه سالگرد «منجیل»

چهارم اینکه زلزله کرمانشاه نیز در منطقه کم جمعیت با تراکم انسانی کم و ساخت و ساز کم بود که متاسفانه بیشتر صدمات سازه ای و تلفات در ساختمانهای به اصطلاح نوساز مسکن مهر رخ داد ! شرایط خاک کرمانشاه و زلزله آن کجا و بقیه زلزله های مقایسه شده کجا ؟

نگاهی به نمودار زیر کاملا بیانگر این مطلب است که زلزله های رخ داده همگی و یا تقریبا همگی در شهر های کوچک و یا سکونت گاههای انسانی کم جمعیت و ساختمانی کم رخ داده است و تازه مهمتر از همه محتوای فرکانسی، شرایط خاک مناطق، نوع سازه ها، ... در این زلزله ها با هم تفاوت های کلیدی در آمار تخریب و تلفات داشته و دارند ! 

نتیجه‌گیری پنجاه هزار برابری غلط و بسیار خطرناک درباره زلزله

امیدوارم روزی برسد که ما در شهر های خودمان دیگر نگران زلزله نباشیم ولیکن چنین پیامی در حال حاضر بسیار خطرناک می باشد چون ممکن است توسط مسولان شهری اشتباه برداشت شده و موضوع زلزله در شهرهای با تراکم بالا از حیث جمعیتی و ساختمانی مثل تهران ساده فرض شود !  دوباره عرض می کنم در این ١٨ سال از نظر ساخت و ساز مقاوم بر اساس و در مقایسه با درصد بنا های موجود در شهرها، عملا هیچ اتفاق خاصی رخ نداده است که ملاک عمل چنین ساده اندیشی یا حساب شده ای از طرف جماعتی خاص باشد؟ 

در خاتمه بنده از زحمات جامعه مهندسی کشور برای تلاش در راه تحقق کاهش آسیب پذیرهای کشور تشکر و قدردانی می کنم، ولیکن فراموش نشود دو سوم جمعیت یک شهر در زلزله بم از بین رفتند حال برای شهر های پر جمعیت دو سوم نه ! نصف هم که باشد یعنی خدای ناکرده  ٥٠٪؜  جمعیت !  لذا امیدوارم دقت شود که چه عرض می کنم.  

در ضمن هیچ دو زلزله ای مثل هم نیستند و زمان رخداد که نقش اساسی در تلفات دارد فراموش نشود.

* استاد نمونه کشور در مهندسی سازه، زلزله و مدیریت بحران و بنیانگذار مقاوم سازی و مدیریت بحران در ایران

کد خبر 1574961

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 37
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
    2 1
    شما صادقترین ایرانی هستید و بشما افتخار میکنیم
    • ۱_تحقیق IR ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
      0 1
      ۱_ عمق زلزله های چند سال اخیر ایران زیاد بوده ۲_این زلزله ها بیشتر تکان عمودی ایجاد کرده اند نه افقی ، بنابراین خسارات کمتری ایجاد کرده اند
    • ۲_تحقیق IR ۱۰:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
      0 0
      از نظر زمانی اکثر زلزله های چند ساله اخیر ایران در فصل سرما و بارندگی رخ داده اند
    • ۳_تحقیق IR ۱۰:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
      0 1
      اکثر زلزله های چند سال اخیر ایران ، همزمان یا با فاصله زمانی کم ازحوادث دیگر مثل ریزگردها ، طوفان شن ، حوادث هواپیمایی ، مرگ پرندگان تالاب ها ، غیره رخ داده است
    • ۴_تحقیق IR ۱۰:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
      0 1
      با توجه به همزمانی زلزله های اخیر ایران با سایر حوادث ، احتمالا یک یا چند عامل مشترک اصلی وجود دارد که در وقوع همه این حوادث کوثر است
    • ۵_تحقیق IR ۱۰:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
      0 1
      دلیل مشترکی که میتواند باعث وقوع زلزله های چند سال اخیر ایران در کنار سایر حوادث باشد ، امواج الکترومغناطیسی است که برای ایجاد تغییرات آب و هوایی و تغییرات بارندگی در نقاط مختلف ایران در چند سال اخیر بکار رفته اند
    • ۷_تحقیق IR ۱۱:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
      0 0
      احتمالا تاسیسات هارپ در ایران و ترکیه و آذربایجان با یکدیگر برای ایجاد تغییرات مصنوعی آب و هوایی همکاری میکنند ، که این همکاری بط‌ور ناخواسته باعث ایجاد زلزله های زیادی در عمق زیاد زمین میشود . چند ماه پیش و بدنبال ایجاد تنش در روابط ایران با این کشورها ، احتمالا برای مدتی این همکاری قطع شد ، در نتیجه خبری از وقوع زلزله های بزرگ در ایران نبود ، اما بدنبال بهبود دوباره روابط این دو کشور و از سرگیری مجدد همکاری هارپی ! مجددا زلزله ها شروع شد ، مانند زلزله کوهرنگ و زلزله هرمزگان ....
  • شمسی IR ۱۱:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
    1 0
    بخدا درست میگین وجودتان پاینده
  • احمد IR ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
    1 1
    نوشابه واز كردن براي خودشون دمت گرم پرفسور
  • ريسي IR ۱۱:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
    1 0
    افرين راست مي گين خيلي نتيجه گيري ابلهانه ايي است اصلا مي دانيد يا نه زلزله بندر عباس ٧ كيلومتر با مركز شهري فاصله داشت خيلي بده ما اينطوري فكر كنيم احسنت به استاد
  • دایی IR ۱۱:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
    0 0
    اینم پاسخ شما که فقط در گول زدن مردم تبحر دارید استاد=100
  • IR ۱۱:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
    0 0
    مردم از خنده 50000 برابر اشتباه کردن جامهع محترم مهندسی حق حساب بگیر
  • خليل رفسنجاني IR ۱۱:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
    0 0
    روتون كم شد ارادت به استاد پاك سخن
  • Seifi IR ۱۲:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
    0 0
    جناب اقای دکتر ناطقی الهی. از مطالب و تذکرات بجا و مفید و ارزشمندتون سپاسگزارم. ای کاش گوش شنوا داشته باشد.
  • وطن دوست IR ۱۳:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
    0 0
    متاسفانه تحلیل های سطحی و مقایسه های از اساس اشتباه زیادی در شبکه های مجازی از سوی افراد غیرحرفه ای انجام شد و خیلی زود نتیجه گیری های نادرست و خطر ناکی کردند. شرایط خاک و زلزله و سازه ها و ... مگر یکسان بوده که این دوستان این طوری نتیجه گرفتند؟!! به شخصه خیلی ناراحت و نگران بودم. ممنون از این که خیلی خوب مطلب را روشن نمودید.
  • جعفری IR ۱۳:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
    0 0
    بله درست است ! این نوع برداشت غیر علمی بسیار خطرناک است. استاد نازنین تشکر از یاداوری
  • مصطفی زاده IR ۱۳:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
    0 0
    استفاده از لفظ غلط پیام کار هوشمندانه ای بود استاد اعظم
  • فرخ لقا پارسی IR ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
    0 0
    کم کم دارم عاشق نوشته های شما میشم جسورانه و هدفمند مینویسید و فقط اصل براتون مهم است چون شما خودتون هم مهندسین ولی واقعیت را درست می نویسید عالی بود
  • ایرانی عاشق همه اقوام IR ۱۳:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
    0 0
    منکه عقیده ای به اینکه شما فرمایش میکنید ندارم با اینکه سواد زیادی ندارم ولی طی این سالها حدود ۶ زلزله تقریبا بزرگ رو تجربه کردم که به لطف خدا هیچ مشکلی برای خودم و اطرافیانم پیش نیومده زلزله بندر عباس رو هم خودم تجربه کردم واقعا لطف خدا بود هیچ اتفاقی نیوفتاد
    • IR ۲۱:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
      0 0
      کجا بودی 6 تا زلزله بزرگ تجربه کردی؟ یه زحمت بکش از شهرهای بزرگ برو بیرون تا مردم بیشتری رو رو بکشتن ندادی.
  • شاگرد پژوهشگاه زلزله IR ۱۴:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
    0 0
    استاد 50000 برابر دیگه رد خور نداشت عجیبه هنوز گند کارهای مهندسی و بی دقتی ها و فروش و امضا کردن ها و .... رو نشده امار بیشتر نشه کمتر نخواهد شد شاگرد کوچک شما
  • علی MD ۱۵:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
    0 0
    احسنت بر شما ، حرف دل ما را زدید.
  • فرهاد IR ۱۷:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
    0 0
    سلام کیفیت و فرآیند ساخت تغییر چندانی نکرده خدا می داند زلزله بعدی در یک شهر دیگر چه فاجعه ای درست کند. آنوقت مهندسن را متهم می کنند!
  • فرشته IR ۱۷:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
    0 0
    عالی بود دقیق و نتیجه گیری درست
  • مریم IR ۱۷:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
    0 0
    عجب حرف منطقی و درستی اصلا اقدامی نشده که جامعه مهندسی پپسی باز گرده دست مریزاد
  • سمیه IR ۱۷:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
    0 0
    ادم درست بشما میگن حاضر به تقدیر از خودتان اقای مهندس نبودید افرین بشما
  • مهدي IR ۱۷:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
    0 0
    حق گفتيد اين منيجه گيري كاملا كردوده كن يك مهندس عمرانم ولي از صداقت گفتار شما لذت بردم
  • اخوندي IR ۱۷:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
    0 0
    با نظر شما در مورد ننيجه گيري زود هنگام كاملا موافقم
  • كلانتري IR ۱۷:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
    0 0
    دقيق و درست مثل هميشه باعث افتخار جامعه علمي زلزله
  • عبدالعلی زاده FR ۱۷:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
    0 0
    خیلی عالی بود لذت بردم انشالله که قدر شما رو بدونند و استفاده کنند
  • دانشجوی دکتری زلزله NL ۱۷:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
    0 0
    استاد چرا یک سایت تو انستاگرام راه نمی اندازید مدتهاست فردی مثل شما دیگه موضوعات جالب رو با تجزیه و تحلیل علمی نمی نویسه و همش حرفهای تکراری زده میشه ؟ ولی شما با سند و مدرک تماما نسبت به موضوعات حساس کشور قلم می زنید و راهنمایی می کنید تشکر از زحمات شما
  • نازی IR ۲۰:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
    0 0
    خونه ما مسکن مهر لاناتی ۵ سال از تحویلش گذشته دیوارای خونه و سقف و راه پله همه ترکای بزرگ خوردن اصا عادممیترسه اونجا زندگی کنه باید زود بفروشیش چون قابل تعمیر نیست واقعا ممنونم که خسارت مالی شهری رو حساب نمیکنند
  • محمد رضا شكر زاده NL ۲۳:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
    0 0
    استاد فرمايش شما كاملا بجاست ما هنوز نتيجه ساخت و ساز جديد را در حيطه عمل و يك زلزله نديدم كه بتوانيم اين نتيجه رو بگيرم. بيشتر ساختمان تخربي در كرمانشاه نوساز و مهندسي بودند و در زلزله بم بزرگترين يافته همان اسيب پذيري ساختمان نوساز بود، در بندر عباس هم ٧ كيلومتر با اولين شهر فاصله بود لذا فرمايش شما كاملا درست است و بجا، البته تلاشي هم شده كه انشا الله جواب دهد تشكر از مقاله منطقي و علمي
  • علیرضا IR ۲۳:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
    0 0
    باسلام و درود برشما بابت مقایسه بجا و توضیحات علمی،ان شاالله عمری با عزت داشته باشید جناب
  • ۵_تحقیق IR ۱۰:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
    0 0
    دلیل مشترکی که میتواند باعث وقوع زلزله های چند سال اخیر ایران در کنار سایر حوادث باشد ، امواج الکترومغناطیسی است که برای ایجاد تغییرات آب و هوایی و تغییرات بارندگی در نقاط مختلف ایران در چند سال اخیر بکار رفته اند
  • ۶_تحقیق IR ۱۰:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
    0 0
    این امواج الکترومغناطیسی هارپ نامیده میشوند ، که در سال ۱۳۸۹ و به گفته معاون وقت سازمان محیط زیست ایران به فناوری آن دست یافت ، همچنین به گفته محققان پارک علم و فناوری دانشگاه تهران در سال ۱۳۹۵ ، تاسیسات هارپ در ترکیه و آذربایجان در آذربایجان در مجاورت مرز ایران وجود دارند
  • ۸_تحقیق IR ۱۱:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
    0 0
    زلزله های ناشی از امواج الکترومغناطیسی هارپ ، چون بیشتر تکان‌ها عمودی ایجاد میکنند و در اعماق زیاد زمین رخ میدهند ، تاکنون تلفاتی نسبتا کمتری از زلزله های طبیعی داشته اند ، اما این امواج الکترومغناطیسی قوی بسیار خطرناک هستند و هرآن ممکن است باعث وقوع زلزله های افقی و هچنین دیگر حوادث مثل سقوط هواپیما ها ، ریزگردها ، سیل و غیره ، و نابودی اتمسفر و جانداران شوند....