۳۲ نفر
۱۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۱
۱۴۰ کیلومتر اتوبوس برای تهران!؟

می خواهم ننویسم طاقت نمی آورم، ممکن است حتی برخی فکر کنند من با شهرداری یا برخی افراد که نقد می کنم خصومت هایی دارم، نه والله؛ خودشان می دانند ندارم.

فقط طاقت شنیدن حرف نادرست، غیر علمی و غیر فنی آنهم از نوع ابتدایی ترین را ندارم! امروز دیدم معاون حمل و نقل شهرداری تهران فرموده اند، تهران نیاز به ۶۰۰۰ اتوبوس جدید دارد، عین خبر: نیاز پایتخت به ۶ هزار اتوبوس‌ جدید | بی‌توجهی ۱۰ ساله دولت به تامین اعتبار برای اتوبوسرانی تهران

اگر هر اتوبوس جدید با محدوده جلو و عقب آن حداقل ۱۰ متر فرض شود یعنی ۶۰،۰۰۰ متر طول یعنی ۶۰ کیلومتر بعلاوه اتوبوس های قدیمی و آنهایی که در حال سرویس دهی هستند، به فرض آنها هم نمی دانم مثلا ۸۰ کیلومتر، جمعا می شود ۱۴۰ کیلومتر جاده  (۲۰ کیلومتر بیشتر از تهران تا قزوین!) آنهم بدون احتساب تاکسی، کامیون، موتور و خودرو های شخصی و ادرای و نظامی و ... که فقط پشت سرهم پارک و قطار شوند، این در حالی است که طولانی ترین خیابان خاورمیانه یعنی خیابان ولی عصر از تجربش تا میدان راه آهن فقط ١٧/٩ کیلومتر است ! و اگر این اتوبوس ها بخواهند حرکت کنند یعنی توقف کامل و انسداد کل حمل و نقل شهر تهران، قفل کامل، جای پارک هم کم می آوریم !

جهت استحضار معاون حمل و نقل شهرداری تهران! درخواست به آن بزرگی آیا یک ضرب ساده اولیه لازم نداشت؟

شایسته است برای هر مسئول تازه وارد در هر پستی، ابتدا حتما یک مرور مکتوبات موجود در حیطه سمت خود توسط مسئول محترم و اتوبوس مدیران همراه انجام بگیرد ؟ این مطلب را خوب است شهریور ۹۶ برای ریس شورای وقت تهران و معاون شهردار اسبق به نوع واضحتر و کاملتر توضیح داده بودم: توصیه ۴۰ سال پیش استاد گیبسون برای ترافیک تهران

خدا رحمت کند، دوباره یاد پرفسور گیبسون، استاد راه و ترابری خودم در دوران تحصیل در آمریکا افتادم که می فرمودند اگر چگالی اتوبوس در یک مسیر یا خیابان از حدی بالاتر برود خودش ترافیک می شود! شاید طبق یادداشت قبلی خودم (حتما مطالعه بفرمایید)، حل مشکل ترافیک تهران همان نوازنده ها باشند! 
در انتها قدر این انتقادات دوستانه، البته تا حدی سخت را بدانید ؟ شاید بدون آنها اتفاقات و اشتباهاتی رخ دهد که تا آخر عمر نتوانید جبرانش کنید!

* استاد نمونه کشور در مهندسی سازه، زلزله و مدیریت بحران و بنیانگذار مقاوم سازی و مدیریت بحران در ایران

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1570459

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 61
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • لاله IR ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
    31 5
    خنده داره واقعا مسولین شهر ما رو باش
    • IR ۱۹:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
      0 0
      خب ۲ طبقه های زمان قبل را بیارید با مدیریت جهادی باز سازی کنید مشکل حل بشه
    • ناشکیبا IR ۲۰:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
      0 0
      نیویورک ۴۳۰۰ عدد و لندن حدود ۹۰۰۰ عدد اتوبوس فعال عمومی داره. اونا چطور زنجیر دودو چی چی ندارن استاد؟
    • IR ۰۷:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
      0 0
      دوچرخه سواری خوبه اون هم نمایشی
  • سهیلا IR ۱۱:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
    28 4
    استاد خوب مچ میگیرین ها بیچاره شاگرداتون
  • IR ۱۱:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
    31 2
    ايكاش يادآور مي شديد كه سالانه پانصد هزار خودرو وارد تهران مي شود
  • فرید IR ۱۱:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
    14 3
    خوبه جناب معاون حمل و نقل فرمودن فریاد فریاد فریاد خجالت هم نمی کشن
  • فرزاد IR ۱۳:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
    23 3
    واقعا يعني هيچ مسئولي حتي يكي از اين مقالات رو نميخونه؟!!!!
  • IR ۱۳:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
    19 17
    1- قطعا تهران به 6000 اتوبوس نیاز ندارد ولی پاسخ شما نیز بسیار غیرکارشناسی است 2. اتوبوسهای موجود 3000 تا است که 70 درصد انها بیشتر از 15 سال عمر دارند و اتوبوسهای جدید جایگزین قدیمی ها می شوند. 3. اتوبوسهای جدید باید جایگزین خودوروی شخصی شود و با افزایش کیفیت حمل و نقل عمومی نسبت به حمل و نقل شخصی سختگیری بیشتری کرد 4. همه اتوبوسها قرار نیست پشت سر هم حرکت کنند . همانگونه که در حال حاضر متوجه حضور 3000 اتوبوس در سطح شهر نمی شوید.
    • NL ۱۹:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
      0 0
      ممنون میشم آمارتون از تعداد اتوبوسهای فعال شهرداری ارائه بدید ( تهران 5926 دستگاه اتوبوس دارد و نه 3000 تا ارجاع به صحبت مدیر عامل واحد اتوبوسرانی با ایسنا )! در ضمن ممنون میشم نظر کارشناسی شما رو در مورد طراحی شهری تهران و مسیر های اتوبوس رو و ایستگاههای اتوبوس بفرمایید تا ببینیم دلیل اینکه اتوبوس رو در همه جا نمی بینیم چیست ؟ در ضمن ممنون میشم بفرمایید چطور و با چه برنامه ایی میخواهید اتوبوس رو جایگزین خودرو شخصی کنید ؟ ( لابد طرح منع استفاده از خودرو شخصی از درب منزل ) ! یکدفعه گفتی بذار فاز کارشناسی بگیرم نه ؟
    • كارشناس خبره دادگستري NL ۲۰:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
      0 0
      چرا ناراحت مي شود ؟ درست فرموده اند اصلا قديمي ها هم خارج بشه مگر ٦٠ كيلومتر اتوبوس بعلاوه خودرو هاي ديگه براي تهران كمه چرا بي خودي حرف مي زنيد
    • IR ۱۱:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
      0 0
      تا حدی موافقم. من نه این معاون شهرداری را می شناسم نه می دانم از چه حزب و گروهی است و نه با دانش محدودم در اینحوزه می توانم نظری در مورد آمارش بدهم. اما می دانم استادی که چنین نقدی را می تواند به راحتی رسانه ای کند، می تواند دستکم یک تماس کوچک با این معاون بگیرد و مبنای محاسباتش را از او بپرسد. البته موافقم که تعداد زیاد اتوبوس هام مشکل ساز است و شکی در این نیست ولی باید دید آیا برای تهران با آن حومه و شهرک های بزرگ اقماری اش، واقعاً شش تا هفت هزار اتوبوس زیاد است؟ به هر حال اگر ما به آداب اسلامی و حتی انسانی بیشتر پایبند باشیم، بسیاری از بحث ها پیش از رخ دادن حل فصل می شود.
    • غضنفر IR ۱۵:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
      0 0
      آفرین. این استاد همه چیز دان ! حتی محاسبات ساده را هم بلد نیست و فکر می کنه 6000 تا اتوبوس پشت سر هم قراره حرکت کنند. استاد جان نظرت در مورد چند میلیون خودرو که در تهران هست چیه؟ به نظرت اگه همه شون پشت سر هم حرکت کنند تو خیابونهای تهران جا می شن؟!!
  • ازاده IR ۱۳:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
    8 4
    کاش قدر ایت تذکرات استاد را مسولین بدانند . و بدانند گفته ایشان بار علمی دارد . ایا نسل ایندگان مارا بخاطر بی توجه به گفته های شما ما را می بخشند ؟
    • IR ۰۰:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
      0 0
      احسنت
  • زهرا IR ۱۳:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
    11 4
    خداروشکر که بودجه کافی برای اجرایی کردن طرح هاشون ندادن
  • محمد آزادي IR ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
    11 4
    ممنون از مطالب خوب شما
  • علی IR ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
    6 3
    بسیار نغز و پر مغز
  • محمدرضا IR ۱۳:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
    7 4
    بسیار عالی فرمودید استاد
  • صمیر IR ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
    7 16
    خداوکیلی اگه این بااین استدلالش استاد نمونه کشوریه و مدرکش هم به گفته خودش از آمریکا گرفته باشه ولی به حال بقیه استادان و مهندسان و ...البته مردم بیواره
    • افشين NL ۲۰:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
      0 0
      نكنه شما معاون اين معاون حمل و نقل هستيد ؟! بالا بري پايين بيايي خرابتون كرده
    • IR ۰۷:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
      0 0
      تو برو اول املا نوشتن یاد بگیر بعد اظهار فضل کن نمیدانم خانمی یا آقا ولی حداقل متنی که می نویسی یکبار مرور کن پر غلط های تاپبی است
  • رضا نهمت الهی US ۱۳:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
    8 2
    مثل همیشه عالی بود
  • احمدی IR ۱۴:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
    2 4
    مردم از خنده
  • سجاد IR ۱۴:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
    11 5
    مهندس‌حرص‌نخور‌اگراز‌دو‌ دوتا‌ وکارشناسان‌هرحوزه‌ استفاده‌میشد‌ روزگار‌این‌نبود‌برو‌ببین‌درمدیران‌اتوبوس‌رانی‌چند‌نفر‌رشته‌تحصیلی‌مربوط‌ دارن‌شهردار‌ندارد‌بقیه‌هم
  • پروانه اسکندریان IR ۱۴:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
    5 5
    استاد حتما شوخی می کنید مگر ممکنه معاون حمل و نقل شهر اینو گفته باشه ؟ عجیبه والله
  • فرخ IR ۱۴:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
    5 6
    خوب هر شب بعد از سرویس دهی از تهران تا ۲۰ کیلومتر اونور قزوین پارکش می کنن من نمی خندم دارم منفجر می شم
  • فرشته IR ۱۴:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
    4 3
    خدا رحمت کنه استاد گیبسونه عجب حرفی زده
  • ارین IR ۱۴:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
    3 5
    اخه به فرخ چه ارتباطی داره مگر اونم ضرب بلده خوب درست گفته کی ۱۴۰ کیلومتر تو شهر قطار راه می اندازه نمی فهمه خب
    • غفوري NL ۲۰:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
      0 0
      فرخ پارسي گوي ! بي خود نگوي ! دمش گرم والا چند تا از اينا داشتيم تمام مفت خور هاي بي خودي و ضايع را بيرون مي كردن
  • مریم IR ۱۴:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
    4 3
    شما باید طنزم بنویسید واقعا فاتحه اینم از معاون شهردار
  • مهدي IR ۱۴:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
    2 2
    الهي فرخ لو پارسا فدات بشه چي زدي تو چشمش با ١٤٠ كيلومتر اتوبوس واي دارم مي تركم
  • فرم لقا IR ۱۴:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
    5 2
    ما تو رشت هم شهر ارم ن همين و ي فكر مي كنه نمي فهمه خوب
    • محمد كاظم NL ۲۰:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
      0 0
      داستان اين خانم فرخ ؟ فرخ لقا ؟ فرخ لو ؟ فرخ پارسو چيه ! نكنه از مديران زحمت كش و حلال خور بوده ؟ نادان خيابان بند مي اد يه حساب سر اگشتي كرده مايه خاكبرسري رو ريخته همه جا اينطوري محاسبه مي كنن ياد بگير
  • IR ۱۴:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
    12 2
    مشکل مملکت ما از دیروز و امروز و به احتمال صد در صد فردای ما به خاطر همین بیسوادهای در مسند قدرته
  • اتوموبيلي IR ۱۴:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
    7 2
    باید تولیدات بسیار با کیفیت بی حساب کتاب ایرانخودرو و سایپا و... هم بهش اضافه شه
  • درودبرشهرداری IR ۱۴:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
    10 3
    آقای پروفسور شمس ، منظور آن مسئول شهرداری این بود که ابتدا اتوبوسهای قدیمی که آلوده کننده هوا هستند از رده خارج شوند تا بعداز آن این تعداد اتوبوس جدید جایگزین شوند. اول فکر کن و بعد حرف بزن و تز بده .
    • اصغر NL ۲۰:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
      0 0
      بله قربان منظورشون همين بوده ادم از خنده مي خواد بميره نكنه تو كارشناسي كرده بودي پرفسور ١٤٠ كيلومتر خجالت بكشيد تمام تهران قفل مي شه بنازم به اين استاد خوش چهره و سخن دمت گرم استاد
  • IR ۱۵:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
    9 2
    وقتی نماینده مجلس روی انتن زنده خبر چندین بار به لایحه میگه لاحیه دیگه چه انتظاری از معاون حمل و نقل شهرداری یا فلان و بهمان شخص دارید
  • من IR ۱۵:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
    3 2
    کاش به جای صرف هزینه های زیاد و نه چندان بازدهی خوب ، راه حل های هوش مصنوعی ، خودرهای برقی و هیبریدی و مترو و راه و... که هم از لحاظ ظاهر پیشرفت و تکامل رو به جلو را نشون میده ، نه اضافه کردن این همه اوتوبوس
  • پيرواني NL ۱۵:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
    8 4
    صد سال بعد،یکی بود یکی نبود....صد سال پیش استادی بود که چهل پنجاه سال هی نوشت و هی نوشت و...ومسئولانی !!!!بودن که هی گوش نمیدادن هی گوش نمیدادن،اینجوری شد که تهران ازبین رفت...
  • باقري راد NL ۱۵:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
    10 3
    دکتر جان پورسانت توشه خيابون بود يا نبود مهم نيست
  • IR ۱۵:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
    12 11
    کارشناس محترم محاسبات شما هم غلط است شما خطی فکر می کنید . بهتر بود مشبک ومویرگی محاسبه می کردید دوماً با آمدن این اتوبوس ها حد اقل هفتاد تا هشتاد برابر این ۶۰۰۰ تا یعنی حدود چهار صد هزار تا وسیله نقلیه کمتری وارد خیتبان های تهران می شوند و دوماً سرعت حمل ونقل به شدت افزایش پیدا کرده واین موضوع به مراتب به کاهش ترافیک کمک می کند
    • غلط خودتي NL ۲۰:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
      0 0
      جناب كارشناس مردم ماشين ها رو مي ارن ربطي به اتوبوس نداره دوم اينكه ماشين ها رو اصلا حساب نكرده مهندس خجالت بكشيد برو استعفا بده از دفتر معاونت حمل و نقل
    • NL ۲۰:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
      0 0
      بله شما درست می فرمایید خخ
    • خبره NL ۲۰:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
      0 0
      اقا با اين افاضاتت ما رو نخوندون خوب ننويس سرعت بيشتر مي شه فكر كنم تو هم همونجا ها كار مي كني برو اقا كامنت ديگه نزار خجالت بكش
    • من IR ۱۸:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
      0 0
      خوب این بنده خدا نظرش درسته دیگه چرا منفی میدید؟ این آقای "کارشناس" داری همه ی مسیر رو توی یه خط محاسبه میکنه، مگه تهران به صورت خطی بهم وصل شده؟! در تهران شاید بالغ بر حداقل 4 میلیون خودرو وجود داشته باشه، طول هر خودرو رو اگر میانگین 4 متر بگیریم باید گفت طول تمام خودروی های تهران میشه 16,000 کیلومتر، با منطق این آقای کارشناس فقط خودروهای تهران باید کل جاده های ایران رو بگیرن!. اندکی فکر کنیم بعد الکی به به و چه چه بگیم به حرف‌های "کارشناسانه" کسی.
  • مجی همتی IR ۱۷:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
    8 3
    مثل همیشه بسیا عالی و اموزنده
  • ژ.صدری IR ۱۷:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
    9 3
    درود بر شما کارشناسان واقعی. ایکاش مدیران محترم به دیدگاههای تخصصی و کارشناسی عنایت بیشتری می داشتند.
  • وطن دوست IR ۱۹:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
    4 5
    عدم هماهنگی تحصیلات و تجربه با پست های سازمانی، این طوری دردسر ساز می شود!
  • امیر شهبازی IR ۱۹:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
    0 0
    مگه قرار پشت هم باشند؟ ضمنا بعضیاشون برای جایگزینی با قبلی است سواد نداری حرف نزن اقا یه محاسبه خیلی ساده میگم مگه نمی گوید 8000 تا داریم خوب بعضیاشون هم باید تعویض بشوند و از رده خارج بشوند خوب یعنی از 8000 تا میشه مثلا 12 هزار تا یعنی 50% جای توی اتوبوس بیشتر میشه من از شما مردم می پرسم شما توی این ایام کرونا توی اتوبوس اصلا جای ایستادن دارید؟ همه روی کله هم هستند 50% هم جا بیشتر بشه باز هم کسری داریم بابا مردم مردند بس که توی کرونا توی بقل هم موندند 6000 اتوبوس که هیچ بیشترش هم نیاز
  • IR ۲۱:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
    0 0
    البته این استاد تعدادی شاگرد هم در حوضه سایبری دارند ه وقتی ایشان مطلبی رامنتشر می کنند این افراد همچون مرید فورا نظرات در وصف با سواد بودن استاد درج ی کنند
  • عبداله مهتدی IR ۲۳:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
    0 0
    تهران به۱۵۰۰ کیلومتر مترو نیازدارد نه۶۰۰۰ اتوبوس
  • ali IR ۲۳:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
    0 0
    وقتی بدون فکر فقط شعار میدیم ، مثل موقعی که از دانشجوهامون از دیوار سفارت میرفتن بالا
  • فرهود IR ۲۳:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
    0 0
    واقعا، حق با شماست. مسئولان کشور سواد که ندارند. انگار فکر هم نمی کنند. خدا آخر عاقب این کشور رو با حجم از بی توجهی و نالایقی مسولان به خیر کنه!
  • گرفتار IR ۰۰:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
    0 0
    مملکت رو افرادی دست گرفتن که به جای تخصص ادعای تعهد دارن و نتیجش هم اوضاع امروزه
  • افشین IR ۰۹:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
    0 0
    تخصصی من ندارم که آیا تهران واقعن به شش هزار اتوبوس احتیاج داره. ولی محاسبه شما برای انتقاد ازین موضوع اشتباهه. اولن که این تعداد اتوبوس که نمیخوان توی یک صف حرکت کنن ک شما صد و خورده ایی کیلومتر رو حساب میکنین، اینجور حساب کنین ماشینهای تهران باید از تهران تا اونور اصفهان صف بکشن. ثانیا این تعداد اتوبوس جدید که وارد میشن تعدادی حالا نه لزومن ب همین تعداد از رده خارج میشن. چشم بسته و دل نسوزانه انتقاد نکنین لطفن. یه حساب کتاب هم بکنین شما که بقیه رو ب بی حساب کتابی متهم میکنین.
  • سامان IR ۱۵:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
    0 0
    این حساب کتاب غیر واقعیه، قرار نیست که هر 6000 تا همزمان در مسیر قرار بگیرند، همیشه نوبتی تعدادیشون در حال حرکتند. بس کنیم سوتی گرفتنو، هیچ سودی نداره
  • شهريار NL ۱۶:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
    0 0
    استاد هيكلي براي نامسولين نگذاشتيد ! خيلي عالي است، چون باعث مي شود بقيه همه قبل از اطهار نظر چند بار قبلش فكر كنند ؟ ستودني است كار شما و همان جمله اخر شما كه قدر بدانيد واقعا حقيقتي است احسنت به علم و عمل شما
  • ياشارايان NL ۱۶:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
    0 0
    امروز خوندم لندن ٤٠٠٠ و نيويورك ٣٧٠٠ تا داره كه عموما براي جلوگيري از ترافيك ٢٠٪؜ انها بصورت رزرو پاركن حالا لندن و نيوريك رو با تهران مقايسه كنيد مي بينيد چرا استاد جوش اورده ؟ خب بي ربط نگين جواب درست و تندم نشنويد اخه معاون حمل و نقل شهر بايد اينقدر بي دقت باشه ؟
  • مصطفی IR ۰۸:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۷
    0 0
    یک انسان در تمامی امور نمیتواند تخصص داشته باشد استاد از بدیهی ترین مسائل شهری بی خبرند هر اتوبوسی که وارد چرخه حمل و نقل شهری میشود صرفا اضافه نمیشود جایگزین بدنه فرسوده هم میشود دوم استاد اگر غرض ندارند چرا نکته سنجیشان را در دوره قبل شهر داری بکار نمیبردند راستی رشته استاد چیست؟