درخواست ارامنه از پاشینیان: در برابر باکو قاطع باش؛ زیر بار سند مرزی نرو

فارس نوشت: رسانه‌ها از برگزاری تظاهراتی در پایتخت ارمنستان و درخواست مردم در اتخاذ مواضع قاطعانه‌تر از سوی دولت ارمنستان در تقابل با جمهوری آذربایجان خبر دادند.

به نوشته خبرگزاری «آسوشیتدپرس» هواداران حزب مخالف در شهر «ایروان» پایتخت ارمنستان به خیابان‌ها آمدند. در این تظاهرات که بعد از ظهر دوشنبه به وقت محلی برگزار شد، مردم خواهان اتخاذ مواضع قاطعانه‌تر از سوی دولت «نیکل پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان مقابل باکو شدند.

معترضان از مقامات ارمنستان خواستند اسناد تعیین حدود مرز بین دو کشور امضا نشود و با طرح‌های جمهوری آذربایجان برای ساخت کریدورهای حمل و نقل در سراسر ارمنستان مخالفت شوند.

ارمنستان و جمهوری آذربایجان درگیر مناقشه‌ای چند دهه‌ای بر سر منطقه جدایی طلب قره باغ کوهستانی هستند، منطقه‌ای که در داخل جمهوری آذربایجان قرار دارد، اما از زمان پایان جنگ در سال ۱۹۹۴ تحت کنترل نیروهای ارمنستانی قرار داشت.

نبرد شدیدی که در سپتامبر ۲۰۲۰ شروع شد، شش هفته بعد با توافق صلح با میانجیگری روسیه به پایان رسید و  باعث شد جمهوری  آذربایجان کنترل بخش قابل توجهی از قره باغ کوهستانی را به دست گیرد و تمام مناطقی را که خارج از منطقه جدایی طلب تحت کنترل نیروهای ارمنستان بود، پس بگیرد.

تظاهرات روز دوشنبه پس از درگیری‌های هفته گذشته در مرز ارمنستان و جمهوری آذربایجان صورت گرفت که دستکم هفت نظامی آذربایجان و یک نظامی ارمنستانی کشته شدند.

نخست‌وزیر ارمنستان چندی قبل در جلسه کابینه در واکنش به هشدارهای اخیر جمهوری آذربایجان مبنی بر بازرسی شهروندان و وسایل نقلیه ارمنستان در بخشی از جاده «گوریس-کاپان» که باکو تحت کنترل خود درآورده است، گفت دولت ارمنستان تصمیم گرفته تا شهروندان و وسایل نقلیه این کشور از جاده جایگزین استفاده کنند.

 پاشینیان در سخنرانی خود یادآور شد که از آگوست ۲۰۲۱ (سه ماه پیش)، مقام‌های جمهوری آذربایجان از کامیون‌های باری ایران در بخش‌های «عیوزلی و چایزمی» که از قلمرو آنها در جاده گوریس-کاپان عبور می‌کنند، عوارض گمرکی دریافت می‌کند.

نخست‌وزیر ارمنستان صریح کرد که کارهای ساخت و ساز بزرگ دیگری برای ساخت جاده‌های جایگزین در تاتو-لتسن، شورنوخ و وروتان و مکان‌های دیگر ادامه دارد.

پیش از این رسانه‌های ارمنستان گزارش کرده بودند که جاده ۴۳ کیلومتری تاتو به اغوانی تا پایان ماه نوامبر آماده خواهد شد تا جایگزین جاده گوریس-کاپان شود. اظهارات پاشینیان در حالی مطرح شد که حدود سه ماه پیش خبرگزاری روسی «تاس» گزارش کرد که نیروهای جمهوری آذربایجان بخشی از بزرگراه بین‌المللی گوریس-کاپان و بخش‌های کارمکرار-شورنوخ و گوریس-وروتان را که ارمنستان را به ایران متصل می‌کند، مسدود کرده اند.

۲۳۳۱۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1575662

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 47
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۳:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
    مرز ایران و ارمنستان شاهرگ حیاتی نسل‌های آینده است. هرگونه کوتاه آمدن در برابر خلیفهٔ عثمانی و باکو خیانت است.
    • محمود IR ۱۱:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
      راهن وراهن زنگه زور بوده و گشایش آن به ایران وارمنستان خیلی مفید است و طبق قرارداد سه جانبه روس واذربایجان وارکنستان باید اجرا شود
    • IR ۱۱:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
      91 69
      مقامات ارمنستان به شدت تحت فشار هستن. در این شرایط چشم امیدشون به ایرانه . اون هم به خاطر منافعی که برای ایران وجود داره. برای مردم دنیا شگفت آوره که ایران در مقابل منافعش بی تفاوت بمونه .
    • IR ۱۲:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
      آقا محمود عزیز . درست متوجه نشدم چی نوشتی . اما در مورد قرارداد سه جانبه باید بدونی که در این قرارداد ارمنستان هیچ تعهدی نسبت به احداث کریدور نداده. در این قرارداد فقط نوشته شده که ارمنستان باید شرایط عبور و مرور رو از باکو به نخجوان فراهم کنه . همین.
    • علی IR ۱۳:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
      43 48
      بیا پایین سرمون درد گرفت بابا😂 🇦🇿🇦🇿
    • ایدین IR ۱۵:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
      77 35
      به دلیل بن بست بودن ارمنستان همچنین جمعیت کم ارامنه مرز این کشور جزع کم اهمیتترین مرز ترانزیتی کشور است شاهرگ حیاتی ایران مرزهای ترکیه هستند
    • IR ۱۵:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
      37 61
      محمود ایرانی هستی؟؟؟؟؟ دنبال منافع اجنبی بودن خیانته ،مگه نه؟؟؟؟ سرنوشت پیشه وری رو شما پانترکها بخونید
    • اجاقلو IR ۱۶:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
      47 84
      این آقا محمود از همون مواجب بگیرهای غیر ایرانی هست که پول میگیرن تا بین مردم ایران اختلاف بندازن. فارسی بلد نبوده متن رو برده توی گوگل ترجمه کرده که این شکلی از آب در اومده. خیلی باید حواسمون جمع باشه. کشورهایی در منطقه هستن که برای تفرقه بین مردم ایران پول خرج میکنن.
  • احمد IR ۰۰:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    گنده کردن و پرداختن به ارامنه زیاده خواه قطعا به ضرر کشور ماست
    • ایراندوست IR ۱۶:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
      40 64
      معلومه از اون حرف مفت زنهای متوهمی. حق برای هر کسی باشه باید کمکش کرد تا بگیره، دیگه مسلمان و مسیحی و آذری و ارمنی نداره. اینجا حق کاملا با ارمنی هاست. گرچه در گذشته نه چندان از استانهای ایران بودند.
  • حسن IR ۰۰:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    عرمنستان هیچ کاره هستش مهم روسیه بوده که راضی شده کریدور زنگه زور کشیده شه ، حالا یه عده دشمنان تورک هر کاری بکنن این کریدور درست خواهد شد و جهان تورک با هم وصل خواهند شد
    • IR ۱۵:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
      36 68
      شما پانترکها از انجامش عاجزید همونطور که از فهم خیلی چیزها عاجزید پیشه وری هم مثل شما فکر میکرد ، عاقبتش چی شد؟؟؟
    • کسری بایرامی IR ۱۳:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
      6 28
      من خودمو آذری می‌دونم ترک تو آسیایه میانه است ترک تجاوز و ترکیب نسل مغوله از طرفی واژه جهان ترک این توهمیه که عردوغان بوجود آورده بخاطر منافع ترکیه، که ازبکها که نیمی از جمعیتش تاجیک و فارسی زبانند زدن تو پرو بالش گویا نیت خردوغان را خوندن حتی ترکمنها هم کناره گرفتند همه این کشورها زیر نظر مسکو جرائت نفس کشیدن ندارند دقیق مثل جریان جنگنده روس که ترکیه زدش بدش ترکیه ناموسش پیشکش کرد تا روسیه ازش گذشت هر چند الآنم معشوقه مسکو هست خود ترکیه با 53درصد جمعیت کرد هم فکر خودش باشه اقتصاد فلجش بزودی زمینه تجزیه این کشور را فراهم می‌کنه
  • صادق صابر IR ۰۱:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    زنده باد ارامنه مهربان
  • م IR ۰۱:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    57 21
    نکشیمون قاطع
  • م س IR ۰۱:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    پاشینیان مسئولیت بزرگی دارد نباید در مقابل باکو کم بیاره ودر مرز کوتاه بیاد چون هر چه امضا شود بر ضرر ارمنستان هست باکو وانکارا میخواهن به زور مواردز را بر ارمنستان تحمیل کنن ارمنستان نباید در گفتگو از پزیرش وجود انکارا در گفتگو ها استقبال کند.
  • اسماعیل IR ۰۳:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    پاشینیان پارسال بیان نامه سه طرفه را امضا کرده ولازم الاجراست
    • IR ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
      56 73
      در این قرارداد هیچ اشاره ای به ساخت کریدور نشده دوست عزیز .
  • حسن ازتبریز IR ۰۷:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    باسلام واحترام دوستان خیلی تلاش می کنید تا جلوی موفقیت آذربایجان را بگیرید ویا موفقیت های آنان را کمرنگ جلوه دهید ولی این امر برای شما امکان پذیر نخواهد بود چون کشور های اروپائی برپایه اصول وقوانینی که بین خودشان حاکم هست حرکت می کنند وبه حرف شما تحریک نخواهند شد حداقل شما کوچکتر از آن هستید که بتوانید 2کشور اروپائی را به جان هم بیاندازید
    • سرباز وطن IR ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
      دو کشور اروپایی؟؟؟؟....آخه کیشی....توایران نشستی ازنون و نمک ایران میخوری اونوقت دم واسه عثمانیها تکون میدی؟؟؟؟چقدر شما نمک نشناسین....جدااز هر قومیتی مهم کشورمون ایران هست...تمام
    • بایرام از تبریز IR ۱۱:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
      کسی قصد نداره جلوی موفقیت کشور دیگه ای رو بگیره. ما فقط از منافع کشور خودمون دفاع می کنیم. همون کاری که همه ی کشورهای دنیا انجام میدن. به امید خدا نخواهیم گذاشت مرز ایران و ارمنستان با مشکلی مواجه شود.
    • امیر IR ۲۱:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
      15 55
      بشین بابا خود ترکیه هم برا ایران بوده چون ترکی حرف میزنی فاز عثمانی بر ندار چند صد ساله تو ایران هستن هفت پشتت
    • IR ۱۲:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
      13 29
      با نام تبریز اومدی و سنگ پانترکهای عثمانی رو به سینه میزنی؟ فکر میکردم تبریز جزء ایرانه؟ و مردمش وارث ستارخان.... گمون میکردم قتل عام مردم تبریز به دست ارتش عثمانی در حافظه شما مونده.... این موضع گیری به معنای وطن فروشیه ! در جریان هستی؟ ضمنا اون کشورهایی که بهشون میگی اروپایی ، کفشهای اروپایی ها رو برای پیوستن به اروپا لیس زدن ، ولی جوابی نگرفتن
  • IR ۱۰:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    ارمنستان کاره ای نیست روسیه تصمیم میگیره روسیه هم دنبال منافع خودش است
    • IR ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
      46 68
      صحبت ما همینه که ارمنستان باید کاره ای باشه. به کمک ایران .
  • IR ۱۲:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    58 81
    علیف می داند که تکیه بر اردوغان مانند چنگ زدن در تار عنکبوت است.رهبر منطقه ایران است و بس
  • IR ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    87 11
    ارمنستان الان در موقعیتی نیست که تصمیم بگیرد مطمئناً تسلیم خواسته آذربایجان و ترکیه خواهد شد
  • مهدی IR ۱۴:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    20 96
    باکو که دم از اشغال قره باغ را میزد اکنون به فکر اشغال کریدوری در خاک ارمنستان است خوشبختانه نیروهای ملی ارمنستان زیر بار این خواسته و زور گویی نمیروند ایران هم که از اول گفت مرزهای بین المللی نباید دسنکاری شود ایران باید دنبال قراردادهای موثر برای منافع طرفین باشد تا منافع ایران و ارمنستان توسط محور باکو،تل اویو و انکارا لگد مال نشود به یاری حق پیروزیم
    • محمد US ۱۰:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
      4 0
      یکم مطالعه خوبه زنگه زور و چخور سعد(ایروان) خاک آذربایجان،ترک ومسلمان نشین بوده که توسط کمونیستها در دوران شوروی به ارمنستان هدیه داده شد وباید آزاد بشه. اونایی هم که میگن عمر ترکیه سی سال نمیشه فقط سلجوقی و عثمانی رو حساب کنی بیشتر تر از هزار ساله. ذهنیت متوهم پان آریاییها از درک حقایق تاریخی عاجزه و می خواد با تاریخ تحریفی بافته شده توسط یهود خوش باشه
  • صادقی IR ۱۵:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    14 20
    منافع ایران هم حفظ مرز با ارمنستان است و با اهمیت خیلی بیشتری هم دوستی و ارتباط با ترکیه و اذربایجانه
  • نادر IR ۱۵:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    71 4
    تو متن قرارداد اشاره به راه عبور و جاده بین نخجوان و اذربایحان شده و امظا شده است و فکر نکنم هم ایجاد یه جاده با ریل راه اهن مرز ایرانو قط کنه مگر این ک علیف با کمپرسی جلوی مرز نوردوز ایران سنگ خالی کنه
  • مهدی IR ۱۵:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    48 7
    من دقیقا متوجه نمیشم ایجاد کریدور بین خاک اصلی جمهوری آذربایجان و نخجوان چرا باید به ضرر ایران باشه؟ بر فرض که راه برای ترکیه باز بشه. خب همین الانش هم از طریق گرجستان و خط آهن باکو تفلیس قارص ارتباط بین آنها وجود داره. باز شدن مسیر کوتاهتر ترکیه چه ضرری برای ما دارد خب؟ ما خودمون نمی تونیم از فرصتهای اقتصادیمون استفاده کنیم باید بخیل و بدخواه موفقیتهای اقتصادی دیگران باشیم؟
    • IR ۱۲:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
      3 25
      همون جور که در کامنت خودت بارها اذعان کردی ،تو نمیفهمی پس زور نزن
    • IR ۲۱:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
      2 23
      ما کاری به کوتاه و بلند شدن مسیر ترکیه به باکو نداریم، ما نمی خواهیم مسیرمون به اروپا بسته بشه. از طرفی ایران یه طرف داستان مرز ایران و ارمنستانه. مگه میشه بدون اجازه ی ایران همچنین اتفاقی بیفته؟
  • IR ۱۶:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    45 0
    ملت ارمنستان اگه قاطعیت و جنگ میخواستن پارسال مجدد به پاشیک رای نمی دادند.
  • ترک میهن پرست IR ۱۹:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    17 40
    تا وقتی که یک عده وطن فروش گربه صفت برای امثال الهام و اردوغان دم تکان می دهند آنها هم از این موقعیت کمال استفاده را میبرند. زنده باد ایران . یاشاسین گوزل ایرانیمیز. ایران وار اولسون. دشمنی خوار اولسون
  • Nitro IR ۱۹:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    52 16
    این ارمنی ها جنبه احترام و ارزش،رو ندارن.مشت اهنین ازربایجان و ترکها باید بالاسرشون باشه تا بشینن سرجاشون و الا خدا رو بنده نیستن
  • احمد IR ۰۲:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
    43 11
    درد تورک و آذربایجانی خیلی ها را خواهد کشت.سی سال ارامنه جنایت کردند.کجابودید که الان از حق دم میزنید
    • IR ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
      10 42
      کجا بودیم ؟؟؟؟ داشتیم از دولت نمک نشناس باکو حمایت میکردیم مسیر ترانزیت رایگان در اختیارشون گذاشتیم و مزار سربازان کشته ایران در خاک جمهوری باکو گواه این ادعا
  • رهبری IR ۰۲:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
    28 3
    یک زمانی مرز شمالی ایران شوروی و عثمانی بود، دریایی خزر برای دو تا کشور بود ولی مرزها تغییر کرد سهم ایران از خزر هم تغییر کرد، کسی نگفت چرا مرزها را تغییر میدید
  • امیررضا IR ۰۲:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
    9 36
    ایران بخاطر ترک های ایران داره شاخ و شانه کشیدن آذربایجان و تحمل میکنه صبر ایران هم حدی باکو بهتره بدونه ایران قدرت موشکی منطقه اس بخواد روش و زیاد کنه با موشک های ایران طرف الهام جون قلدر بازی در بیاره ایران آذربایجان با موشک شخم‌ میزنه
  • IR ۰۶:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
    11 26
    ارمنستان کوتاه بیایی دیگه تمامه این علیوف خابهای دیگه دیده
  • 1670676951 IR ۰۹:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
    21 7
    مگه دست ایناست اگه دست اینها بود که به اشغالگری و نسل کشی مسلمانان ادامه میدادند
  • ناشناس IR ۱۰:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
    8 32
    باکو خیلی پرو شده .
  • IR ۱۲:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
    4 29
    درخواست هر ایرانی وطن پرست از پاشینیان در مقابل پانترکهو کوتاه نیا چون مسئولین ما فعلا خواب هستند و طول می کشه از خواب بیدار بشن
  • IR ۱۳:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
    20 2
    سر زمینی که ۳۰ سال غصب کردی باید تاوان بدی
  • مریم IR ۱۳:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
    5 16
    منم با ارامنه عزیز موافقم نباید اجازه داده بشه ، اگر اجازه این کار داده بشه همین روال ادامه پیدا میکنه تا مرزها رو کوچکتر وکوچکتر کنند وکشورهای تازه تاسیس مثل ترکیه که اصلا وجود نداشتند والان ادعای کهن بودن ومرز میکنند هر روز یه بازی جدید خواهند داشت.