فضای عجیب در فردوسی و سبزه‌میدان / دلار در بازار آزاد چند نرخی شد

در سومین روز پس از ابلاغ بخشنامه جدید برای فروش ارز مسافرتی برای مصارف ۲۵ گانه، تقاضا برای خرید دلار در فردوسی وسبزه میدان همچنان بالاست.

 به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، امتناع صرافان از فروش دلار به قیمت آزاد سبب شده است ابتکار عمل در این حوزه به دست دلالان حاشیه خیابان بیفتد. در شرایطی که سایت کانون صرافان قیمت دلار را در کانال ۲۶ تا ۲۷ هزار تومان اعلام می‌کنند اما امتناع از فروش دلار از سوی صرافان سبب شده است قیمت‌هایی بالاتر در حاشیه خیابان اعلام شود.

                                            بخشنامه مهم بانک مرکزی برای ساماندهی بازار ارز

                                           قیمت طلا، سکه و ارز ۱۴۰۰/۰۹/۰۶/ قیمت دلار ریخت

قیمت دلار در سایت‌های اعلام قیمت در بازار آزاد در بیشترین میزان ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام شده است اما دلالان تا قیمت ۲۹ هزار و دویست تومان را نیز برای فروش اعلام می کنند.

 یک صراف در فردوسی در پاسخ به سئوال خبرنگار ما در خصوص شرایط فروش دلار گفت: ما چیزی به نام دلار در بازار آزاد نداریم، تا قبل از بخشنامه جدید ما دلار را با کارت ملی به فروش می‌رساندیم و با ابلاغ بخشنامه تازه نیز طبیعی است که طبق این بخشنامه دلار به کسانی فروخته می‌شود که کارت ملی، پاسپورت و ویزا و بلیت سفر داشته باشند.

دلار

تخصیص ارز در سرفصل‌های خدماتی شامل ارز مسافرتی، زیارتی، درمانی، دانشجویی و دانش‌آموزی، هزینه شرکت‌های هواپیمایی ایرانی، هزینه شرکت‌های بیمه ایرانی، هزینه شرکت در نمایشگاه‌های خارجی، هزینه حقوق و مزایای کارکنان خارجی شاغل در ایران، رانندگان ترانزیت، برگزاری همایش‌های بین المللی و اعطای جوایز جشنواره‌ها، آزمایش‌های علمی و گواهینامه‌های بین‌المللی، خرید امتیاز پخش فیلم، فرصت مطالعاتی، حق عضویت و ثبت‌نام در سازمان‌های بین‌المللی و چاپ مقالات علمی، شرکت‌های اعزام‌کننده زائران به عتبات عالیات و عمره مفرده، ثبت‌نام در آزمون‌های بین‌المللی، حق‌الوکاله دعاوی خارجی، هزینه اشتراک شبکه‌های اطلاعاتی، شرکت در دوره‌های آموزشی و پژوهشی خارج از کشور، شرکت در امتحانات علمی و تخصصی خارج از کشور، خدمات کنسولی سفارتخانه‌های خارجی، هزینه‌های ارزی شرکت‌های مسافرتی و گردشگری، هزینه‌های حمل و ترانزیت و توزیع محموله‌های پستی و تبدیل مانده ریالی ناشی از خرید ارز اتباع خارجی و ارز مأموریتی، کما فی‌السابق و بدون تغییر در شرایط فروش ارز ادامه دارد، ضمن اینکه میزان ارز مسافرتی و ارز موردنیاز برای شرکت در دوره‌های آموزشی و پژوهشی نیز از ۲۰۰۰ یورو به ۲۲۰۰ یورو افزایش یافته است.  

 به گفته وی همین مساله سبب شده است بسیاری از متقاضیان خرید دلار به دلالان حاشیه خیابان رجوع کنند و تقاضای خرید دلار را داشته باشند. نکته مهم اما اینجاست که در برخی نیز با بازارگرمی تلاش دارند قیمت را بالا ببرند.

 برخی فعالان بازار ارز در پاسخ به این سوال که آیا قیمت‌ها تاثیری از اغاز مذاکرات در وین گرفته اند یا خیر می‌گویند: بازار ارز در وضعیتی خاص به سر می‌برد و بسیار محتاط است از این رو تا زمانی که نتیجه مذاکرات روشن نشود، بازار تغییر خاصی را تجربه نمی‌کند.

 ترفند خاصی که برخی معامله گران به کار می‌گیرند، انجام معاملات صوری برای قیمت دادن به بازار است. این دسته افراد پیش از ساعت یازده صبح که قیمت دلار در صرافی‌های بانکی اعلام می‌شود در سقف قیمتی نسبت به معاملات صوری یا کاغذی اقدام می‌کنند و پس از آن تلاش دارند نسبت به بالا نگه داشتن نرخ اقدام نمایند.

۲۲۳۲۲۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1577804

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =