در صفحه آرایی کتاب چه کارهایی انجام می شود؟

بهترین نرم افزار صفحه آرایی از نظر برخی وُرد است و از نظر برخی دیگر ایندیزاین. گرافیست ها که دوست دارند با رنگ ها سر و کله بزنند ایندیزاین را می پسندند و تایپیست ها که از رنگ ها چیز زیادی نمی دانند وُرد را ترجیح می دهند. با همه این ها، کارهایی که در صفحه آرایی مجله یا کتاب یا روزنامه انجام می شود، با استفاده از نرم افزارها ساده تر شده است، زیرا یک دستور با یک ابزار در یک نرم افزار، یعنی تمام صفحات از این قالب تبعیت خواهند کرد.

صفحه آرایی کتاب در سال های گذشته که کامپیوتری وجود نداشت، به شکل امروز نبود. در واقع، کتاب ها با حروف سربی حروف چینی می شدند. نحوه قرار گرفتن شماره صفحه هم به نوعی بخشی از صفحه آرایی محسوب می شد، اما انواع صفحه آرایی رقعی و وزیری و ... امروزه با توجه به پیشرفت فناوری و دسترسی به نرم افزارهای قفل شکسته از طرفی آسان تر و از طرف دیگر پیچیده تر شده است. آسان از آن جهت که دیگر متخصصان این حوزه مجبور نیستند همه چیز را با دست و دانه به دانه انجام دهند و پیچیده از این جهت که کار کردن با این نرم افزارها و مهارت استفاده از امکانات و ابزارهای آنها کار هر کسی نیست.

بهترین نرم افزار صفحه آرایی از نظر برخی وُرد است و از نظر برخی دیگر ایندیزاین. گرافیست ها که دوست دارند با رنگ ها سر و کله بزنند ایندیزاین را می پسندند و تایپیست ها که از رنگ ها چیز زیادی نمی دانند وُرد را ترجیح می دهند. با همه این ها، کارهایی که در صفحه آرایی مجله یا کتاب یا روزنامه انجام می شود، با استفاده از نرم افزارها ساده تر شده است، زیرا یک دستور با یک ابزار در یک نرم افزار، یعنی تمام صفحات از این قالب تبعیت خواهند کرد. در ایران تایپیست صفحه آراهای متخصصی مشغول کار هستند که می توانید برای هر کار تخصصی یا غیر تخصصی همراه با تصویر و جدول و فرمول روی آنها حساب کنید.

اهمیت صفحه آرایی کتاب در چاپ

صفحه آرایی  کردن کتاب یا مجله یا روزنامه را می توان مهم ترین بخش کارهای پیش از تولید این کالاهای فرهنگی دانست. تمام کارهایی که نویسنده و مترجم و ویراستار انجام می دهند مربوط به متن کتاب است و تنها کسی که ظاهر کتاب را می تواند به چشم خریداران و مشتاقان کتاب بیاورد، صفحه آرا است. حتی یک کتاب می تواند فارغ از نام نویسنده و مترجمش، تنها و تنها به خاطر ظاهرش انتخاب شود؛ به خاطر صفحه آرایی جذابش و به خاطر چیدمان متفاوت متنش.

یک صفحه آرای دقیق می داند که فصل ها را چطور شروع کند و به پایان برساند. می داند که شماره صفحه را کجا و به چه شکل بیاورد، متوجه است که چه فونتی مناسب متن است و چه فونتی مناسب تیترهای اصلی و زیرتیترهاست. او می داند سرصفحه ها و پاصفحه ها را نسبت به کل صفحه طوری در نظر بگیرد که شکل کل صفحه متناسب و زیبا و شکیل به نظر برسد.

صفحه آرایی کتاب در ورد

بهترین نرم افزار صفحه آرایی کتاب

سال ها پیش بهترین نرم افزار صفحه آرایی کتاب در ایران زرنگار بود. کار کردن با زرنگار ساده بود، اما تنها مشکل کار کردن با آن این بود که تغییرات در صفحه اصلی دیده نمی شد و باید یک پیش نمایش یا preview از آن گرفته می شد تا بتوان صفحه را دید. زرنگار فونت های فارسی زیبایی برای کتاب داشت. به خصوص روی فونت لوتوس آن کار زیادی شده و تمام خمیدگی ها و شکستگی های حروف طوری بود که با کنار هم قرار گرفتن آنها شکل کلمات بسیار زیباتر به نظر می رسید. دیگر در هیچ یک از نرم افزارها چنین فونت فارسی تعریف نشد.

اما بعد از آن وُرد به دلیل سهولت کارایی کم کم جایگزین زرنگار شد و زرنگار به دلیل این که تحت داس بود نه ویندوز، کارایی اش را به طور کامل از دست داد و آن فونت لوتوس بی نظیر از دسترس خارج شد. می توان گفت در حال حاضر بهترین نرم افزار صفحه آرایی کتاب وُرد است که تمام ابزارهای لازم برای تغییر متن را در خود جای داده است و در نسخه های جدید آن این ابزارها کارآمدتر شده اند. صفحه بندهایی که در ایران تایپیست مشغول فعالیت هستند، با تمام چم و خم های نرم افزارهای صفحه بندی آشنایی کامل دارند.

سریع ترین روش صفحه آرایی کتاب

سریع ترین روش صفحه آرایی کتاب

سریع ترین روش صفحه آرایی را هم می توان وُرد دانست، البته برای آنها که به ابزارهای این نرم افزار آشنایی دارند. برای برخی دیگر که بر ایندیزاین مسلط هستند، این نرم افزار می تواند سریع ترین راه صفحه آرایی هر چیزی از جمله کتاب باشد. با نرم افزارها می توان در کمترین زمان ممکن چیدمان متن را منظم کرد، برای صفحات شماره گذاشت و برای صفحه های زوج و فرد سرصفحه و پاصفحه تعریف کرد. تنها مشکلی که نرم افزار وُرد دارد و روند آن را کند می کند، تعریف کردن سرصفحه برای هر فصل است، در حالی که ایندیزاین این پیچیدگی را ندارد.

متخصصان صفحه آرایی کتاب در ایران

متخصصان صفحه آرایی کتاب در ایران کسانی هستند که بر نرم افزارهای تخصصی این کار تسلط دارند. گرافیست ها به هیچ وجه از نرم افزار وُرد استفاده نمی کنند و آن را بی قواره و ناکارآمد توصیف می کنند. اما در هر حال از نظر عده بسیاری این نرم افزار برای صفحه بندی یکی از بهترین ها است. ایران تایپیست مجموعه ای است که به صفحه آرا هایی مجهز است که هم از وُرد برای صفحه آرایی استفاده می کنند و هم از ایندیزاین. کافی است شما در زمان ثبت سفارش خود این مسئله را قید کنید.

هزینه صفحه آرایی کتاب

هزینه صفحه آرایی کتاب های مختلف

قیمت صفحه آرایی کتاب متفاوت است و بستگی به مسائل گوناگونی دارد. مهم ترین مسئله حجم کار است که هر چه تعداد صفحات بیشتر شود، هزینه آن نیز بیشتر خواهد شد. هزینه صفحه آرایی در ایندیزاین از وُرد بیشتر است. در اعلام هزینه صفحه آرایی مواردی مثل وجود فهرست نویسی فیپا، ایجاد سر صفحه، وجود جداول و اشکال و نمودارها، مرتب سازی و یکدست سازی مطالب و شماره گذاری اشکال و جداول و نمودارها تأثیری ندارد.

برای سفارش صفحه آرایی در ایران تایپیست می توانید به نشانی https://irantypist.com/  مراجعه کنید. اگر با نرم افزارهای صفحه آرایی آشنایی کامل دارید می توانید از همان ابتدای سفارش خودتان نرم افزار مورد نظر را انتخاب کنید تا به شما اعلام هزینه شود. در غیر این صورت، می توانید از متخصصان این مجموعه برای انتخاب نرم افزار مناسب با توجه به متن کتابتان مشورت بگیرید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1578075

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =