رصد خانه آب در قزوین راه‌اندازی می‌شود

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین گفت: به منظور مدیریت و کنترل هوشمند مصارف منابع آب زیرزمینی، به دنبال راه اندازی رصد خانه آب در استان قزوین تا پایان امسال هستیم.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از قزوین؛ یدالله ملکی، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین در خصوص اهمیت راه اندازی رصد خانه آب در استان اظهارکرد: دشت قزوین به عنوان یکی از دشت های مهم و استراتژیک کشور با توجه به تغییر اقلیم و کاهش میزان بارش ها و نیز مصرف بی رویه منابع آب های زیرزمینی همواره با چالش های جدی در حوزه آب مواجه بوده که در صورت بی توجهی نسبت به مدیریت منابع آبی در سال های آینده با مشکلات بیشتری نیز مواجه خواهد شد.

ملکی تصریح کرد: در سال های گذشته میزان افت سطح آب های زیرزمینی به بیش از  یک و نیم متر هم رسیده بود که خوشبختانه با اجرای طرح های احیاء و تعادل بخشی و همکاری دستگاه ها و بهره برداران توانستیم وضعیت را کنترل کرده و از بحران خارج کنیم به طوری که در سال گذشته با بستن چاههای غیرمجاز، جلوگیری از اضافه برداشت چاههای مجاز با نصب کنتورهای هوشمند و اقدامات موثر دیگر میزان افت سطح آب های زیرزمینی دشت قزوین به حدود صفر رسید اما این برنامه ها باید تداوم داشته و در کنار توسعه آبیاری مدرن و دور شدن از روش های سنتی آبیاری در بخش کشاورزی به سمت مدیریت هوشمند مدیریت آب حرکت نماییم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای قزوین اضافه کرد: با شرایط موجود در دشت قزوین و ضرورت تامین نیازهای کشاورزی یکی از کارهایی که در حال انجام آن هستیم کنترل مصارف غیر مجاز از آبهای زیرزمینی است که باید آن را به حداقل برسانیم تا حیات آینده دشت تضمین شود و بهترین کار برای تحقق این هدف نصب کنتورهای هوشمند بود که تصمیم گیری های لازم برای آن انجام و کار در حال اجرا می باشد به طوری که از مجموع حدود 6 هزار حلقه چاه موجود در استان تاکنون حدود 3800 حلقه چاه به کنتور هوشمند مجهز شده است.

وی افزود: برای نصب کنتورهای باقیمانده بیش از 400میلیارد ریال اعتبار نیاز است که با تامین آن از سوی کشاورزان در یک سال آینده این کار نیز عملیاتی خواهد شد.

ملکی ادامه داد: در کنار نصب کنتور های هوشمند به دنبال ایجاد رصد خانه آب استان نیز می باشیم تا بتوانیم تمامی چاههای استان را رصد و مدیریت نمایم و در این راستا نیز خریداری و نصب تجهیزات رصد خانه شامل رایانه، مانیتورها، مودم، نرم افزارهای مورد نیاز و... در قزوین آغاز شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین گفت: رصد خانه آب در واقع یک مرکز با قابلیت شارژ کارت کنتور های هوشمند و کنترل و مدیریت هوشمند منابع آب است و در ادامه با اتصال  ایستگاه های باران سنجی، چاههای پیزومتری و شبکه آبیاری دشت قزوین به این مرکز امکان مدیریت کلیه منابع آبی استان از رصد خانه آب فراهم می شود.

ملکی عنوان کرد: رصد خانه آب استان در حال حاضر حدود 60 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و برای راه اندازی آن بیش از یک میلیارد تومان هزینه شده و تکمیل آن به یک میلیارد تومان اعتبار دیگر نیاز دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین در پایان اظهارکرد: با راه اندازی رصد خانه آب در استان قزوین مرحله جدیدی از کنترل و مدیریت هوشمند منابع آبی آغاز می شود و این یک اقدام اساسی در جهت صیانت و حفظ و نگهداری از این منابع است.

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1578133

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =