اتوبوسهای واحد مشهد در صورت تصادف، جرح و فوت افراد، بیمه ندارند و ترجیح می دهند با چانه زنی، با شاکیان، صلح کنند

امیدسلیمی بنی: اتوبوسهای شرکت واحد در کلانشهر مشهد، بیمه نیستند، ولی در شمارگان میلیونی، مسافران را جابجا می کنند. این خبری است که "کمال سروی ها" عضو شورای شهر مشهد به خبرآنلاین می گوید. به گفته این عضو شورای شهر، دولت تاکنون سهم خود از هزینه های شرکت واحد را نپرداخته است و به همین دلیل، شرکت واحد این شهر، قادر به بیمه کردن اتوبوسهای خود نیست.

این در حالی است طبق جداول نرخ بیمه اعلام شده در امسال، حق بیمه پرداختی برای اتوبوس با ظرفیت 40 نفر با راننده و کمک، حداقل یک میلیون و 562 هزار تومان تعیین شده است.

با این همه، حوادث منجر به جرح و فوت برای شهروندان مشهدی و زائران که در  ارتباط با اتوبوسهای واحد صورت می گیرد، دارای پوشش بیمه نیست. شرکت واحد نیز تا این لحظه به عنوان مقصر این حوادث، حاضر به بیمه کردن اتوبوسهای خود نیست و ترجیح می دهد با شاکیان، از راه توافق، ماجراهای به وجود آمده را فیصله دهد.

یکی از این شاکیان، مهدی باقری است که مادر خود را سال گذشته، در حادثه تصادف با اتوبوس شرکت واحد مشهد، از دست داده است. به دلیل قتل در ماه حرام، دادگاه، دریافت دیه 30 میلیون تومانی را برای اولیاء دم، حکم داده، ولی شرکت واحد مشهد، ترجیح می دهد با کسر مبلغ قابل توجهی از دیه، با شاکی، از در صلح و سازش درآید.

باقری به خبرآنلاین می گوید: "شرکت واحد مشهد می گوید باید از 11 میلیون تومان دیه گذشت کنی تا زودتر آن را به تو بپردازیم، در حالی که ما هنوز نتوانسته ایم هزینه نماز و روزه ترک شده مرحومه، را تهیه کنیم. معلوم نیست چرا شرکت واحد، اتوبوسهای خود را بیمه نکند و در صورت چنین اتفاقهایی، دیه قانونی را نمی پردازد."

سروی ها، عضو شورای شهر مشهد، این اتفاقات را طبیعی می داند و به خبر آنلاین می گوید: "پرداخت یک سوم از هزینه شرکت واحد با شهرداری، یک سوم با دولت و یک سوم با شهروندان است. شهرداری، این هزینه را به موقع پرداخت کرده، ولی دولت، حاضر نشده در سالهای گذشته این مطالبات را بپردازد و هم اکنون مبلغ بدهی قانونی دولت به شرکت واحد، میلیاردها تومان می شود."

دولت پول نمی دهد، بیمه نمی کنیم

شاید به همین دلیل است که شهرداری مشهد بهای خدمات حمل و نقل عمومی در مشهد را از ابتدای خرداد ماه 1390 دو برابر کرد. پیش از خرداد 90، بهای خدمات شرکت اتوبوسرانی مشهد 50 تومان (دولتی) و 100 تومان (بخش خصوصی) بود که هم اکنون 100 و 200 تومان شده است.

با این همه، مدیرعامل شرکت واحد مشهد نیز کاهش کمک‌های دولتی را یکی از دلایل مشکلات مالی این سازمان می داند. بنا به اظهارات شوشتری، این سازمان در سال86، 7 میلیارد کمک دولتی دریافت کرده ، در سال87 این رقم به 4میلیارد و 800میلیون تومان کاهش یافت و در سال گذشته 88، تنها 2میلیارد کمک دولتی به شرکت واحد مشهد شده است.

محسن شوشتری، میزان جابه جایی مسافران در مشهد را روزانه "بیش از یک میلیون نفر" عنوان می کند و می گوید: " از شورای شهر خواسته ایم تسهیلات ویژه با برآورد هزینه 41 میلیارد ریال در اختیار این شرکت قرار دهد که بنا به مصلحت‌های شورا با آن موافقت نشد.

اکنون در دعوای نپرداختن هزینه ها میان شرکت واحد و دولت، تنها مردم هستند که در صورت تصادف، جرح و فوت، سالها باید معطل پرداخت خسارات خود بمانند و شاید، با گذشتن از حق خود، اندکی زودتر خسارت قانونی شان را دریافت کنند. حالا زیر پا گذاشتن قانون بیمه اجباری شخص ثالث توسط یک نهاد عمومی، بماند!

47/233

کد خبر 157970

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۷:۱۷ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۹
    0 0
    آقای سردبیر از جنابعالی و در راستای وظایف رسانه ای شما، تقاضا دارم گزارشی در ارتباط با افزایش 100 درصدی بهای بلیط اتوبوس واحد مشهد تهیه کنید تا آقایان دولتمردان که دم از کنترل قیمتها میزنند بدانند اینجا چه خبر است.
  • حکیمی IR ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۱
    0 0
    خیلی جالبه!نیست؟