۳ نفر
۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۳
فرش کاشان از بقیه فرش ها بهتر است؟

کاشان نه تنها در حوزه فرش دستباف، بلکه در عرصه فرش ماشینی نیز حرف های زیادی برای گفتن دارد. در واقع ساخت اولین کارخانه فرش ماشینی در دهه ۱۳۵۱ شمسی نه تنها نقطه عطف دیگری در تاریخچه فرش کاشان ، بلکه نقطه تحولی برای فرش ایرانی است.

کاشان نه تنها در حوزه فرش دستباف، بلکه در عرصه فرش ماشینی نیز حرف های زیادی برای گفتن دارد. در واقع ساخت اولین کارخانه فرش ماشینی در دهه ۱۳۵۱ شمسی نه تنها نقطه عطف دیگری در تاریخچه فرش کاشان ، بلکه نقطه تحولی برای فرش ایرانی است. اگرچه هم پیش از انقلاب و هم پس از آن، به دلیل حمایت از فرش دستباف، با صدور مجوز برای فرش های ماشینی مخالفت می شد اما پس از پایان جنگ و اوایل دهه ۱۳۷۰ این صنعت شتاب بیشتری گرفت، به گونه ای که در کمتر از چند سال، صدها واحد تولیدی کوچک و بزرگ در کشور احداث گردید و از نیمه این دهه صادرات فرش ماشینی آغاز شد.

اما آنچه که به تاریخچه فرش ماشینی کاشان ارتباط دارد این است که بالغ بر ۸۰ درصد واحدهای تولیدی فرش ماشینی کشور با برخورداری از بالاترین سطح فناوری ماشین آلات فرش بافی، در کاشان و حوالی آن مانند آران و بیدگل مستقر بوده و به نوعی قطب تولید فرش ماشینی ایران با نام هایی معتبر و باسابقه در این منطقه واقع شده است. از همین رو فرش ماشینی کاشان نه تنها در ایران بلکه در جهان دارای اعتبار است. امروز فرش های با تراکم و شانه بالا مانند فرش ماشینی ۱۲۰۰ شانه و فرش ماشینی  ۱۵۰۰ شانه در کارخانجات فرش کاشان تولید می شوند که از ظرافت و ریزبافتی چشم نوازی برخوردار بوده و شباهت زیادی به فرش ماشینی دارند.

چرا فرش کاشان از بقیه فرش ها بهتر است؟

اگر گفتید اولین فرش ماشینی در کدام هر ایران بافته شده؟ درست حدس زدید، کاشان.

شهر کاشان قطب فرش ماشینی ایران بوده و رتبه اول صادرات فرش ماشینی را از آن خود کرده است. همین برای اثبات درجه یک بودن فرش کاشان کافی است اما چرا فرش کاشان اینقدر محبوب و مشهور است؟ چرا گره اولین فرش ماشینی در کاشان خورده شده است؟ امروز قرار است با هم به جواب این سوالات برسیم. پس با همراه من باشید.

اول از همه قرار است به پاسخ این سوال برسیم که فرش چه مزایایی برای ما دارد؟

شاید بگویید خب مشخص است، زمین را می‌پوشاند و راه رفتن و نشستن را برای ما راحت تر می‌کند.

فرش ماشینی کاشان

جدیدترین و پرفروش ترین فرش های ماشینی 

اما مزایای یک فرش به همین مورد خلاصه نمی‌شود:

امروزه در همه بیزینس ها صحبت از روانشناسی رنگ هاست. زیرا رنگ ها تاثیر بسیار زیادی برروی انسان ها می‌گزارند. برای مثال اگر دقت کنید رنگ بیزنسی مک دونالد، نارنجی و قرمز است. چرا؟ چون این رنگ ها باعث شادی و فعالیت افراد و اشتهای بیشتر آنها می‌شود. حال اینها چه ربطی به فرش دارد؟ رنگ فرش شما در خلق خوی شما تاثیرگزار است. طرح و نقش فرش شما نیز همینطور. پس اگر برای اتاق خواب خود یا فرزندانتان فرش می‌خرید دقت کنید که از رنگ هایی آرامش بخش مثل کرم، آبی روشن، طوسی و سبز روشن استفاده کنید. زیرا با دادن حس آرامش به شما باعث کاهش ضربان قلب و یک خواب آرامش بخش می‌شود.

دیگر کاربرد فرش در بزرگ دیده شدن محیط و خانه شماست. اگر شما از فرش کاشان طرح افشان استفاده کنید، خانه شما دلباز تر شده و بزرگتر دیده می‌شود زیرا اکثر فرش های افشان خلوت بوده و ترنج و حاشیه ندارند که باعث جذابیت خانه شما و بزرگتر دیده شدن آن  می‌شود.

پس یک فرش فقط زمین را نمی‌پوشاند و فواید زیادی برای ما دارد.

اما در ابتدای بحث گفتیم چرا فرش کاشان اینقدر محبوب است و شهرت دارد؟ باید خدمتتان بگویم که قدمت فرش کاشان به قرن ۱۱ هجری برمیگردد. این یعنی سابقه دارترین شهر در تولید فرش ماشینی و دستبافت است. اولین کارخانه فرش ماشینی در سال ۱۳۵۱ احداث شده که نقطه عطف فرش ایران بوده است. همه ما میدانیم که وقتی یک فرد رتبه دار یک حرفه ایست، به این معناست که حرف هایی زیادی در آن زمینه برای گفتن دارد و به تبع آن بهترین عملکرد را نیز دارد. پس فرش کاشان از با کیفیت ترین فرش نه تنها ایران بلکه جهان بشمار می‌رود.

محبوبیت فرش کاشان به علت کیفیت آنهاست. حال کیفیت فرش کاشان به چه عاملی وابسته است؟ به دستگاه های بافندگی و ریسندگی با کیفیت این شهر.

جالب است بدانید که ۸۰% از کارخانه‌جات فرش ماشینی کشور در شهر کاشان و آران و بیدگل قرار دارد که با بروزترین و با کیفیت ترین دستگاه ها در این صنعت درخشیده و فرش های باکیفیت تولید می‌کنند. با کیفیت ترین فرش ها با تراکم و شانه بالا در این شهر تولید می‌شود.

فرش کاشان نه تنها در ایران بلکه در جهان حرف اول را می‌زند و هرروز تقاضای زیادی برای صادرات فرش کاشان به سراسر جهان به کارخانه‌جات این شهر داده می‌شود.

جدیدترین فرش های ماشینی

محبوبیت فرش کاشان به علت کیفیت فرش کاشان و کیفیت فرش کاشان به صنعت پیشرفته و سابقه تولیدکنندگان این شهر است.

اینکه چرا اولین گره فرش ماشینی نیز در شهر کاشان بوده به علت مهارت زیاد مردم این شهر در بافندگی است. حتی امروزه نیز شغل زنان روستایی شهر کاشان بافت قالی دستبافت است. مهارت زیاد و پشتکار و خلاقیت مردم شریف این شهر باعث تولید اولین فرش ماشینی در کشور شده و یک تحول عظیم در صنعت فرش ایران به وجود آورده است. رشد این صنعت به رشد اقتصاد کشور نیز کمک شایانی کرده و می‌کند.

حال شاید برایتان سوال باشد از بین این همه تولیدکننده فرش کاشان ، ما از کدام کارخانه فرش خود را بخریم؟ با کیفیت ترین کار کدام کارخانه است؟

خب همانطور که گفتم صنعت فرش در کاشان بسیار پیشرفته و بروز است و میتوان گفت دستگاه های اکثر تولیدکنندگان فرش کاشان با کیفیت است. اما کیفیت یک فرش فقط به دستگاه های بافندگی آن وابسته نیست. بلکه به مواد اولیه و نوع بافت و رنگ ریزی الیاف و ... نیز وابسته است.

برای راحتی کار شما من شرکت شرکت قصر فرش را به شما معرفی می‌کنم. یکی از بهترین و با سابقه دارترین تولیدکنندگان فرش ماشینی بوده و کیفیت فرش های آن بینظیر است. شما میتوانید با مراجعه به سایت قصر فرش، انواع فرش را در رنگ ها و طرح های متفاوت مشاهده کرده و فرش مورد پسند خود را انتخاب کنید.

GhasrFarsh.com

یادتان نرود فرش فقط زمین خانه شما را نمی‌پوشاند بلکه در روحیه و خلق و خوی شما و فرزندانتان و زیبایی دکوراسیون خانه شما موثر است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1580143

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =