۷ نفر
۱۷ آذر ۱۴۰۰ - ۰۰:۴۱
توافق برجامی پوتین و بایدن چه بود؟

ایرنا نوشت: پوتین و بایدن ابراز امیدواری کردند که مذاکرات احیای برجام دستیابی به راه حل های قابل قبول برای همه را ممکن سازد.

سایت ریاست جمهوری روسیه سه شنبه شب در بیانیه ای در مورد مذاکرات پوتین و بایدن نوشت : دو طرف وضعیت پیرامون برنامه جامع اقدام مشترک در مورد برنامه هسته ای ایران را مورد بررسی قرار دادند .

 در این گفت و گو رییس جمهوری روسیه به اهمیت اجرای کامل برجام در چارچوب مورد توافق اولیه تاکید کرد.

روسای جمهوری ایالات متحده و روسیه  ابراز امیدواری کردند که مذاکرات در مورد این موضوع که در پایان نوامبر در وین از سر گرفته شد، با روحیه سازنده برگزار شود و اجازه دهد تا تصمیماتی قابل قبول برای همه شرکت کنندگان گرفته شود.

گفت و گوی بایدن و پوتین صریح بود

کرملین مذاکرات پوتین و بایدن را صریح و کاری عنوان کرد و نوشت بایدن در نشست با پوتین بر ادعای  ماهیت «تهدید کننده» تحرکات نیروهای روسیه در نزدیکی مرزهای اوکراین تأکید کرد.

در پاسخ، ولادیمیر پوتین نیز تاکید کرد که این مسئولیت نباید بر دوش روسیه گذاشته شود، زیرا این ناتو است که تلاش های خطرناکی برای فتح خاک اوکراین انجام می دهد و ظرفیت نظامی خود را در مرزهای ما ایجاد می کند. بنابراین، روسیه به طور جدی علاقه مند به دریافت تضمین های قابل اعتماد و قانونی است که گسترش ناتو به سمت شرق و استقرار سیستم های تسلیحات حمله تهاجمی در کشورهای مجاور روسیه را حذف می کند.
محور مهم در این گفت و گو مشکلات مربوط به بحران داخلی اوکراین و عدم پیشرفت در اجرای توافقات ۲۰۱۵ مینسک بود که مبنای بلامنازع حل و فصل صلح آمیز است. رییس‌جمهور روسیه با استفاده از مثال‌های مشخص، خط ویرانگر کی‌یف را با هدف برچیدن کامل توافق‌نامه‌ها و توافق‌های مینسک در «فرمت نرماندی» نشان داد و نسبت به اقدامات تحریک‌آمیز کی‌یف علیه دونباس ابراز نگرانی جدی کرد.

 پوتین در این مذاکرات همچنین به ایالات متحده پیشنهاد داد که تمام محدودیت ها در عملکرد نمایندگی های دیپلماتیک لغو تا سایر جنبه های روابط نیز عادی شود

بر اساس گزارش کرملین، آنها در مورد اجرای نتایج اجلاس سران روسیه و آمریکا که در ژوئن ۲۰۲۱ در ژنو ( خرداد امسال) برگزار شد نیز صحبت کردند. اهمیت اجرای منسجم توافقات حاصل شده در بالاترین سطح و حفظ "روح ژنو" در بررسی مسائل روابط دوجانبه و سایر مشکلات ناشی از روسیه و ایالات متحده مورد توجه قرار گرفت.

دو رییس جمهوری  موافقت کردند که به نمایندگان خود دستور دهند تا در مورد این موضوع های حساس به رایزنی های اساسی بپردازند.

۳۱۱۳۱۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1580629

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۲:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
    29 3
    هرچه بدبختی پیدا شد برای ایران از طرف روسیه روسیاه بود .ایران را با کار هسته ای الکیش بیچاره کرده صد سال طول میکشد تا برگردیم سر جای اولمان
    • محسن IR ۱۶:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
      20 0
      روسیه از مخالف های برنامه هسته ای ایران است. صد سال دیگه اگر انرژی اتمی نداشته باشیم، برمی گردیم به زمانی که قاجار داشت خاک سرزمین ما رو بذل و بخشش می کرد.
    • IR ۲۱:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
      0 0
      احسنت
  • IR ۰۸:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
    31 1
    خدا کنه نتیجه ای حاصل بشه.همان آشو همان کاسه نباشه.ملت آرامش ندارند و گرفتارن.صبر تا کی.
    • IR ۱۹:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
      5 4
      نتیجه حاصل نمیشه... این خط این نشون... آمریکه لج کرده میگه یاهرچی من میگم یا تحریم... ولی اینجوری که نمیشه خب
  • بیژن IR ۰۹:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
    21 1
    این دو قدرت همیشه دعوای زرگری داشتند وپشت پرده دنیا را با هم سهم بندی کردن،چین هم نقش دزد سوم را بازی می‌کند.
    • ابوالفضل IR ۱۲:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
      17 0
      باهات کاملا موافقم آمریکا و روسیه حداقل تو این ۱۰۰ سال اخیر با هم جهان را کنترل می‌کنند بعضی جاها هم با هم به مشکل میخورند مثل جنگ سرد ولی بازهم این دو جهان را کنترل می‌کنند و چین هم داره خودشو داخل اینها جا میکنه و سهم‌شو وراده.
  • IR ۱۴:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
    9 0
    هر چه هست دنبال منافع خود هستند اما ما از پوتین و چین غافلیم که بیشترین ضربه رو به ما زدند
  • صلح IR ۱۹:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
    7 0
    روسیه و آمریکا با هم دوست صمیمی هستند ولی در ظاهر با هم دشمنی می کنند.
  • IR ۲۱:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
    0 0
    اون قسمتش که پوتین توصیه کرده به بایدن که تحریم های بیشتری صورت گیرد حذف شده چرا پشت این مذاکره آمریکا تعداد بیشتری تحریم کرد
  • رضا IR ۲۲:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
    0 0
    پوتین دروغ میگه با ایران هر قطعنامه باشد اورا تاید میکند مثل واکسن کرونا او گفت میدم بعد ایران دست رد به سینه انگلیس و آمریکا کاشت نداد مردم می‌فهمن دیگه چه می‌گذرد در ایران