وزرای کار و امور اجتماعی، تعاون و رئیس سازمان آمار به مجلس آمده​اند بودند تا درباره مساله اشتغال، گزارش​هایی به مجلس ارائه دهند.

به گزارش خبرآنلاین، هدف از احضار این وزرا به مجلس این بود که تکلیف ادعاهای دولت در زمینه اشتغالزایی مشخص شود که آیا واقعا سال گذشته یک میلیون و 100 هزار شغل ایجاد شده یا نه و امسال نیز زمینه تحقق 2.5 میلیون شغل وجود دارد یا نه؟

پیش از آنکه وزرا تریبون را در اختیار بگیرند، کمیسیون​های اقتصادی مجلس در سخنان کوتاهی به تشریح ابهامات موجود پرداختند.

حسین نجابت رئیس کمیسیون جهاد اقتصادی در گزارش خود گفت که در جلسات این کمیسیون با حضور وزیر کار و رئیس سازمان آمار، به این نتیجه رسیدند که اگرچه دولت هدفی را در سال 89 برای ایجاد یک میلیون و 100 هزار شغل اعلام کرده بود اما درباره تحقق آن، ابهام​هایی وجود دارد.

به گفته وی، وزیر کار خودش را متولی ایجاد شغل نمی داند اما این ادعا را دارد که این مقدار شغل ایجاد شده است.

نماینده تهران جداول ارائه شده از وزیر کار برای اثبات این امر را در مانیتورهای مجلس به نمایش گذاشت و گفت: اما ادعای ایجاد شغل بر اساس معیارهای ILO بود که تنها یک ساعت کار در هفته را شغل می​داند! این در حالی است که در عرصه اقتصاد، این معیار صحیح نیست و نمی​توان به آن اشتغالزایی گفت.

نجابت با تاکید بر اینکه باید یک میلیون و صد هزار شغل ایجاد کرد تا میزان بیکاری با نرخ کنونی ثابت بماند، ادامه داد: اگر چه نمی​خواهیم در گزارش آقایان تشکیک کنیم و آن را به یک راستی آزمایی در آینده واگذار کرده​ایم، اما باید مشخص ضشود که چه مقدار شغل از گرونه خارج شده و چه میزان شغل جدید ایجاد شده که مشخص شود این اعداد و ارقام واقعی هست یا نه؟

به گفته وی، طبق گزارش​های غیررسمی آمار بیکاری در سال 89، 13 درصد بوده که نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

رئیس کمیسیون جهاد اقتصادی با تاکید بر اینکه در کمیسیون متبوعش نیازمند آمارهای دقیق و صحیح هستند، گفت:نباید به گزارشات تئوریک هم تکیه کرد و باید گزارشات ارائه شده به مجلس، مستند و واقعی باشند.

علی اصغر یوسف​نژاد هم از سوی کمیسیون صنایع باتاکید بر غیرواقعی بودن امارهای ارائه شده، گفت: هرنماینده می​تواند شاهد این مدعا باشد که آیا واقعا این میزان شغل در حوزه انتخابیه​اش ایجاد شده است یا نه؟

وی با اشاره به اینکه برای ایجاد هر شغل باید 50 تا 70 میلیون تومان هزینه کرد، ادامه داد: بنا بر ادعای دولت مبنی بر ایجاد 500 هزار شغل در حوزه صنعت، باید هزینه گزافی صرف شده باشد. اما دولت ارقام کمتری را هزینه کرده که نشان می​دهد این میزان شغل ایجاد نشده است.

نماینده ساری با بیان اینکه در دولت هم نیت جدی برای ایجاد اشتغال وجود ندارد، بر ضرورت حفظ اشتغال موجود نیز تاکید کرد و گفت:متاسفانه با بی توجهی به بخش صنعت و کشاورزی، اشتغال موجود نیز در حال از هم پاشیدگی است.

عضو کمیسیون صنایع از واردات بی​رویه هم سخن گفت که تولید داخلی و بویژه بخش​های صنعت و کشاورزی را دچار اختلال کرده است. او که می گفت اشتغالزایی تعاریف خاص خود را دارد، ادامه داد:متناسب با ادعای دولت در این زمینه باید شاهد رشد اقتصادی، تامین اجتماعی و سرمایه گذاری باشیم. چطور این همه شغل ایجاد شده که شاهد چنین شکوفایی​ای در عرصه اقتصاد نیستیم؟

عباس رجایی رئیس کمیسیون کشاورزی هم از بیکاری پنهان درحوزه کشاورزی ابراز نگرانی کرد و گفت: متاسفاته به این مساله و بیکاری فصلی کشاورزان توجهی نمی​شود. این در حالی است که صنعت ابریشم یا فرش ما در حال منسوخ شدن هستند.

وی از بی برنامه​گی دولت در زمینه افزایش تحصیلات به عنوان پیش زمینه اشتغالزایی نیز سخن گفت و افزود: هیچ برنامه ای برای ایجاد اشتغال پایدار و مولد از سوی دولت در دستور کار نیست و صنایع تبدیلی هم شکلنگرفته​اند. این در حالی است که 10درصد صندوق توسعه ملی باید صرف این مساله در برنامه چهارم می​شد که جذب نشده است.

او از لزوم تحصیلات ارزی برای ایجاد اشتغالزایی یاد و تصریح کرد: متاسفانه در اجرای قانون هدفمند کردن یارانه​ها که قانون مهمی است، توجه لازم به بخش کشاورزی رخ نداده است. خرید تضمینی محصولات کشاورزی بویژه گندم هم تحت الشعاع این مساله قرار گرفته و کوتاهی​های زیادی از سوی دولت مشاهده می​شود.

/29/39

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 158103

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۹
    0 0
    اقايان محترم تمام پروژه ها خوابيدن با اين بودجه بندي غلط ديگه نه صنعتي باقي مونده نه هيچ چيز ديگه
  • بدون نام IR ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۹
    0 0
    نمايندگان محترم تا الان خواب بودند ! حالا كه انتخابات نزديكه يادشون افتاده ؟!! مردم اين چيزا رو ديگه خوب ميفهمند ....