۲ نفر
۲۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۹
رقم‌های باورنکردنی در فرمول یک

سازمان برگزار کننده فرمول یک در دنیا، هر چند زیر نظر فدراسیون جهانی اتومبیلرانی فعالیت می کند اما یک قدرت مستقل است. درآمد این سازمان عجیب و غریب است. کشورهای دنیا برای گرفتن میزبانی رقابت ها با هم به معنای واقعی می جنگند.

ردپای یک ایرانی در تعیین قهرمان فرمول یک، شکست همیلتون مقابل ورستپن، اتهامات به برگزار کننده رقابت‌های فرمول یک، شکایت مرسدس بنز از ردبول و ورستپین و اخباری از این دست، توجهات ایرانی‌ها را نسبت به مسابقه جنجالی اخیر در پیست یاس مارینای ابوظبی جلب کرده است. در دور پنجاه و سوم یکی از مهیج ترین رقابت‌های تاریخ میان همیلتون و ورستپن در فرمول یک، نیکولاس لطیفی راننده ایرانی-کانادایی ویلیامز ماشین گرانقیمت خود را به دیواره کناری پیست کوبید. ورود سیفتی کار و حذف اختلاف زمانی و اتفاقات عجیب بعد از آن که منجر به قهرمانی ورستپن شد، هیچ، در این بین فرمول یک از زوایای دیگری هم برای همه هیجان انگیز شده است.

 اینکه درآمدها و هزینه ها در چنین رقابت سخت و نفسگیری چقدر است؟ سازمان برگزار کننده فرمول یک در دنیا، هر چند زیر نظر فدراسیون جهانی اتومبیلرانی فعالیت می کند اما یک قدرت مستقل است. درآمد این سازمان عجیب و غریب است. کشورهای دنیا برای گرفتن میزبانی رقابت ها با هم به معنای واقعی می جنگند. امارات برای گرفتن میزبانی مرحله آخر رقابت های فرمول یک حاضر شد رقمی حدود 100 میلیون دلار هزینه کند. تیم ها تا سال 2020 برای حضور قدرتمند در مسابقات حاضر بودند بالای 300 میلیون هزینه کنند اما در سال 2021 با قانون سقف هزینه 157 میلیون دلاری مواجه شدند. حالا به این بهانه مرور می کنیم بخشی از هزینه های شرکت در فرمول یک یا درآمدهای کسب شده از سوی تیم ها را.

حداکثر هزینه تیم‌ها: 157 میلیون دلار

حداکثر درآمد تیم‌ها: 350 میلیون دلار

قیمت خودرو فرمول یک:15 تا 20 میلیون دلار

بالاترین دستمزد راننده: 53 میلیون دلار-لوئیس همیلتون

هزینه بنزین: حدود 500 هزار دلار(برای 21 مرحله مسابقه)

قیمت هر حلقه لاسیتک: 2700 دلار(به صورت میانگین برای هر گرندپری 13 لاستیک نیاز است که این تعداد ضربدر 21 گرندپری می شود که مجموع رقم حاصله بالای 7 میلیون دلار می شود)

سقف قیمت بلیت مسابقات: 6 هزار دلار

سرعت صفر تا 200 خودروها: 2.5 ثانیه

حداکثر سرعت ثبت شده در پیست: 378 کیلومتر

زمان متوسط تعویض هر تایر: 3 ثانیه

رکورد تعویض تایر: تیم ردبول 1.82 ثانیه

میانگین وزن رانندگان: 65 کیلوگرم(به دلیل فضای کابین کوچک است)

حداقل وزن خودرو: 724 کیلوگرم

میزان دوام تایرها: 120 کیلومتر

قیمت موتور : 10.5 میلیون دلار

قیمت فرمان : 50 تا 100 هزار دلار

قیمت بدنه فیبر کربن : 650 هزار دلار

جعبه دنده یا گیربکس : 440 هزار دلار

هزینه تعمیرات سالیانه: 550 هزار دلار

251 41

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1583381

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =