۰ نفر
۳۰ خرداد ۱۳۹۰ - ۰۸:۱۱

فیلم این هفته یکی از بهترین فیلم‌های تاریخ سینماست که تقریبا همیشه در رای‌گیری‌های منتقدان در دهه‌های مختلف جایگاه خود را حفظ کرده است.

نزهت بادی: همان‌طور که حدس زده بودید، فیلم هفته پیش «زندگی دیگران» ساخته فلوریان هنکل فون دونرسمارک بود که تماشای آن می‌تواند تجربه متفاوتی برایتان باشد.

فیلم این هفته یکی از بهترین فیلم‌های تاریخ سینماست که تقریبا همیشه در رای‌گیری‌های منتقدان در دهه‌های مختلف جایگاه خود را حفظ کرده، اما همین فیلم چنان در زمان خودش با شکست سختی روبرو شد که کارگردانش به این نتیجه رسید که یا سینما را کنار بگذارد و یا زادگاهش فرانسه را ترک کند و خوشبختانه دومی را انتخاب کرد.

البته دلیل عدم اقبال عمومی بیشتر به دلیل نوآوری‌های سبکی فیلمساز بود که هرچند بعدها مورد تقلید زیادی قرار گرفت، اما در آن زمان قابل درک نبود و فیلم بیش از ظرفیت مخاطبان پیچیده به نظر می‌رسید. تا اینکه در دهه 60 که مقارن با توجه به سینمای هنری بود، فیلم کشف شد و مورد تحسین و ستایش قرار گرفت.

معروف‌ترین ویِژگی سبکی او شیوه ترکیب‌بندی در عمق میدان تصویر و استفاده از برداشت‌های بلند با دوربین متحرک بود که به خلق فصل‌های مختلف در یک نمای طولانی منجر می‌شد که از ریشه تئاتری فیلمساز برمی‌آمد. آندره بازن به عنوان یکی از ستایندگان این فیلمساز معتقد بود با این شیوه می‌توان بدون اینکه دنیا را تکه‌تکه کرد، آن را توضیح داد.

بهترین نمونه این روش را می‌توان در فصل مهمانی فیلم انتخابی‌مان دید. آن سرگشتگی در دلبستگی عاطفی آدم‌ها به یکدیگر که مدام میل آنها را از یکی به سوی دیگری می‌چرخاند، در دنبال هم کردن شخصیت‌ها در میان تالارها، راهروها و اتاق‌ها عیان می‌شود.

هر یک از شخصیت‌ها به دنبال کسی است که خود او در جست‌وجوی فرد دیگری است و او با استفاده از بازی دنبال‌هم‌کردن‌ها، جابجایی شخصیت‌ها و جایگزینی روابط که درنهایت به آن فاجعه ظاهرا تصادفی مرگ ختم می‌شود، زنجیره‌ای از روابط گسسته و حس فروپاشی جمعی را به نمایش می‌گذارد.

یکی از جنبه‌های مهم آثار این کارگردان که به اعتقاد تروفو بزرگترین فیلمساز جهان بود، این است که همه چیز در فیلم‌هایش ظاهرا تصادفی و و ناخودآگاه به نظر می‌رسد که آن وجه واقعگرایی مورد نظر فیلمساز را به شدت تداعی می‌کند. به نظر بازن او تنها فیلمساز دنیاست که می‌تواند با چنین حال بداهه آشکاری با سینما برخورد کند.

مثلا در همین فیلم مورد نظر ما که حتما تا به حال آن را حدس زده اید، به وسیله شگردهایی چون قرینه‌سازی، ابهام در روایت، تغییر لحن‌های سریع و حتی استفاده از بازیگران در نقش‌هایی متفاوت از آنچه از آن‌ها انتظار می‌رود، به این حس و حال تصادفی دست می‌یابد.

حالا که حرف از بازیگری شد، بد نیست بدانید این فیلمساز به شدت به بازیگرانش اهمیت می‌داد. به طوری که فیلمسازها را به دو گروه تقسیم می‌کرد، فیلمسازهایی که با دوربین شروع می‌کنند و فیلمسازهایی که با بازیگرها و البته خودش را به گروه دوم متعلق می‌دانست. اگر برایتان جالب است، باید بگویم در همین فیلم هم خودش در یکی از نقش‌ها بازی می‌کند. اگر گفتید کدام نقش؟

نکته مهم ماجرا این است که با وجودی که او همواره به همکاری گروهی اعتقاد داشت و به گروهش اجازه مشارکت و بداهه‌پردازی را می‌داد، اما در تمام فیلم‌هایش می‌توانیم امضای شخصی او را به عنوان یک مولف ببینیم.

حالا نوبت شماست که اسم فیلم و کارگردانش را حدس بزنید و درباره‌اش نظر بدهید.

5858

کد خبر 158363

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 16
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۰/۰۳/۳۰
    0 0
    فیلم طناب اثر آلفرد هیچکاک
  • احمد IR ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۰/۰۳/۳۰
    0 0
    قاعده بازی ژان رنوار سکانس شکار خرگوش این فیلم رو دهها بار باید دید.
  • پژمان IR ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۰/۰۳/۳۰
    0 0
    جمله " کارگردانش به این نتیجه رسید که یا سینما را کنار بگذارد و یا زادگاهش فرانسه را ترک کند" در متن شما اشتباه است. چون این کارگردان فرانسوی نیست و آمریکایی است. لطفاً تصحیح فرمایید.
  • کیانوش IR ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۰/۰۳/۳۰
    0 0
    «قاعده بازی» ژان رنوار
  • حسام GB ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۰/۰۳/۳۰
    0 0
    قاعده بازی ساخته ژان رنوار
  • رستمي دبير گروه فرهنگ خبرآنلاين IR ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۰/۰۳/۳۰
    0 0
    با سپاس از پژمان. اين مطالب همانطور که مي دانيد در مورد يک فيلم نوشته مي​شود اما عمدا از آوردن نام کارگردان و نام فيلم پرهيز مي​شود تا مخاطبان نام فيلم را حدس بزنند. در کامنت​ها هم تا کنون نام 2 کارگردان آمده است. البته تا​انجايي که ما مي دانيم کارگردان اين فيلم فرانسوي است. در مطلب بعدي نام فيلم و کارگردان اعلام مي شود.
  • علی IR ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۰/۰۳/۳۰
    0 0
    دوست داشتم بگم " ژول و ژیم " اما مثل اینکه .... آخه قاعده بازی ..؟! نمیدونم اما با توصیفات جور در نمیاد قاعده بازی یا اینکه من حافظه سینماییم نم کشیده !
  • امین نکویی US ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۰/۰۳/۳۰
    0 0
    فرانسوا تروفو
  • بهزاد IR ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۳/۳۰
    0 0
    برسون
  • آفتاب ابدی .......... IR ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۰/۰۳/۳۰
    0 0
    The Rules of the Game (1939) Director: Jean Renoir Writers: Jean Renoir (scenario & dialogue), Carl Koch (collaborator) Stars: Marcel Dalio, Nora Gregor and Paulette Dubost
  • آفتاب ابدی .......... IR ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۰/۰۳/۳۰
    0 0
    Jean Renoir ... Octave ژان رنوار نقاش امپرسیونیست پرآوازهٔ فرانسوی در پاریس به دنیا آمد.او با دیدن فیلمهای چارلی چاپلین به سینما علاقه پیدا کرد.او در سال ۱۹۴۶ به تابعیت آمریکا درآمد.
  • بدون نام IR ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۰/۰۳/۳۰
    0 0
    خبر جان.تا کی و کجا بگم حرفه ای باش؟بابا یه عکسی پوستری چیزی از فیلم بذار.یه سرچ کنی خوبه.من الان نمیدونم این فیلم چه فضایی داره کی توش بازی میکنه و .....حرفه ایی باش .حالا هی بگو فیلمه فلان و چنانه.آقا فیلم تصویره تصویر بده
  • كاوه رهباردار IR ۰۶:۰۴ - ۱۳۹۰/۰۳/۳۱
    0 0
    قاعده بازي شاهكار رنوار. ممنون از انتخابتون.
  • حامد IR ۰۶:۳۶ - ۱۳۹۰/۰۳/۳۱
    0 0
    قاعده بازی اثر ژان رنوار البته فیلم برای کسانی که با مبحاث تئوریک سینما آشنایی دارند جذابه
  • کسرا IR ۰۶:۳۵ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۱
    0 0
    از كي تابحال ژان رنوار امريكايي شده است؟ از اون فرانسوي تر پيدا كرديد، ما را هم خبر كنيد.
  • ماني IR ۰۶:۳۷ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۱
    0 0
    كارتون درسته خانم بادي!كلي كتابهاي تاريخ سينما رو گشتم تا بفهمم درباره چه فيلمي نوشتيد.

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین