عباس میرزا اگر با روسها مصالحه نمی‌کرد آنها الان در ایران بودند؛تبعات توافق به‌مراتب چندین برابر کمتر از عدم توافق است

یک پژوهشگر و تاریخدان در گفتگو با خبرآنلاین با اشاره به تلاش ها برای جلوگیری از توافق غرب با ایران، نقش و خواسته کاسبان تحریم را در این موضوع مورد بررسی قرار داد.

به گزارش خبرآنلاین، مجید تفرشی در پاسخ به اینکه آیا بخش بیرونی کاسبان تحریم از قدرت و نفوذ بیشتری برخوردار هستند گفت: در همان بحث اول یعنی ایدئولوژیک نیز شاخه خارجی داریم؛ کسانی هستند که در جلسات در خارج در تینک تنک ها می گویند اصلا نباید با ایران توافق شود. استدلال آنها این است که هر گونه توافق با ایران یعنی ادامه حیات جمهوری اسلامی که دشمن نظم کنونی جهانی است! اسرائیلی ها، نئوکان‌ها و برخی از اعراب می‌گویند هیچ گونه توافقی نباید صورت بگیرد، چه توافق خوب چه توافق بد.سازمان موسوم به مجاهدین و حتی رهبری برخی فرق دینی که می‌گویند سیاسی نیستیم در موقع امضای برجام اشک می‌ریختند و می گفتند پروژه ما در حال محو شدن است. مجاهدین خلق علیرغم منفور بودن و عدم مشروعیت نزد ملت ایران هنوز  لابی پرنفوذ ضدانقلاب در خارج از کشور هستند. مشکل آنها این است که مقبولیت آنها چند ده برابر کمتر از جمهوری اسلامی است. اعضای آنان در راهروهای کشورهای غربی، اتحادیه اروپا، کنگره آمریکا و جاهای دیگر نفراتی دارند و مدام در حال کار کردن روی ذهن و قلب مخاطب غربی هستند. خیلی‌ها می‌دانند این فرقه نمی‌تواند در آینده ایران نقشی داشته باشد اما به این مساله واقف هستند که این دسته، به دلیل رویکرد ضدملی و نداشتن محدودیت و مرز در اتکا به بیگانگان برای رسیدن به هدف، ابزارهای مناسب و تخریب‌چی‌های مناسبی برای ایران ستیزان و دشمنان منافع و مصالح ملی ایران هستند.

تفرشی افزود: بنابراین باید عرض کنم که تبعات توافق به مراتب چندین برابر کمتر از عدم توافق است. بگذارید مثالهایی تاریخی بزنم. شما اگر متن مذاکرات عباس میرزا نایب السلطنه را در خصوص معاهده ترکمانچای و متن مذاکرات میرزا تقی خان فراهانی (امیرنظام/ امیرکبیر بعدی) در زمان محمدشاه برای رسیدن به معاهده ارزنه الروم با عثمانی بخوانید. با معیارهای قالبی فعلی فارغ از توجه به محدودیتها و مقتضیات زمان و مکان، هر دو آن‌ها، انسان‌های خائنی بودند و مملکت را فروختند. عباس میرزا اگر در آن شرایط با روسها مصالحه نمی‌کرد روسها الان در ایران بودند. ما چندین سال است که به ترکمانچای فحش می دهیم اما واقعیت این است که اگر این قرارداد وجود نداشت ایرانی نیز در حال حاضر وجود نداشت. البته که ترکمانچای یک توافق تحمیلی بود. شما می‌توانید بگویید جنگ های ایران و روسها نباید شروع می‌شد اما در آن برهه عباس میرزا کار بهتری برای ایران نمی‌توانست انجام دهد. امیرکبیر نیز در مذاکرات ارزنه الروم امتیازات متعددی به ترکها داد، ولی در مجموع توانست بیشترین منافع را برای ایران حفظ کند و یک منازعه بی سرانجام را تا حد زیادی به پایان برساند.

وی در نقد طرفداران تئوری مقاومت و مخالف توافق نیز گفت: خیلی بد است که در تحلیل ها و گمانه زنی ها چیزی که می خواهید چیزی را که دلخواه شماست برجسته کنید و آنچه را که باب میل شما نیست نادیده بگیرید اما درست آن است که هر دو باید باهم دیده شود و اساسا در قضاوت تاریخی نیز به همین گونه است.بدترین اقدام در حال حاضر تبدیل مسائل راهبردی و مهم کشور در عرصه جهانی و تقلیل آن به فوتبال‌های سیاسی داخلی است؛ مساله ای که از اول انقلاب بوده و تا الان نیز وجود داشته است. متاسفانه منافع ملی و مسائل راهبردی کشور در تصفیه حساب‌های داخلی فدا کردیم.

این کارشناس در پایان گفت: جنگ و حمله نظامی توسط قدرت های جهانی یک سری ساز و کار و مقدمات دارد. بخشی از آن ساز و کار روانی است. وقتی تحریم وجود دارد ۴ عنصر کمرنگ می شود: شفافیت، نظارت، حسابرسی و فرصت برابر. وقتی چنین فضایی بوجود آید کاهش حس تعلق و عدم وفاداری را در جامعه شاهد هستیم و در این صورت است که جنگ و دخالت بیگانه توجیه می شود و به دلیل استیصال و فشارهای روزافزون، مردم زیادی با آن مخالفت نمی کنند.در ماجرای عراق و صدام چه اتفاقی افتاد؟ در آن برهه صدام شرایطی را ایجاد کرد که مردم آرزوی تعرض آمریکا را داشتند و یا در برآمدن مجدد طالبان در افغانستان. این شرایط در حال حاضر در ایران وجود ندارد، اما به تدریج و به مرور زمان می تواند در ایران طی شود و به همین سمت رود. این مقدمه اصلی خطر جنگ یا تعرض است. جنگ می‌آید و می‌رود اما حس تعلق و وفاداری تا نسل ها می تواند تاثیرگذار باشد. این خطر الان در ایران چندان جدی نیست، ولی به نظرم مسئولان و مردم باید آن را بسیار جدی بگیرند.

>>> مشروح این گفتگو را بخوانید:

تفرشی: انتظار گسترش روابط با آسیا و چین بدون رفع تحریم‌ها خوش‌خیالی است

310311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1585862

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 32
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رسول IR ۱۵:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
    36 8
    نقل تاریخ مفید است؛ اما تفسیر به رأی نه.
    • IR ۲۲:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
      15 13
      طی 200 سال اخیر روسیه تزاری سقوط کرد، شوروی فرو پاشید ... چطور بر فرض محال روس ها تا الان در ایران می ماندند جناب تاریخدان؟!
    • IR ۱۸:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۸
      6 5
      تفسیر به رای نکنید !!! فتحعلی شاه در پیامی که به عباس میرزا فرستاد در آن سفارش کرده بود اگر نمی توانی مقاومت کنی از تزار روس دعوت کن به تهران تشریف بیاورید بعد با خوراندن قهوه قجری سرش را زیر آب کنیم .
  • IR ۱۵:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
    62 15
    کاسبان اصلی تحریم چین و روس هستند
    • یاسر IR ۲۲:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
      10 39
      آخه مشنگ تحریم رو شیطان بزرگ میکنه کاسبش چین و روسیه هستن ،خوب اگه به نفع اونا هست شیطان بزرگ این کار رو نکنه چون با اونا دشمن هستند
    • US ۲۱:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۰
      1 0
      در جواب یاسر. حوصله توضیح دادن بهت رو ندارم. فقط ازت میخوام منابع دریافت اطلاعاتت رو متنوع تر کنی و بعدش از بین اطلاعات دریافت شده نتیجه گیری کنی. این ادبیات نوشتاری که داری نشون میده تقریبا به میزان بالای دانش و اطلاعاتت اطمینان داری. ولی خبر بدی برات دارم: داری اشتباه میکنی
  • ارشک IR ۱۹:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
    26 41
    طبق معمول با خلط بحث؛ آقایان شروع کردند به ایراد این سخن که هر توافق ولو برجام توخالی بهتر از عدم توافق هستش!!! اون موقع ایران توان نظامی حال حاضر رو نداشت اسرائیلی مثل الان در تیر رس ایران نبود ناوهای جنگی آمریکا در تیر رس نبودند انگلیس در مذاکرات اون موقع همه کاره بود برای هر دو طرف الان نیست فتحعلی شاه مانندی الان در راس حکومت نیست آقای مصاحبه شونده فراموش نکن دنیا دار مکافات هست و روز قیامت یوم الحساب
    • IR ۱۲:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۸
      22 2
      یعنی ما موشک داریم ولی اسرائیل ندارد و نمیتواند تهران را بزنه واقعا که
  • اشنا IR ۲۰:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
    23 42
    ریشه اصلی قراردادننگین ترکمنچای عدم حضور وپشتیبانی مردم ازدولت وقت ،بدلیل اداره خیانت باردرباربوده ،این تحلیل های فضایی بدون هیچ استنادتاریخی گمراه کردن مردم وتوجیه خیانت های تاریخی وبسترسازی خط سازش فعلی می باشد ومراقب سخنانتان باشیدوخودراالوده شراکت درخیانت گذشتکان نکنید!
    • محسن IR ۰۲:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۸
      16 1
      ضمن تایید کلیات نظر شما،اضافه کنم من از اساتید راستین تاریخ شنیده‌ام شاه وقت،مغلوب بادمجان دورقاب چینهای خود شده.و علیرغم مشورت قائم‌مقام که هم نفرات جنگی و هم ادوات جنگی و قدرت مالی دو طرف را گوشزد کرده اما شاه به اشتباه گزینه جنگ را انتخاب کرده و شد انچه نباید میشد.روسها قزوین و زنجان را ترک نمیکرده‌اند(حتی بعد از امضای معاهده) زیرا تضمین اخذ خسارت میخواسته‌اند!!!
    • IR ۰۸:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۸
      14 2
      تاریخ رو مطالعه کنین با فراخوان عباس میرزا زنان تبریزی طلاهای خودشون رو به حکومت دادند و مردان شهر با دست خالی آماده جنگ شدند
  • IR ۲۱:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
    9 1
    تفسیربه رای این آقاهم خودش نوبره
  • یزدان راد IR ۲۱:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
    14 7
    شکست روسها از مردم گیلان در جنگ پیله داربن موجب حفظ ایران شد اگر گیلان شکست میخورد روسها از راه قزوین مثل آب خوردن تهران رو فتح میکردند متاسفانه این جنگ مهم و نقش اثر گذار مردم گیلان هیچ وقت در تاریخ به خوبی بهش پرداخت نشده
  • جانیم وطنه قوربان IR ۲۲:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
    25 10
    نمیشه قاجارو مقصر بسته شدن قرارداد ترکمنچای بدونیم چون اونموقع روس ها ابر قدرت اروپا بودند و قاجار ها اونموقع بهترین کار را انجام دادند و اگر بعضی شیطنت ها توسط بعضی ها انجام نمی شد اونموقع مجبور به بستن قرداد گلستان هم نمی شد و در کل بهتر از رضا پالانی بودند هر چی باشه قاجار ها از خودشان مقاومتی نشان دادند ولی رضا پالانی بدون هیچ مقاومتی کشورو بدست متفقین داد
    • تورک IR ۱۲:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۸
      23 12
      متاسفانه بعضی ها درک نمی کنندکه اگر قاجار نبود اونموقع الان ایرانی هم وجود نداشت
  • IR ۰۸:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۸
    7 23
    متاسفم که کار ما به جایی رسیده که از قرار داد ترکمنچای دفاع میشه!!!!!!
  • لک ۰۸:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۸
    10 3
    مقاومتی که در آن اقشار خاص هیچ صدمه ا ی نمی بینید و این آحاد مردم هستند که در دریایی از مشکلات پیدا و پنهان چندین سال هست که غرق شده اند بنظرم دیگر فایده ای ندارد همان بهتر از موضع آرمانی خود پایین بیایم و به یک توافق عقلانی رضایت دهیم
  • IR ۰۸:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۸
    4 9
    اگه صحبت ازکوتاه آمدن دربرابر زور است اگرنیت تسلیم شدن درمقابل قدرتهاست اگ .... چرا انقلاب شد وچرا این همه کشته داده شد وچرا به ارزشها وآرمانها این همه پرداخته شد وچرا.... وگرنه مصلحت کشور ازقدیم تا آبنده بر اساس عقلانی برخورد کردن، وارتباط براساس احترام متقابل با همه دنیا داشتن است .. واین رویک بچه دبستانی هم میدونه.
  • IR ۰۸:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۸
    7 1
    مخالفان برجام و توافق كه دوستان خودتان هستند نصيحتشان كنيد!!
  • علی IR ۱۱:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۸
    13 3
    دلت خوشه ها اگر منافع ملی برای این ها مهم بود الان مذاکره مستقیم میکردن با آمریکا
  • IR ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۸
    10 0
    فتحعلی شاه و عباس میرزا باید قبل جنگ دوم ایران و روس توافق مینوشتند . اصلا جنگ دوم نباید شروع میشد - خود عباس میرزا مخالف جنگ دوم بود اما نتوانست جلو گیری کند
  • IR ۱۲:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۸
    13 18
    اتفاقاً اکثریت مردم ایران خسته و درمانده و مصیبت زده اند و آرزوی تغییر وضع موجود را دارند حتی اگر این تغییر با تعرض آمریکا یا هر کشور دیگری اتفاق بیفتد مخصوصاً قومیت ها که همه چیزشان را در معیت ایران باخته اند زبان شان، تاریخ شان، فرهنگ و مدنیت شان و ثروت هایشان به وسیله قوم حاکم فارس غارت شده و از بین رفته.
    • IR ۱۳:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۸
      26 3
      دوست من، گرچه با بخش ابتدای سخنت موافقم، مردم واقعا خسته شده اند، اما تلقی شما از اینکه قوم حاکم فارس است بدلایل گوناگونی نادرست است. ساده ترین دلیل این است که گرچه آقایان "مسئولین" فرمایشات شان را به فارسی می فرمایند، اما وقتی به زبان داخل خانه و خانواده اکثر آنها توجه کنی ، اتفاقا می بینی که در داخل خانواده و با خودی هایشان ، ترکی (با گویش های مختلفش)، عربی، مازنی، گیلکی، لری.... صحبت می کنند. یعنی همان اقوامی که شما مدعی مدنیت شان هستی، و عجیب نیست که تهرانی که این همه جماعت مدعی بد بودنش هستند، در عرض دو دهه، جمعیتش بیش از دو برابر شد! بحث ما اقوام نیست، کل ایران ، شاما همه اقوام آن امروز مظلوم است.
  • محمد IR ۱۶:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۸
    0 2
    پس اگر اینطور باشد وسر هر مساله ای باج وامتیاز داد پس کشور های همسایه ایران الان می توانند خوب امتیاز خاک بگیرند.
  • ایرانی IR ۱۱:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۹
    6 0
    آیا نامرد تر وخائن تر از روس‌ها در تاریخ بشریت سراغ دارید واز همه فاجعه بار تر اعتماد مجدد ما به روس‌ها است
  • با افتخار تورک وطن پرست IR ۱۱:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۹
    6 3
    همه درباره ی حرمسرای قاجار حرف میزدند ولی کسی درباره حرمسراهای خاندان زندیه حرف نمیزند
  • ایران IR ۱۱:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۹
    7 1
    اولین قانون اساسی و اولین پارلمان ایران در دوران خاندان ایران ساز قاجار اتفاق افتاد
  • ۰۲:۱۱ IR ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۹
    12 0
    داداش اول برو کمی تاریخ بخون بعد بیا نظر بده نه فتحعلی شاه و نه عباس میرزا خواهان جنگ یودند بلکه فتواهای بعضی ها باعث شدند جنگ اتفاق بیافته
  • صلح IR ۱۱:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۹
    7 4
    قاجار ایرانو از تجزیه نجات دادند حقوق همه اقوام را رعایت می کردند
    • جانیم وطنه قوربان IR ۲۲:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۹
      3 1
      اون موقع هردو زبان ترکی و فارسی زبان های رسمی ایران بودند خبرآنلاین خواهشا نظرمو منتشر کن
  • قایق سوار IR ۲۱:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۹
    0 2
    خواهشا آب در آسیاب وطن فروشان نریزید. نه شرقی نه غربی ... اگر قرار به باج دادن باشد بهتر است به همان غربی ها باج بدهیم. چرا تا دیروز حتی توافق حاصله (برجام) را مایه ننگ می دانستید الان .... آفتاب پرست هم با این سرعت رنگ عوض نمی کند. حافظه تاریخی مردم اینقدر هم خراب نیست. به شما ها در آینده چه خواهند گفت. ظلم پایدار نمی ماند. عزت، آزادی و شرافت ..... ایران اسلامی بزرگ را هیچ کس حق به حراج گذاشتن ندارد.
  • قاجار IR ۲۲:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۹
    1 4
    قاجار خیلی بهتر از پهلوی بود