۱ نفر
۱۴ دی ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۷
آمریکا و سرنوشت دیکتاتورها

همه دیکتاتورهای جهان عرب و حتی غیرعرب باید در کاخ های خود جمله زیبای حسنی مبارک دیکتاتور سابق مصر را که گفته بود هر کس پیراهن آمریکایی ها را بر تن کند سرانجام لخت و عور باقی می ماند با آب طلا بنویسند.

حسنی مبارک دیکتاتور سابق مصر پس از سالها سر سپردگی وخدمت گزاری خالصانه به آمریکا سرانجام به این نتیجه رسید که هرکس پیراهن آمریکایی ها را بر تن کند در نهایت لخت وعور باقی خواهد ماند.

دیکتاتورهای جهان عرب طی ۶ دهه گذشته پس از سالها خدمت گزاری به سیاست های آمریکا و غرب و پایان یافتن تاریخ مصرف آنان هر یک سرنوشت شومی پیدا کرده اند و به موزه تاریخ سپرده شدند.

انور سادات رئیس جمهوری اسبق مصر که از سال ۱۹۷۰ وپس از مرگ جمال عبدالناصر رهبر محبوب مصر قدرت را در دست گرفت پس از ۱۱ سال خدمت گزاری و چرخش ۱۸۰ درجه ای به سمت امریکا وغرب با توطئه امریکا در سال ۱۹۸۲میلادی به قتل رسید.

در مورد انور سادات رئیس جمهوری فقید مصر حرف وحدیث های زیادی وجود داشت تا جایی که مرحوم محمد حسنین هیکل روزنامه نگار برجسته مصری مدعی شد که انور سادات در قتل عبدالناصر رئیس جمهوری اسبق مصر دست داشت.

هیکل در یک برنامه تلویزیونی مدعی شده بود که انور سادات در سال ۱۹۷۰ و زمانی که معاون جمال عبدالناصر بود با قرار دادن سم سیانور در فنجان قهوه رئیس جمهوری فقید مصر یعنی جمال عبدالناصر مرگ وی را رقم زد.

اظهارات هیکل که از وی به عنوان جعبه سیاه جمال عبدالناصر یاد می شد جنجال بزرگی در رسانه های مصر و جهان عرب ایجاد کرد به گونه ای که بانو جهان سادات همسر فقید انور سادات علیه هیکل در دادگاه های مصر اقامه دعوی کرد.

انور سادات بر خلاف سلف خود عبدالناصر در یک فرآیند زمانی  ۱۱ ساله با امضاء توافقنامه ننگین کمپ دیوید وعادی سازی رابطه با رژیم صهیونیستی مصر را از دایره گرایش به بلوک شرق و اتحاد جماهیر شوروی سابق خارج کرد و مصر را به کانون جولان آمریکا و بلوک غرب تبدیل ساخت.

به موجب قرار داد کمپ دیوید که در۱۷ سپتامبر  سال ۱۹۷۸ بین انور سادات رئیس جمهوری وقت مصر و مناخیم بگین نخست وزیر وقت رژیم صهیونیستی با حضور جیمی کارتر رئیس جمهوری وقت آمریکا به امضا رسید مصر در مقابل باز پس گیری بخشی از اراضی اشغال شده خود با رژیم اسرائیل رابطه سیاسی برقرار کرد.

اگر چه جامعه عرب و ملت ها منطقه امضاء قرار داد کمپ دیوید را خیانت بزرگ انور سادات به آرمان ملت فلسطین تلقی کردند اما آمریکا و غرب سیل کمک های مالی خود را به مصر سرازیر کردند.

جایزه صلح نوبل به انور سادات جایزه ادبی نوبل به نجیب محفوظ نویسنده نام آور مصری و انتخاب پطرس غالی وزیر سابق کابینه های انور سادات و حسنی مبارک به عنوان دبیر کل سازمان ملل در واقع جوایزی بودند که به پاس امضاء توافقنامه کمپ‏ دیوید به مصر داده شد.

پطرس غالی که یک مسیحی قبطی بود بیش از ۲۰ سال وزیر مشاور در امور خارجی در کابینه های مختلف مصر بود و در تشویق انور سادات برای امضاء توافقنامه کمپ دیوید نقش داشت.

او در سال ۱۹۹۲ و پس از پایان مدت دبیرکلی خاویر پرز دوکویار بر سازمان ملل با اشاره آمریکا به عنوان دبیر کل این نهاد بین المللی  انتخاب شد اما در مسیر راه به دلیل بروز اختلاف با آمریکا تنها یک دوره ۵ ساله دبیرکل سازمان ملل شد که اختلاف پطرس غالی با آمریکا خود نیز حکایت جداگانه ای دارد.

اما سیاست سنتی آمریکا این است که از مزدوران خود استفاده ابزاری می کند و هنگامی که دیکتاتور وابسته به آمریکا ماموریت های تعریف شده خود را انجام داد وی را به گونه ای سر به نیست می کند.

انور سادات که به دلیل امضاء قرار داد کمپ دیوید مورد نفرت اسلام گرایان مصر قرار گرفته بود در ۶ اکتبر ۱۹۸۱ هنگام مشاهده رژه نیروهای مسلح مصر در منطقه الجیزه قاهره مورد حمله مسلحانه اسلام گرایان قرار گرفت و کشته شد.

بعدها برخی از پژوهشگران جهان عرب با انتشار اسنادی مدعی شدند که سازمان"سیا " آمریکا از نیت اسلام گرایان برای ترور انور سادات از قبل اگاه بود.

اما چون تاریخ مصرف انور سادات به پایان رسیده بود و ملت مصر از سیاست های غربگرایانه وی خشمگین شده بود لذا سازمان های جاسوسی آمریکا در برابر تحرکات اسلام گرایان برای انجام این ترور سکوت کردند.

سرنوشت تلخ انور سادات پس از سالها مزدوری برای آمریکا و غرب می بایستی محملی برای عبرت سایر دیکتاتورهای عرب تلقی می شد اما این دیکتاتورها هیچگاه از سرنوشت یکدیگر عبرت نمی گیرند.

پس از مرگ تراژیک انور سادات، معاون وی حسنی مبارک قدرت را در دست گرفت و به مدت ۳۰ سال خالصانه به منافع آمریکا و غرب خدمت کرد.

حسنی مبارک با اینکه به خوبی از سیاست های غیر اخلاقی و منفعت جویانه صرف آمریکا اگاهی داشت اما هرگز درصدد اتخاذ سیاست های مستقلی و خارج از هیمنه آمریکا برنیامد.

احمد ابوالغیط که به مدت ۷ سال وزیر خارجه کابینه های حسنی مبارک بود پس از فروپاشی رژیم مبارک با انتشار خاطرات خود پرده از اختلافات پنهانی آمریکا و حسنی مبارک برداشت.

ابوالغیط در خاطرات خود نوشت: سال ۲۰۰۵ و ۴ سال پس از اشغال افغانستان توسط آمریکا دیداری با خانم کندا لیزا رایس وزیر خارجه وقت آمریکا در آلمان داشتم. در این دیدار رایس به وزیر خارجه مصر تاکید می کند که آمریکا نباید به تنهایی هزینه مبارزه با تروریسم را در افغانستان پرداخت کند بلکه مصر باید یک لشکر نیرو در اختیار آمریکا در افغانستان قرار دهد.

ابوالغیط می افزاید: من به وزیر خارجه آمریکا پاسخ دادم که اشغال افغانستان ارتباطی به مصر ندارد و آمریکا باید به تنهایی هزینه ماجراجویی های نظامی خود را پرداخت کند زیرا مصر هیچگونه منافعی در افغانستان ندارد.

وی می افزاید: رایس تهدید کرد که اگر دولت مصر نیرو در اختیار ناتو قرار ندهد آمریکا اخوان المسلمین را برای ایجاد آشوب و شورش تحریک خواهد کرد.

وزیر خارجه اسبق مصر می افزاید: هنگام بازگشت به قاهره نتیجه مذاکرات خود را به اطلاع حسنی مبارک رئیس جمهوری وقت مصر رساندم و او جمله ای گفت که باید این جمله را با آب طلا گرفت.

حسنی مبارک پس از استماع گزارش دیدار وزیر خارجه خود با رایس وزیر خارجه آمریکا سری تکان داد وگفت" من یتقمص الامریکان یبقی عریان" یعنی هرکسی پیراهن آمریکابی ها را بر تن کند سرانجام لخت و عور باقی خواهد ماند!

 حسنی مبارک همان زمان به وزیر کشور خود دستور می دهد که یک انتخابات پارلمانی زود هنگام برگزار کند که در این انتخابات برای نخستین بار به اخوان المسلمین اجازه مشارکت داده شد.

در همان سال یعنی سال ۲۰۰۵ برای اولین بار اخوان المسلمین در انتخابات پارلمانی شرکت می کنند و ۸۳ کرسی پارلمانی را به دست می آوردند و به این ترتیب حسنی مبارک با این سیاست هوشمندانه توانست اخوان المسلمین  را مهار کند.

اما تاریخ مصرف حسنی مبارک در سال ۲۰۱۱ به پایان رسید و پس از قیام مردم مصر که تحت عنوان بهار عربی صورت گرفت مبارک از قدرت بر کنار شد.

در همان زمان که شورش های خیابانی در مصر به اوج خود رسیده بود خانم هیلاری کلینتون وزیر خارجه وقت آمریکا با حسنی مبارک در قاهره دیدار کرد.

وی در این دیدار پس از نگاه به ساعت خود خطاب به رئیس جمهوری مصر صریحا به او گفت: وقت استعفای شما فرا رسیده و پرزیدنت باراک اوباما در کاخ سفید در انتظار دریافت خبر استعفای شما است!

به این ترتیب دیکتاتور سابق مصر ناچار شد استعفای خود را از ریاست جمهوری اعلام کند اما او خوش شانس تر از صدام حسین، دیکتاتور عراق، علی عبدالله صالح دیکتاتور یمن، معمر قذافی دیکتاتور لیبی، زین العابدین بن علی دیکتاتور تونس و عمر البشیر دیکتاتور سودان بود.

در افغانستان همسایه شرقی ایران، نیز اشرف غنی رئیس جمهوری این کشور که به شدت وابسته به آمریکا بود زمانی که آمریکایی ها دست از حمایت وی بر داشتند سقوط کرد و او شتاب زده با چمدانی از پول به یکی از کشورهای خلیج فارس فرار کرد.

طالبان افغان نیز که زمانی دشمن خونی آمریکا بود با چند قبضه کلاشینکف و موتور سیکلت های فرسوده در کمتر از ۴۸ ساعت در برابر چشمان حیرت زده جهانیان بر سراسر افغانستان مسلط شد.

تاریخ مصرف دیکتاتورهای عراق، یمن، لیبی، تونس و سودان پس از یک عمر سرسپردگی و خدمتگزاری به آمریکا و غرب به پایان رسید و هر یک به سرنوشت تلخی دچار شدند و برای همیشه به صفحات سیاه تاریخ پیوستند.

معمر قذافی که ۴۲ سال با مشت آهنین بر مردم لیبی حکومت کرد در ۳ سال آخر حاکمیت خود و پس از نزدیک به ۴ دهه تقابل با سیاست های آمریکا و غرب در یک چرخش ناگهانی تسلیم سیاست های غرب و آمریکا شد اما بخت با او یار نبود و پس از خیزش مردم خشمگین لیبی به طرز دردناکی کشته شد.

دیکتاتور بغداد نیز با حمله آمریکا به عراق سرنگون و پس از ۸ ماه که در یک حفره ای در اطراف تکریت مخفی شده بود توسط نیروهای آمریکایی دستگیر و پس از محاکمه اعدام شد.

موضوع اعدام صدام نیز همچنان در هاله ای از ابهام باقی مانده اما گفته می شود دولت وقت کویت برای انتقام از صدام با جرج بوش رئیس جمهوری وقت آمریکا و پل بریمر حاکم غیرنظامی آمریکا در عراق وارد تعامل سری شد تا موافقت رئیس جمهوری آمریکا را برای اعدام دیکتاتور عراق به دست آورد.

گمانه زنی رسانه های عربی این است که دولت کویت مبلغ ۵۰۰ میلیون دلار به حساب رئیس جمهوری وقت آمریکا و حاکم غیر نظامی آمریکا در عراق واریز کرد تا نظر مساعد آنان را برای اعدام صدام جلب کند.

علی عبدالله صالح دیکتاتور یمن نیز پس از سرنگونی به طرز دردناکی توسط محافظان خود کشته شد در حالی که عمر البشیر دیکتاتور سودان راهی زندان شد و زین العابدین بن علی دیکتاتور تونس نیز پس از فرار به خارج در غربت جان سپرد.

لذا همه دیکتاتورهای جهان عرب و حتی غیرعرب باید در کاخ های خود جمله زیبای حسنی مبارک دیکتاتور سابق مصر را که گفته بود هر کس پیراهن آمریکایی ها را بر تن کند سرانجام لخت و عور باقی می ماند با آب طلا بنویسند.

۳۱۰۳۱۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1589040

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =