شاهکار باورنکردنی خلبان ایرانی/ انهدام ۳ جنگنده با یک شلیک!

ایسنا نوشت: در جریان پروازهای پوششی و جنگ نفت‌کش‌ها در منطقه خلیج‌فارس و جزیره خارک، در یک‌پرواز هواپیمای «اف۱۴ » ایرانی به‌خلبان اسدالله عادلی (کابین جلو) و محمد مسبوق (کابین عقب)، با یک‌دسته سه‌فروندی میگ ۲۳ دشمن روبه‌رو شد که با پیشنهاد مسبوق، عمل نشانه‌گیری روی هواپیمای وسطی انجام شد و با شلیک موشک «فونیکس» و اصابتش به این هواپیما، دو فروند دیگر نیز که در راست و چپ آن قرار داشتند، شعله‌ور و منهدم شدند.

امیر سرتیپ دوم خلبان محمد مسبوق، از خلبانان هواپیمای «اف۱۴» در سال‌های دفاع مقدس روز چهارشنبه  هشتم دی ماه پس از چندسال بیماری به همرزمان شهیدش پیوست.

یکی از افتخارات این خلبان ایرانی، شکار سه‌هواپیمای «میگ۲۳» عراقی با شلیک یک‌موشک فونیکس است. در جریان پروازهای پوششی و جنگ نفت‌کش‌ها در منطقه خلیج‌فارس و جزیره خارک، در یک‌پرواز هواپیمای اف۱۴ ایرانی به‌خلبان اسدالله عادلی (کابین جلو) و محمد مسبوق (کابین عقب)، با یک‌دسته سه‌فروندی میگ ۲۳ دشمن روبه‌رو شد که با پیشنهاد مسبوق، عمل نشانه‌گیری روی هواپیمای وسطی انجام شد و با شلیک موشک فونیکس و اصابتش به این هواپیما، دو فروند دیگر نیز که در راست و چپ آن قرار داشتند، شعله‌ور و منهدم شدند.

مرحوم امیر سرتیپ خلبان بازنشسته محمد مسبوق در همین باره روایت کرده است «ماه‌های اول جنگ بود. در یک پرواز شبانه جهت گشت هوایی، همراه با سرهنگ خلبان اسدالله عادلی که آن زمان ستوان یکم بود به منطقه پرواز کردیم. همین که وارد منطقه ایستایی شدیم، در صفحه رادار سه فروند هواپیمای عراقی را مشاهده کردم که در یک پرواز جمع بسیار نزدیک به سمت جزیره خارک در پرواز هستند. بلافاصله موقعیت آنها را به رادار بوشهر اطلاع دادم و از آنها خواستم که وضعیت منطقه را قرمز کنند و بعد سعی کردم با اجرای تاکتیک مناسب آنها را رهگیری کنم.

پیش خودم استنباط کردم اگر هواپیمای وسطی را مورد هدف قرار دهم، امکان سرنگونی دو هواپیمای دیگر نیز در اثر انفجار سر جنگی موشک یا متلاشی شدن هواپیمای وسطی وجود دارد. با توکل بر خدا و تصمیم اسدالله عادلی این تاکتیک انجام شد و با شلیک یک فروند موشک فونیکس از فاصله ۳۸ مایلی، هواپیمای انتخابی مورد اصابت قرار گرفت و بعد از آن اثری از دو هواپیمای دیگر روی صفحه رادار هواپیما مشاهده نشد.

چند ثانیه بعد از شلیک موشک، رادار بوشهر نیز با کد رمز اطلاع داد که هر سه فروند هواپیما سرنگون شده‌اند و لاشه‌های آنها روی جزیره افتاده است. این اولین باری بود که با شلیک یک فروند موشک، سه فروند هواپیمای دشمن مورد هدف قرار گرفت و سرنگون شد.»

۵۸۵۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1589457

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 16
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
    5 1
    این کار نتیجه تلفیق مهارت، فن آوری و اعتقاد با هم است که در جنگ ، مخصوصا اوایل آن فراوان دیده شد. آموزش های خوب خلبانان ایران در آن دوره ، کلاهک 100 کیلوئی موشک فونیکس و دقت آن و اعتقاد خلبانان ایران به خدا و وطن پرستی آنان این نتایج را ببار می آورد.
  • سیدمجید IR ۱۰:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
    9 0
    همه ایرانیها باغیرت وممتازند اما قدرشناسی نیست
  • ناشناس IR ۱۰:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
    2 2
    سلام مگر میشه یک خبرایی بگذارید که واقیعت داشته باشه
  • IR ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
    3 0
    البته شاهکار اف چهارده و موشک فینیکس
  • IR ۱۱:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
    3 0
    درودتان باد قهرمانان راستین
  • IR ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
    1 0
    روحش شاد .سرتیپ مسبوق انشاالله
  • محمد IR ۱۱:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
    1 0
    خدا رحمتشون کنه. خلبانان ایرانی باعث افتخار و سربلندی مردم ایران هستند
  • IR ۱۱:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
    6 0
    البته که اف 14 امریکایی بسیار پیشرفته از میگ 23 روسی است.
  • غلامرضا IR ۱۱:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
    1 0
    البته و صد البته که خلبانان ایرانی، نمونه هستند. خداوند آن عزیزان از دست رفته را قرین رحمت کند و خلبانان زنده و حاضر بخدمت را توفیق عنایت فرماید. بحق جدم زهرا.
  • وحید IR ۱۱:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
    1 0
    خدا در این ایام شهادت حضرت فاطمه در کنار سردار دلها سر سفره با برکت حضرت فاطمه مهمانش کند
  • قوام GB ۱۱:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
    1 0
    ژنرال عادلی ها و مسبوق ها بعنوان بابک ها و رادمان ها و آرش های و.... ایران زمین قلوب ملت ایران را خواهند نوردید و پروازی ابدی در تاریخ و قلوب ایران فردا خواهند داشت ، روحشان شاد یادشان گرامی باد
  • حسین IR ۱۱:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
    0 0
    زمانیکه جنگ عراق علیه ایران شروع شد. استعدادهای نهفته رزمندگان درجنگ کم کم ظاهر شدهرچه زمان جلومیرفت حرفه ایی تر عمل میکردن البته تمام این پیشرفت ها فقط وفقط با یاری خداوند متعال انجام میشد
  • IR ۱۵:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
    1 0
    درود بر خلبانان تیز پرواز نیروی هوایی ایران در سالهای جنگ با عراق به دنیا ثابت شد که برترین و شجاع ترین خلبانان رزمی جهان در ایران بودند. ایکاش نیروی هوایی ایران بازهم مثل آنزمان قدرت منطقه باشد.
  • IR ۱۹:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
    0 0
    درود بر عقابان تیز پرواز نیروی هوایی ارتش ایران که در هشت سال جنگ با عراق در جهان مطرح بود از دلاوری وشجاعت این خلبانان . ثابت کردند مهارت آنان در جنگ رقیب ندارد .با اینکه کشورهای دیگر به عراق کمک میکردند مقاومت و ایثارگری اینچنین فداکارانی مانع از رسیدن صدام به اهداف شومش شد
  • مجید IR ۰۱:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
    0 0
    با رشادت جمعی رزمندگان جنگ پیروز شد درود بر شما و همرزمان شهید تان
  • علی IR ۰۷:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
    0 0
    باسلام ودعای خیر بله حال که بازنشسته شدیم داریم پاداش دفاع از کشورمان را می کیریم اینهم پاداش ۳۰ سال زحمت وجانت نسار کشورت کردن از مسعولین سپاس گذاریم یا حضرت فاطمه زهرا