۵ نفر
۱۶ دی ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰
تغییر نسل در آلماتی و آشوب های اخیر

10 سال پیش –آبان سال 1390-وقتی قرار شد جهت سفری کاری عازم قزاقستان شوم. تصورم از این کشور چیز دیگری بود، یک کشور نه چندان پیشرفته مانند قرقیزستان،ترکمنستان یا در بهترین حالت شبیه گرجستان.

قزاقستان اما اینگونه نبود. فروپاشی شوروی سابق و استقلال این جمهوری حرکتی شتابنده در مسیر پیشرفت این کشور ایجاد کرده و باعث شده تا به کشوری تاثیر گذار در منطقه تبدیل شود.

پیشرفت قزاقستان را بیشتر می توان از "آلماتی" پایتخت سابق و "آستانه" پایتخت فعلی اش فهمید.

راهنمای ایرانی ما آن زمان -یعنی 10 سال پیش- می گفت:«بیست سال پیش که ما به قزاقستان و آلماتی آمدیم با یک کشور عقب افتاده روبرو بودیم. خیابانهای کم عرض،ساختمانهای فرسوده، ماشین های قدیمی، مردم عصبانی و غمگین و...».

اوضاع این کشور اما حالا فرق کرده بود و تصویری که ما می دیدیم آن چیزی نبود که راهنمایمان از گذشته این کشور می گفت.

ساختمانها و برج های جدید و مرتفع،فروشگاه های بزرگ مختلف ، انواع و اقسام ماشین های مدل بالا،خیاباهای عریض و البته بسیار تمیز.

آستانه پایتخت قزاقستان اما چیز دیگری است. ساخت این شهر که در قسمت اروپایی قزاقستان قرار دارد-قزاقستان مانند ترکیه یک کشور اوراسیایی است- پس از استقلال قزاقستان آغاز شده و اکنون می توان گفت یکی از پیشرفته ترین شهرهای اروپاست که کاملا مدرن ساخته شده است.

 مردمان قزاقستان جزو خوش گذران ترین مردمان جهان هستند و ظاهرا از این بابت در رتبه دوم قرار دارند.

در آلماتی بزرگترین شهر قزاقستان از ساعت 6 عصر به بعد تمام فعالیت ها ، تمام فروشگاه ها و... تعطیل می شد و تنها رستوران ها و مکانهایی که مردم در آن به شادی می پرداختند فعالیت می کردند.

راهنمای ایرانی مان می گفت درباره مردم قزاقستان و مخصوصا شهر آلماتی این ضرب المثل، معروف شده که آنها روز کار می کنند و همه را شب در جاهایی مانند رستورانها و کلوپ های شبانه خرج می کنند.

او به واقع درست می گفت مردم آلماتی اقتصاد دادن نیستند. دنبال مال دنیا هم نیستند! اغلب خودرو شخصی هم ندارند. اکثرا کارگرند یا در نهایت یک مغازه دارند.

اغلب شهروندان آلماتی انتظارشان از مسوولان کشور ارزان بودن اجناس دم دستی و خورد و خوراک و البته اسباب تفریح و بزم و پایکوبی شبانه شان بود.

می شود گفت آنها به کمترین هم راضی بودند.این که اگر خانه گران است و توان خرید خانه ندارند لااقل کرایه خانه ارزان باشد. لااقل قیمت وسایل اولیه زندگی سر به فلک نکشد. لااقل بتوانند به راحتی و با حقوقی که می گیرند یا پولی که در می آورند یک زندگی لذت بخشِ خوب دست و پا کنند.

این ها اما همه تصویر قزاقستان و آلماتی 10 سال پیش بود و حالا انگار پس از گذشت یک دهه اوضاع در این کشور فرق کرده است.

مردمی که 10 سال پیش به سبب خوی دیکتاتورمآبانه رییس جمهور این کشور جرات اعتراض نداشتند حالا ساختمان ریاست جمهوری و فرودگاه و نقاط حساس این کشور را اشغال کرده اند.

آلماتی به عنوان یکی از امن ترین شهرهای آسیا و اروپا حالا نا امن شده و فروشگاه هایش غارت می شوند.

چه اتفاقی در آلماتی افتاده؟ آیا همه این اعتراضات بی سابقه تنها به خاطر افزایش بهای گاز است؟ یا نه، گاز بهانه است و ماجرا چیز دیگری است؟

باید اعتراف کنم وقتی شنیدم این یکی دو روز در آلماتی مردم چه کرده اند اصلا باورم نمی شد. آن مردمی که من در آلماتی دیدم خیلی آرام تر و اهلی تر از مردم امروزشان بودند.

شاید تغییر نسل سبب چنین حوادثی شده؛ به هر حال کودکان 10 یا 12 سال پیش حالا جوانانی 20 و چند ساله اند.

من معتقدم سیاست های تبعیض آمیز و خوی قدرت مآبانه سران قزاق آنان را دچار این منجلاب کرده و روزگار امروزشان چنین شده است؛آینده ای که می توانم برای کشورهایی مثل روسیه و ترکیه هم متصور باشم.

*کارشناس ارشد علوم ارتباطات

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1589766

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • TR ۰۸:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
    1 1
    استاد این آینده در مورد ایران هم صدق میکنه؟!
  • IR ۱۱:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
    2 0
    "من معتقدم سیاست های تبعیض آمیز و خوی قدرت مآبانه سران قزاق آنان را دچار این منجلاب کرده و روزگار امروزشان چنین شده است؛آینده ای که می توانم برای کشورهایی مثل روسیه و ترکیه هم متصور باشم" و درس عبرتی برای دیگر کشورهای همسایه این دو کشور...
  • IR ۱۳:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
    2 0
    خود ایران هم هست نه فقط ترکیه و روسیه ، اوضاع ایران هم تعریفی نداره .
  • علی اس IR ۱۸:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
    2 0
    البته برای ایران هم باید متصور بود
  • احسان الله خان IR ۲۲:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
    2 0
    و ایران در پنج سال دیگه
  • IR ۱۲:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۷
    2 0
    و ایران