موضع‌گیری آمریکا نسبت به اعزام نیروهای روسی به قزاقستان

ایرنا نوشت: سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به اعزام نیروهای "صلحبان" روسیه به قزاقستان در پی ناآرامی ها در این کشور واکنش نشان داد.

ند پرایس روز پنجشنبه به وقت محلی نشست خبری تلفنی با خبرنگاران اظهار داشت: آمریکا و صادقانه بگویم، جهان ناظر هرگونه نقض حقوق بشر احتمالی در قزاقستان خواهد بود.

این درحالی است که سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه اعتراض ها و ناآرامی های اخیر در قزاقستان را تلاش سازمان یافته از خارج برای اخلال ثبات و امنیت این کشور دانست و از اعزام نیروها به قزاقستان با عنوان "صلحبانان سازمان پیمان امنیت جمعی" خبر داد.

بر اساس بیانیه سخنگوی وزارت خارجه روسیه، ششم ژانویه سازمان پیمان امنیت جمعی که متشکل از رهبران حکومت ها و دولت های عضو این پیمان است در ارتباط با درخواست "قاسم ژومارت توکایف" رئیس جمهوری قزاقستان تصمیم به اعزام نیروی صلحبان به قزاقستان برای مدت محدود با هدف تثبیت و بهبود اوضاع این کشور گرفت.

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا افزود: ما همچنین نظاره گر هرگونه اقدام زمینه ساز برای تصرف سازمان های دولتی قزاقستان خواهیم بود.

 سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادعا کرد ما عمیق ترین همدردی خود را با کسانی که تحت تأثیر خشونت قرار گرفته اند، ابراز می کنیم.

 وی ادامه داد ما اقدامات خشونت آمیز و تخریب اموال را به شدیدترین وجه محکوم می کنیم.

این مقام وزارت خارجه آمریکا اضافه کرد که از نیروهای جمعی حافظ صلح سازمان پیمان امنیت جمعی و مجریان قانون می خواهیم به حقوق بشر احترام بگذارند و از راه حل مسالمت آمیز حمایت کنند.

وی ادعا کرد امیدواریم دولت قزاقستان به زودی بتواند به مشکلاتی که اساسا ماهیت اقتصادی و سیاسی دارند، رسیدگی کند.

به گزارش ایرنا، سازمان پیمان امنیت جمعی یکی از سازمان‌های فعال نظامی و چندمنظوره درحوزهٔ آسیای میانه و قفقاز است که به دنبال فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و پس از کاهش توان سیاسی، اقتصادی و رزمی فدراسیون روسیه با هدف افزایش ظرفیت‌ها و متحد نگه داشتنِ کشورهای عضو پیشین توسط روسیه پایه‌گذاری شد.

یکی از دیگر اهداف عمدهٔ سازمان پیمان امنیت جمعی محدود کردن زمینهٔ گسترش سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و نفوذ ایالات متحده آمریکا در حوزهٔ کشورهای همسایه و متحدان پیشینِ روسیه است که دولت روسیه می‌خواست با ایجاد ساختارهای جدید سیاسی، اقتصادی و رزمی بازیگرِ اصلی در منطقهٔ آسیای میانه و قفقاز باشد.

ناآرامی های قزاقستان از چهار روز پیش به دنبال اعتراضات شهروندان قزاق به افزایش بهای گاز در شهرهای آلماتی و بندر اوکتاو آغاز شد که به مناطق دیگر این کشور آسیای مرکزی گسترش یافت و به دنبال آن طی شبانه روز گذشته ۱۳ پلیس قزاق کشته، دست کم ۳۰۰ پلیس و نظامی نیز مجروح و حدود ۴۰۰ تن از شهروندان معترض نیز در بیمارستان ها و مراکز درمانی بستری شده اند.
دولت قزاقستان روز چهارشنبه و درمیان اعتراضات گسترده در این کشور در سرتاسر قزاقستان وضعیت فوق العاده اعلام کرد.  

براساس گزارش خبرگزاری روسی تاس به نقل از یک مقام دبیرخانه سازمان پیمان امنیت جمعی در جمع خبرنگاران، نیروی صلحبان سازمان پیمان امنیت جمعی واحدی متشکل از صلحبانان روس به قزاقستان برای اجرای عملیات صلحبانی اعزام شده است.

به گفته این مقام ، صلحبانان این واحد انجام وظایف خود در مناطق گرفتار ناآرامی ها و آشوب زده در قزاقستان را آغاز کردند.

نیروی موسوم به صلحبان سازمان پیمان امنیت جمعی متشکل از واحدهای روسیه، بلاروس، ارمنستان، تاجیکستان ، قزاقستان و قرقیزستان است و انتظار می رود بقیه واحدها نیز به قزاقستان اعزام شوند. افغانستان و صربستان دو عضو ناظر آن هستند که از سال ۲۰۱۳ به این سازمان پیوستند.  

نیروی موسوم به صلحبان روسی که به قزاقستان اعزام می شود از نیروی هوا برد این کشور تشکیل شده است و اکنون انتقال این نیروها با هواپیماهای نیروی هوا فضای روسیه جریان دارد.

23311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1590048

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =