پذیرش ۵۰۰هزار نفر در گرمخانه‌های شهر تهران

معاون حمایت‌های اجتماعی سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران با بیان اینکه در فصل سرد سال در گرمخانه‌های پایتخت به صورت میانگین بین ۱۸۰۰ تا ۲۰۰۰ مددجو پذیرش شدند، گفت: در سال گذشته، ۵۶۷ هزار و ۵۰۳ نفر شب خدمت در گرمخانه‌ها داشتیم و در ۹ ماهه امسال، ۴۸۵ هزار و ۵۰۹ نفر در شب پذیرش داشتیم.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از سایت شهر، سعید شرف‌دوست با اشاره به تمهیدات اندیشیده شده در گرمخانه‌ها با توجه به شیوع سویه جدید کرونا گفت: از ابتدای شیوع ویروس کرونا تا به الان تلاش شده که تمام پروتکل‌های بهداشتی در گرمخانه‌ها رعایت شود و تا به حال حتی یک مورد ابتلا به کرونا درمیان مددجویان گرمخانه‌ها نداشتیم.

معاون حمایت‌های اجتماعی سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران با بیان اینکه مددجویان در ابتدای ورود به گرمخانه‌های کوچکتر توسط مددکاران و در گرمخانه‌های بزرگتر توسط پزشکان آنالیز جسمانی خواهند شد، عنوان کرد: اگر مددجویان علائم مشهودی نداشته باشند، براساس خوداظهاری پذیرش می‌شوند و اگر هم علائم خاصی داشته و اعلام کنند، به مرکز سامانسرای خاورشهر منتقل و در آن مرکز قرنطینه می‌شوند تا بهبود پیدا کرده و ترخیص شوند.

پذیرش حدود نیم میلیون نفر در گرمخانه‌های پایتخت

شرف‌دوست با بیان اینکه در فصل سرد سال در گرمخانه‌های پایتخت به صورت میانگین بین هزار و ۸۰۰ تا ۲۰۰۰ مددجو پذیرش شدند، از آمار کلی پذیرش سال گذشته و جاری خبر داد و افزود: در سال گذشته، ۵۶۷ هزار و ۵۰۳ نفر شب خدمت در گرمخانه‌ها داشتیم و در ۹ ماهه امسال نیز،  ۴۸۵ هزار و ۵۰۹ نفر در شب پذیرش داشتیم و براساس آمار ۹۰ درصد مددجویان در گرمخانه‌ها آقا و ۱۰ درصد خانم هستند.

معاون حمایت‌های اجتماعی سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران با اعلام اینکه در مجموع در تهران ۲۰ گرمخانه شامل ۱۶ مرکز ویژه مردان و ۴ مرکز ویژه زنان داریم، اضافه کرد: در حال حاضر ۲ هزار و ۴۰ تخت داریم و  از این آمار حدود ۳۰۰ تخت مخصوص بانوان و مابقی مخصوص آقایان است.

شرف‌دوست در پاسخ به این سوال که آیا طرح اتوبوس‌خوابی از سطح شهر جمع خواهد شد یا خیر؟ گفت: شب‌ها اتوبوس‌ها در نقاطی از شهر مستقر هستند و مددکاران ما با مشاوره به مددجویان مستقر در اتوبوس، افراد را به واسطه گشت به گرمخانه‌ها ارجاع می‌دهند.

او همچنین‌ تاکید کرد که اتوبوس‌ها در زمان کوتاهی مستقر هستند و در حال برنامه‌ریزی هستیم که شرایط بهتری برقرار شود و اتوبوس‌ها جمع‌آوری شوند.

معاون حمایت‌های اجتماعی سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران تاکید کرد: این اتوبوس‌های شهری جزو اتوبوس‌های فرسوده هستند و در شهر مجوز تردد ندارند و فقط شب‌ها برای اسکان استفاده می‌شوند و در تلاش هستیم که به کمک مددکاران همه این افراد را در گرمخانه‌ها اسکان دهیم.

شرف‌دوست با اعلام اینکه ۸۹ درصد مددجویان در گرمخانه‌ها اعتیاد دارند، افزود: بعضی از این افراد معتاد متجاهر هستند و نیاز دارند به طور منظم مواد مخدر مصرف کنند و به این دلیل که خروج از گرمخانه از ۱۲ تا ۶ صبح ممنوع است، به گرمخانه‌ها مراجعه نمی‌کنند.

او ادامه داد: افراد قبل از ۱۲ شب می‌توانند از گرمخانه خارج شود، اما برای ورود باید مجددا پروتکل‌های گرمخانه مانند استحمام و تعویض لباس را انجام دهند، بنابراین به دلیل اینکه انجام این مراحل برای آنها سخت خواهد بود، به گرمخانه‌ها مراجعه نمی‌کنند.

معاون حمایت‌های اجتماعی سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران با بیان اینکه اگر افراد پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکنند، ممکن است بیماری در گرمخانه‌ها اپیدمی شود، افزود: اگر تا به حال ابتلا به کرونا و بیماری‌های دیگر را نداشتیم، فقط به خاطر رعایت بهداشت است.

شرف‌دوست در پایان در پاسخ به این سوال که آیا شهرداری برنامه‌ای برای همکاری با پلیس برای جمع آوری و ساماندهی معتادان متجاهر دارد یا خیر؟ گفت: شهرداری تهران برای جمع آوری معتادان متجاهر برنامه دارد و قرار است تمام افراد دارای منع پذیرش، ساماندهی و برای روند درمانی آنها نیز برنامه‌ریزی شود.

بیشتر بخوانید:

چرا اصولگرایان ، با اتوبوس خوابی چنین رفتاری کردند؟

چمران: بساط اتوبوس‌هایی که در شب محل خواب افراد است جمع شود

۴۷۲۳۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1590439

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =